In de jaren 80 heb ik tijdens mijn tienertijd heerlijk gefietst op een Eroba White Star uit +/- 1962.
Twee weken geleden heb ik op Marktplaats een gelijkwaardige doch erg roestige Eroba White Star fiets gekocht.
Ik heb grote plannen met de fiets, ik ben benieuwd wat de leden van dit forum ervan vinden zodra ik hier iets meer over vertel.
Eroba White Star 1962
Re: Eroba White Star 1962
Mooie fiets. En de roest lijkt erg mee te vallen voor een fiets uit de 60er jaren. Ik vind die periode, en de 70er jaren erna erg fascinerend. De fietsfabrikanten kregen het erg moeilijk en fuseerden om te overleven. Ook werd er bezuinigd op het productieproces maar probeerde men ook nog de "grandeur"van vroeger vast te houden en/of uit te stralen. Ik bezit verschillende fietsen uit die periode en ik vind ze vaak erg mooi. Goed,de kwaliteit is ook vaak minder maar dat maakt het dan weer juist interessant om ook fietsen uit deze periode te behouden, want ook deze behoren tot ons erfgoed. Succes met de restauratie.
Gr Gerrit
Gr Gerrit
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Altijd leuk om het jeugdsentiment weer op te halen. Eroba maakte leuke sportieve fietsjes in die tijd. Succes met de restauratie en ik volg met interesse je voortgang.
Sportief fietsend!
Altijd leuk om het jeugdsentiment weer op te halen. Eroba maakte leuke sportieve fietsjes in die tijd. Succes met de restauratie en ik volg met interesse je voortgang.
Sportief fietsend!
Zonder de Eroba fiets met een rijke historie geweld aan te doen ga ik de complete aandrijflijn vervangen. Het volgende ga ik exact uitvoeren:
1) Eroba fiets compleet demonteren
2) Roestbeperkende maatregelen treffen, leeftijd en turbulent leven van de fiets blijft duidelijk zichtbaar ondanks verwijderen diversen deuken in het spatbord
3) Vervangen 26 inch voorvelg door een 28 inch 2012 model met rollerbrakes en naafdynamo
4) Vervangen 26 inch achtervelg door een 28 inch 2012 model met rollerbrakes en 7 versnellingen
5) Toevoegen 2 handremmen op origineel stuur
6) Toevoegen 7 speed gearshifer op origineel stuur
7) Vervangen zwarte banden door “originele” banden met lichtbruine kleur
8) Toevoegen led-verlichting in originele koplamp en achterlicht
Ik weet nog niet of het led-verlichting op batterijen gaat worden of via de naafdynamo.
Uiteraard bewaar ik alle oude originele onderdelen zodat alles weer ongedaan gemaakt kan worden. Voor de rest laat ik de fiets helemaal origineel
1) Eroba fiets compleet demonteren
2) Roestbeperkende maatregelen treffen, leeftijd en turbulent leven van de fiets blijft duidelijk zichtbaar ondanks verwijderen diversen deuken in het spatbord
3) Vervangen 26 inch voorvelg door een 28 inch 2012 model met rollerbrakes en naafdynamo
4) Vervangen 26 inch achtervelg door een 28 inch 2012 model met rollerbrakes en 7 versnellingen
5) Toevoegen 2 handremmen op origineel stuur
6) Toevoegen 7 speed gearshifer op origineel stuur
7) Vervangen zwarte banden door “originele” banden met lichtbruine kleur
8) Toevoegen led-verlichting in originele koplamp en achterlicht
Ik weet nog niet of het led-verlichting op batterijen gaat worden of via de naafdynamo.
Uiteraard bewaar ik alle oude originele onderdelen zodat alles weer ongedaan gemaakt kan worden. Voor de rest laat ik de fiets helemaal origineel

Past het?
Meestal passen de 28 inch wielen niet in het 26 inch frame.
De trapas komt wat hoger te liggen; even wennen.
Groet, Wiel
Meestal passen de 28 inch wielen niet in het 26 inch frame.
De trapas komt wat hoger te liggen; even wennen.
Groet, Wiel
De nieuwe 28 inch velgen heb ik al getest in het frame met de originele spatborden.
Het hoogteverschil tussen 26 en 28 inch in het frame is iets meer dan 2 cm. Het achter spatbord is goed gevuld maar past perfect, de speling met het voorspatbord is minimaal, daar moet ik nog wel iets aan doen.
Nieuwe grotere wielen gemonteerd op een fiets uit de jaren 60 staat echt cool. Soort van “pimp my ride” het rijdt en remt ook nog eens super goed met de looks van een oude jaren 60 fiets.
Later, als de e-Bike upgrade setjes betaalbaar worden, maak ik er een e-bike uit de jaren 60 van....
Het hoogteverschil tussen 26 en 28 inch in het frame is iets meer dan 2 cm. Het achter spatbord is goed gevuld maar past perfect, de speling met het voorspatbord is minimaal, daar moet ik nog wel iets aan doen.
Nieuwe grotere wielen gemonteerd op een fiets uit de jaren 60 staat echt cool. Soort van “pimp my ride” het rijdt en remt ook nog eens super goed met de looks van een oude jaren 60 fiets.
Later, als de e-Bike upgrade setjes betaalbaar worden, maak ik er een e-bike uit de jaren 60 van....