Cyrus mohawk 26" transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Cyrus mohawk 26" transportfiets

Bericht door Svenhaan »

Ik had de fiets al op de facebook groep gezet, maar zal deze site ook even in ere houden.

Ik wilde al een tijd een 'speciale' transportfiets erbij en dichtbij werd de volgende fiets aangeboden:
Afbeelding

Uiteindelijk toch nog anderhalve maand gewacht door vakantie en toen de fiets wezen bekijken. Deze kwam met een trojan mini motor, helaas was deze in de tussentijd separaat verkocht, dat had zeker een leuk projekt geweest.

Thuis kwam ik erachter dat veel niet origineel was:
-28inch opafiets spatborden
-28 inch voorwiel, wel origineel transport met zware union naaf
-26 inch achterwiel maar met nieuwe dunne velg en torpedo uit 1959.
-roelewiel rek volledig verroest
Daarnaast:
-origineel transport Knoop zadel
-Originele zware transport trappers, helaas kromme assen
-frame volledig originele lak met transfers en ongepoets balhoofdplaatje
-stuur met originele plastic handvatten
-originele Reich dingdong bel
-perfecte trapas met crankstel

Tijdens de demontage brak het stuur af in de binnenbalhoofdbuis. Na veel gedoe en vooral veel weken in een speciale kruipolie (slaolie 1 op 1 met aceton) toch de resten eruit kunnen krijgen. Gelukkig had ik alle juiste onderdelen liggen dus kon ik de fiets weer netjes opbouwen.
Er zat een erg korte trapas in, waardoor de 5 bouten van het grote kettingwiel vastliepen op de cup.

Wat specificaties:
-26" 55mm brede velgen, voor spaak 10 met zware voornaaf. Achter spaak 11 met styria remnaaf met 3/16 tandwiel. Banden fat frank 559-60
-26" spatborden met dubbele zware spatbordstangen
-langere 17,3mm trapas met het originele cranstel
-26" melkbusdrager

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat moet ik nog doen:
-kettinglijn netjes maken, grote tandwiel staat nu te ver naar buiten en de ketting staat scheef en kraakt. Toch een andere trapas of crank met vastgelast tandwiel proberen.
-het 3/16 tandwiel achter met 22 tanden trapt te licht, vervangen voor een 20 tands tandwiel.
-voorwiel uitlijnen, zitten nog wat slagen in.
-voorvork laten uitlijnen, deze is ooit verbogen en het wiel spoort niet lekker.

En dan op naar het volgende project, er staan er nog 4 in de schuur :)
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Cyrus mohawk 26" transportfiets

Bericht door de rode »

Erg mooi geworden, maar jammer van die banden - het lijkt of de spatborden vastzitten aan de banden ,deze zijn niet voor transportfietsen maar voor cruisers bedoeld .
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Cyrus mohawk 26" transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Die heb je weer mooi opgeknapt :)
Mooie fiets is het geworden. Die banden gebruik ik ook altijd. Ze zijn slijtvast, comfortabel en ze passen mooi bij de fiets.

http://www.transportfiets.net/2012/04/2 ... portfiets/

Het gebeurt wel vaker dat het stuur niet uit de voorvorkbuis wil. Daar heb ik zelf ook al vaak mee gestoeid maar het is tot nog toe op één keer na altijd gelukt om het los te krijgen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Cyrus mohawk 26" transportfiets

Bericht door Svenhaan »

Bedankt!

De banden zijn echt een persoonlijke keuze. Ik heb originele banden liggen maar vind het erg zonde daarop te fietsen. De schwalbe fat frank en de continental retro ride vind ik dan erg goede vervangers en ze staan erg gaaf. Ook gebruik ik de fietsen waarvoor ze bedoeld zijn, en deze banden kunnen de zware lasten goed hebben naar mijn mening.

Inmiddels heb ik de originele trapas weer teruggezet en de rechter crank vervangen voor 1 met een gelast tandwiel waardoor er geen uitstekende bouten meer zijn die tegen de cup aankomen. Dit tandwiel was ook groter en het verzet is nu stukken beter in combinatie met het 22 tands achter tandwiel. Wel heb ik nog 2 NOS 20 tands tandwielen liggen, misschien dat ik die ooit nog monteer als ik zwaarder wil trappen.

Ik heb inmiddels een ander voorwiel gespaakt met oude spaken en uitgelijnd. Hier komt nog een fat frank band omheen en dan wissel ik deze om met het huidige voorwiel.

Ook had ik nog een sloper gekocht voor onderdelen, waar oa goede trapper assen opzaten die ook dikker waren. De plaatjes waar de cups in vallen dus netjes uitgevijlt en de cups en assen getransplanteerd. Door de dikkere assen hoop ik voorlopig geen kromme trappers meer te krijgen.

Hierna nog kleine zaken afronden en dan kan de fiets er weer een tijd tegenaan.

Afbeelding
Inmiddels ben ik begonnen aan de Astra Nijmegen (achterste fiets op de foto), hier moet ik alleen nog goede 26inch spatborden voor hebben met dubbele steunen de rest is klaar. Ook ben ik al langere tijd bezig met een Gazelle, hier komt een Torpedo dreigang in om gewoon is te kijken hoe dit fietst. Het frame heeft originele lak, maar verborgen onder 5 lagen neon groene en oranje verf, dit kost veel tijd om eraf te hallen, maar het wordt wel netjes. Deze zal ik tzt is posten.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Cyrus mohawk 26" transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb eventueel nog een 26" voorspatbord ter overname of bij voorkeur ruil (bijv. voor een 28" exemplaar).
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: Cyrus mohawk 26" transportfiets

Bericht door Svenhaan »

Bedankt voor het aanbod, mocht je deze willen verkopen dan neem ik deze graag over. Wat is de staat? (originele lak, roest, staat beide spatbord stangen)

Qua ruilmateriaal 28 inch.
Ik heb 1 voorspatbord voor enkele stang liggen die is gepoedercoat/gespoten en in nieuwstaat (nog geen gaten voor de spatbordstang) en ik heb liever een gebruikte.
Verder heb ik 3 spatborden liggen die erg ver heen zijn, lees 90%-100% roest en missende stukken aan de uiteinden, dat is dus niks meer :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Cyrus mohawk 26" transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Svenhaan schreef: 1 aug 2018, 13.55 Bedankt voor het aanbod, mocht je deze willen verkopen dan neem ik deze graag over. Wat is de staat? (originele lak, roest, staat beide spatbord stangen)

Qua ruilmateriaal 28 inch.
Ik heb 1 voorspatbord voor enkele stang liggen die is gepoedercoat/gespoten en in nieuwstaat (nog geen gaten voor de spatbordstang) en ik heb liever een gebruikte.
Verder heb ik 3 spatborden liggen die erg ver heen zijn, lees 90%-100% roest en missende stukken aan de uiteinden, dat is dus niks meer :)
Oh wacht, je bedoelde ook dus een dubbele stang op het voorspatbord. Degene die ik heb heeft alleen een enkele stang, dus niet wat je zoekt.
Plaats reactie