Fongers 1934 remkabel, hoe hoort het?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Hendrik

Fongers 1934 remkabel, hoe hoort het?

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Al een tijdje heb ik een H60 uit 1934 (waarschijnlijk geleverd in 1935) staan waarvoor ik gaandeweg een plan van aanpak bedenk.
In mijn optiek de beste manier; eerst niks aan doen en af en toe kijken en denken!
Dit om een vergissing achteraf, op voorhand te voorkomen.
En elke fiets wil een andere aanpak...
Ook voorkom ik zo dat er onderdelen zoekraken.
De fiets is in een (mooi) doorleefde staat, en de uitvoering vind ik wel bijzonder; vóór zit een simpele bandrem en achter een KB5 trommelremnaaf met 3 versnellingen.
Volgens de brochure uit 1934/1935 een uitvoering "6K".
Ik ga er van uit, vooral door het jaartal van de achternaaf, dat deze configuratie origineel zo geleverd is.

Over het remgedeelte gaat mijn vraag.
De achterrem wordt bediend door een kabel, met een knijphandel op het stuur (merk; Weinmann).
De lange remkabel heeft een mantel, die tot ongeveer de helft van de liggende achtervork loopt.
Daar is de binnenkabel verlengd met een stukje waslijn, gekoppeld met een kroonsteentje omzwachteld met tape :)
Dat is natuurlijk niet zoals het hoort, en dat wil ik ook veranderen.
Onderaan de schuine onderbuis is de buitenmantel vastgezet met een oude pompklem, die eigenlijk op de zadelbuis zou horen (de andere mist)

Mij vraag is aldus; hoe zit één en ander bij zo'n Fongers van fabriekswege gemonteerd?
Heeft iemand wellicht afbeeldingen van een kabel-bediende Fongers uit die tijd, waaruit ik de benodigde onderdelen kan afleiden?
En de Weinmann remhandle; zou deze de originele kunnen zijn? (hij glimt nog zo :D )

Alvast vriendelijk dank, en groet

Erwin
009.JPG
009.JPG (182.11 KiB) 6277 keer bekeken
Hendrik

Re: Fongers 1934 remkabel, hoe hoort het?

Bericht door Hendrik »

Stukje waslijn...
010.JPG
010.JPG (175.93 KiB) 6276 keer bekeken
Hendrik

Bericht door Hendrik »

"glimmende" Weinmann remhandle
012.JPG
012.JPG (153.06 KiB) 6276 keer bekeken
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Hallo Hendrik,

Ik ken veel Fongers fietsen maar heb de uitvoering met kabelbediening (6K) nog nooit gezien. Wat je kan doen is een qua lengte passende buitenkabel monteren en ontdoen van de plastic coating, geeft een mooie aanblik.

groet, Jos
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Erwin,
Ik ken dit systeem ook niet maar heb wel even gekeken in de Groninger beeldbank.
Er staat een jaren 30 Fongers tandem in met kabelremmen en SA naven.
Wat je daar ziet is dat de kabel binnen/buiten tot onder de (voorste) trapas loopt en daar over gaat in een vaste stang.
Ik zou me kunnen voorstellen dat dat bij jouw fiets ook zo gezeten heeft.
De standaard SA naven uit die tijd die direkt een kabelaansluiting hadden hadden dan de bovenste centrale schroef van de remplaten vervangen door een open oog waar de buitenkabel eindigde.
De kabel vertrok dan naar boven richting zadel.
Ik geloof dat een Hollands toerframe daar geen ruimte voor heeft.

De overgang kabel-stang is bij veel fietsen een schroefdraad bevestiging die uit het zicht is genomen omdat het geheel in een bus zit waarin de stang en het uiteinde van de kabel in op en neer bewegen.
De knijper aan het stuur lijkt mij te jong. Ik zou gevoelsmatig eerder denken aan een stalen versie. Wat vaak ook een rol speelt bij de opgebogen sturen is dat een gewone handrem
de ronding van het stuur niet aan kan en dan wat vreemd omhoog steekt.

Die vroegere hebben dat beter.

Ik ben het helemaal met je eens ; jouw benadering van een restauratie. Eerst maar eens een tijdje kijken voor je ''in de aanval'' gaat.

Groeten,
Maarten
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Hendrik schreef: 6 jun 2018, 09.09 Goedendag.

En de Weinmann remhandle; zou deze de originele kunnen zijn? (hij glimt nog zo :D )
Volgens een Weinmann folder hadden ze in 1990 50 jaar ervaring, en volgens Wikipedia begonnen ze in 1933. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze toen al een greep maakten die ze in de 80-er jaren ook nog zouden maken, of dat Fongers direct bij de net opgerichte firma op de stoep zou hebben gestaan ;)
/Marten
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Dank voor de reacties.

Ik heb de foto op de Beeldbank bekeken.
Hoe het precies in elkaar zit is lastig te zien.
Het slimste lijkt me, dat ik maar eens naar het Groninger Archief moet gaan om deze (en een paar andere) Fongers fietsen op te zoeken.
Over de remhandle had ik inderdaad mijn twijfels, het ziet er nogal "modern" uit.
Het kan best zo zijn dat de fiets later is omgebouwd naar deze configuratie, maar het is wel heel toevallig dan, dat frame en naaf maar één jaar schelen.
Wat me opvalt bij de buisversteller, is dat deze te ruim op de bovenbuis zit, hetgeen is opgelost met een stuk (ouderwets linnen) tape.
Het zou dan van een HZ of dergelijke afkomstig kunnen zijn?
Een bezoek aan het Archief zou uitkomst kunnen bieden denk ik.
Ik heb er gelukkig geen haast mee, en als de fiets al langere tijd zo heeft bestaan is er ook wat voor te zeggen om hem alszodanig op te knappen denk ik.
Het stuk waslijn is wel iets dat ik zou willen zien verdwijnen :-)

Groet, Erwin
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Even zitten zoeken op internet...
De remhandles zouden er dan ongeveer zo moeten uitzien denk ik?
(Sunbeam met KB4- naaf)
sunbeam.PNG
sunbeam.PNG (479.4 KiB) 6055 keer bekeken
Maarten Waarlé

Erwin,
IK denk ook dat het die remhendels die op deze Sunbeam zitten moeten zijn.
Fongers had goede banden met Sturmey Archer en waarschijnlijk haalden ze hun remstangen in de 30er jaren ook bij S.A.
Dus waarom niet de remgrepen?

Op de Sturmey Archer heritage site staat in een catalogus van rond 1933 als ik het goed herinner afbeeldingen van deze handgreep in drie versies, ook nog afhankelijk van het type stuur.
Op mijn Fongers sportfiets die ik eens in een vlaag van verstandsachteruitgang (blijvend)
kocht zitten ook van die remgrepen zie foto.
005 (800x533).jpg
Ik heb er ook een liggen zag ik ,die je in twee standen kan zetten zodat ze goed onder het handvat komt te zitten.
003 (533x800).jpg
Groeten,
maarten
Maarten Waarlé

ps ,de foto`s moeten eigenlijk andersom maar ik durf er niet meer aan te komen....
Plaats reactie