De bedrading was net buiten de buis afgebroken, bij de kraal lagen de koperdraden bloot en buis en kraal hadden zodanig roestvorming (aan de binnenzijde) dat de draadrestanten zich met geen mogelijkheid lieten verwijderen.
Aldus de buis opgemeten; ik mat 7,14 mm gemiddeld (met de schuifmaat) wat dus niet echt een gangbare maat lijkt in Buizenland

Ik wou een snelle (desnoods tijdelijke) oplossing en geen lange zoektocht.
In messing was er van alles te vinden in 6 of 8 mm, en ook in aluminium.
Kunststof vond ik geen optie, en staal begon bij 8mm.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor 6mm aluminiumbuis en kocht daarbij een meter krimpslang van de juiste (ruimere) diameter, alles bij de lokale bouwmarkt.
Het was een beetje een gok, maar na een klein stukje krimpslang op de buis gekrompen te hebben bleek de uiteindelijke diameter zowat gelijk aan de originele stalen buis

Met een eenvoudig buigijzertje voor 6/8/10 mm buizen heb ik de bochten nagemaakt in de alubuis en meteen een oplossing bedacht voor het volgende probleem; de met draadresten verstopte kraal van het achterscherm.
Ik heb de opstand die in de kraal verdwijnt íets korter gezaagd vanwege draad/roestopstopping aldaar, en net onder het punt waar de buis na de bocht de kraal in duikt heb ik een 'nooduitgang' in de buis geboord.
Hoe ik de draad langs de binnenzijkant van de kraal uiteindelijk naar het achterlicht ga laten lopen op een manier dat het niet naar beneden valt; dat weet ik nog niet precies

Na het opkrimpen van de krimpslang zag het buisje er best goed uit vind ik zelf.
Met een beetje poetsolie erop zal het misschien wel op gelakt staal lijken...
En nog een klein simpel dingetje; het stropje op de voorvork waarmee de remankerplaat wordt vastgehouden, was bevestigd met een bolkopschroefje en zo'n typisch vierkant moertje dat je op oude fietsen veel tegenkomt.
Het brak natuurlijk af, en een schroefje van dezelfde snit was snel gevonden in de rommelbakken.
Het moertje natuurlijk niet, maar een bak met oude (vierkant) gesmede spijkers -ooit gered uit de aslade van een kachel- bracht hier uitkomst.
Ik had er één waarop steeksleutel nr.6 perfect paste zoals bij het origineel.
Daarvan een stukje afgezaagd, gecenterponst en doorgeboord, en vervolgens draad ingetapt.
Het heeft ook meteen het juiste patina

Vriendelijke groet, Erwin