Gazelle buis voor verlichtingsdraad

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hendrik

Gazelle buis voor verlichtingsdraad

Bericht door Hendrik »

Mijn No.8 Gazelle uit 1940 had een (volgens mij wel bekend) probleem met de stalen buis, die langs de schuine onderbuis omlaag en onder bracket door naar de kraal van het achterscherm voert en waardoor de bedrading voor het achterlicht gaat.
De bedrading was net buiten de buis afgebroken, bij de kraal lagen de koperdraden bloot en buis en kraal hadden zodanig roestvorming (aan de binnenzijde) dat de draadrestanten zich met geen mogelijkheid lieten verwijderen.
Aldus de buis opgemeten; ik mat 7,14 mm gemiddeld (met de schuifmaat) wat dus niet echt een gangbare maat lijkt in Buizenland :-(
Ik wou een snelle (desnoods tijdelijke) oplossing en geen lange zoektocht.
In messing was er van alles te vinden in 6 of 8 mm, en ook in aluminium.
Kunststof vond ik geen optie, en staal begon bij 8mm.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor 6mm aluminiumbuis en kocht daarbij een meter krimpslang van de juiste (ruimere) diameter, alles bij de lokale bouwmarkt.
Het was een beetje een gok, maar na een klein stukje krimpslang op de buis gekrompen te hebben bleek de uiteindelijke diameter zowat gelijk aan de originele stalen buis :-)

Met een eenvoudig buigijzertje voor 6/8/10 mm buizen heb ik de bochten nagemaakt in de alubuis en meteen een oplossing bedacht voor het volgende probleem; de met draadresten verstopte kraal van het achterscherm.
Ik heb de opstand die in de kraal verdwijnt íets korter gezaagd vanwege draad/roestopstopping aldaar, en net onder het punt waar de buis na de bocht de kraal in duikt heb ik een 'nooduitgang' in de buis geboord.
Hoe ik de draad langs de binnenzijkant van de kraal uiteindelijk naar het achterlicht ga laten lopen op een manier dat het niet naar beneden valt; dat weet ik nog niet precies :-)

Na het opkrimpen van de krimpslang zag het buisje er best goed uit vind ik zelf.
Met een beetje poetsolie erop zal het misschien wel op gelakt staal lijken...

En nog een klein simpel dingetje; het stropje op de voorvork waarmee de remankerplaat wordt vastgehouden, was bevestigd met een bolkopschroefje en zo'n typisch vierkant moertje dat je op oude fietsen veel tegenkomt.
Het brak natuurlijk af, en een schroefje van dezelfde snit was snel gevonden in de rommelbakken.
Het moertje natuurlijk niet, maar een bak met oude (vierkant) gesmede spijkers -ooit gered uit de aslade van een kachel- bracht hier uitkomst.
Ik had er één waarop steeksleutel nr.6 perfect paste zoals bij het origineel.
Daarvan een stukje afgezaagd, gecenterponst en doorgeboord, en vervolgens draad ingetapt.
Het heeft ook meteen het juiste patina :-)

Vriendelijke groet, Erwin
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (195.06 KiB) 3423 keer bekeken
003.JPG
003.JPG (188.04 KiB) 3423 keer bekeken
006.JPG
006.JPG (193.24 KiB) 3423 keer bekeken
003.JPG
003.JPG (132.55 KiB) 3423 keer bekeken
maartenB

Re: Gazelle buis voor verlichtingsdraad

Bericht door maartenB »

heel mooi knutselwerk!

Wij hebben hier trouwens een Hornbach met gigantisch assortiment los verkochte schroefjes en moertjes, daar zitten ook vierkante moertjes bij. Maar wel glimmend :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Interessant, mooi opgelost. Op mijn Gazelle Nr 8 uit 1940 loopt de verlichtingsdraad echter niet door de kraal van het achterspatbord maar door een stalen buisje dat is meegebogen in de vorm van het spatbord. Dit buisje is met schroefjes vastgezet aan de binnenkant van het spatbord. De schroefkopjes zie je aan de buitenkant (bovenkant dus) van het spatbord zitten. Ik heb dit altijd een bijzondere constructie gevonden en mij afgevraagd of dit "af fabriek" was of later door een handige knutselaar/fietsenmaker gefabriceerd. Herkent iemand dit?
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Dat is interessant, no.8 ook uit 1940.
Heeft die wel ook links een dunne- en rechts een dikke kraal in het achterscherm?
Het zou natuurlijk kunnen, dat hetzelfde probleem als bij mijn no.8 moest worden verholpen, namelijk een gebroken- en niet te verwijderen kabel...
Ik heb wel zitten denken om ook een buisje in het scherm te laten lopen, bijvoorbeeld een 5 of 6mm koperen remleiding.
Alleen hoe dat vast te zetten wist ik niet.
Maar schroefjes door het scherm is een optie, in elk geval wel degelijk.
Zelf heb ik het heel eenvoudig opgelost.
Ik heb een grote kluwen draad liggen, een voormalige kabelboom uit een Mercedes, waar mooi stevig draad in zit.
En ik heb een grote rol met een soort kneedkit, dat in o.a. de carroseriebouw wordt gebruikt als afdichting tussen carroseriedelen zoals spatborden, die ook weer los moeten kunnen.
Het hardt niet uit, en kleeft na het kneden zeer goed.
Met om de 4 á 5 cm een dotje van deze kit, heb ik de kabel tegen de binnenzijkant van de kraal geplakt.
Je ziet er niets van, en voor de komende 100 jaar heb ik genoeg voorraad van die kit om het e.v.t weer vast te zetten :-)

Vooralsnog heb ik de verlichting aangesloten, en in principe werkt het, alleen..... de originele VT dynamo ("Super 12") laat het gloeilampje op z'n best een beetje gloeien :|
Maar eens uitzoeken hoe een dynamo te reviseren is; het is niet direct mijn specialiteit...

De Gazelle is in ieder geval weer toonbaar, na een zeer nodige opknapbeurt.
Die bestond trouwens vooral uit poetsen, poetsen en nog eens poetsen.
De fiets bleek minder slecht dan ik aanvankelijk vermoedde.
Het gehele lagerwerk was zo goed als ongeschonden, en behoefde alleen reiniging en nieuw vet.
De trapas draaide nog zo mooi soepel, dat ik besloot die niet eens te openen; kan altijd nog.
Alleen de trappers zelf ga ik nog reviseren.
En het stuur, dat heb ik vervangen door een iets minder geschonden exemplaar met toch nog genoeg roestplekjes om bij de rest te passen :-)

Vriendelijke groet, Erwin
Bijlagen
Gazelle voor opknapbeurt
Gazelle voor opknapbeurt
001.JPG (391.89 KiB) 3361 keer bekeken
Gazelle na opknapbeurt
Gazelle na opknapbeurt
007.JPG (299.75 KiB) 3361 keer bekeken
002.JPG
002.JPG (415.79 KiB) 3361 keer bekeken
Plaats reactie