Niks nieuws aan den fiets

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Durabo88

Niks nieuws aan den fiets

Bericht door Durabo88 »

Goedemiddag,

Alweer een paar jaar terug hadden wij in ons clubblad een rubriek met daarin een bepaald onderdeel of detail aan de fiets, waar nu mooie sier mee gemaakt wordt, maar wat eigenlijk al veel langer bestaat.

Nu sloeg ik vandaag een oude catalogus van Shimano uit 1975 open (nou ja online dan) en mijn oog viel op de mechanische en hydraulische schijfremmen. Ik meende deze te herkennen van de Bridgestone fietsen uit die periode. Tegenwoordig zijn schijfremmen niet meer weg te denken uit de wereld van Mountainbikes en andere Terreinfietsen, zelfs de racewereld zit in een omschakelingsfase naar dit type remmen. Niks nieuws onder de zon dus.

Mvg,

Y.
Sportief fietsend!
Elibert van Dalen

Re: Niks nieuws aan den fiets

Bericht door Elibert van Dalen »

ik wist niet dat er in die tijd al mechanische en hydraulische schijfremmen waren. ik rijd zelf mtb maar doe niet mee aan de schijfremhype. op de mtb,s waar ik mee rijd staan nog steeds oude vertrouwde magura hs33 serie op. en op een andere de hs22 zelfs nog het eerste type.. er zijn in mijn ogen nog steeds geen beter remmende remmen + ze slijten een stuk minder hard dan dat schijfremspul waar iedereen meer rijd tegenwoordig.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
wimjansen

Bericht door wimjansen »

De schijfrem is al veel ouder dan 1975 en ik meen die ook al eens op een fiets van oudere datum gezien te hebben. De Bridgestone Submariner was wèl de eerste fiets met standaard gemonteerde schijfrem die in Nederland (/Europa) op de markt kwam, dat was in 1976. Deze -mechanische, kabelbediende- rem was een eigen ontwerp van het Japanse Bridgestone. En die mechanische schijfrem werd trouwens al in 1978 vervangen door de Dinex, een soort uitgeklapte servo-trommelrem. De remkracht van de BS schijfrem was vrij matig door een paar constructieve onvolkomenheden: zo lag het aangrijpingspunt van de remblokjes àchter de remhefboom. Zoals de greep van een pincet t.o.v. de puntjes, dus een flink verlies aan kracht. Ook was de remschijf zodanig grof gegroefd dat die de asbest remblokjes afsleep als een rasp. (Op mijn BS heb ik die constructie veranderd, waardoor de remwerking veel beter is.) De Shimano rem was anders van constructie, werkte met kogeltjes in een excentrische remhevel en was constructief veel beter. Omdat de nadelen van een schijfrem (extra belasting van de spaken, relatief zwaar en kwetsbaar) voor de meeste fietsen doorslaggevend zijn wordt dit remtype alleen op de ATB regelmatig toegepast vanwege opspattende modder en een betere koeling.
Bijlagen
$_85(7).JPG
$_85(7).JPG (64.85 KiB) 4408 keer bekeken
1975-shimano-disc-brakes.gif
1975-shimano-disc-brakes.gif (152.4 KiB) 4408 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
wimjansen

Bericht door wimjansen »

De aangepaste versie, met massieve schijf en wilgenhouten remblokjes.
Bijlagen
Bridgestone schijfrem aangepast.jpg
Bridgestone schijfrem aangepast.jpg (208.3 KiB) 4374 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Dank voor je bijdrage. Het wilgenhout was inderdaad een goede vervanging als je de schijven zonder gaatjes gebruikt.
Sportief fietsend!
Plaats reactie