Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Fotomaan »

De as, de nieuwe zit er in en het fiets alsof er nooit iets gebeurd is.
De oude bewaar ik als een soort relikwie. Misschien nog eens proberen om het te lassen.
Omdat mijn as is gebroken ben ik wat gaan zoeken op het net en ben inmiddels een paar gebroken assen tegen gekomen. Die waren allemaal, net als bij die van mij in het spievlak gebarsten.
Ik blijf een beetje met de vraag zitten waarom de as van het pedaal niet eerder breekt omdat die dunner is en er meer zijwaartse kracht op komt te staan.
Of is het juist de torsie die het materiaal van een trapas zwaarder belast?
Het kan ook zijn dat er tijdens het productieproces, het frezen van de spiebaan veel kracht op de as komt te staan waardoor het mogelijk is dat er haarscheurtjes ontstaan?
Nou ja, ik kan weer fietsen met mijn geliefde fietst dus zo belangrijk is het ook weer niet en als het gebeurt dan gebeurt het. Ik vermoed dat je daar verder weinig aan kunt veranderen maar ik ben gewoon nieuwsgierig ;)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Kijk nou eens wat ik vanmiddag vond :)
IMG_20180804_195403.jpg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Fotomaan »

Niet te geloven! :D
Is dat ook een nr.3?
Hoe lang is die van jou?
Ik heb er inmiddels vier gemeten en die verschillen allemaal een paar mm.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Jup, no. 3 staat erop gemarkeerd. Hij is 150mm lang. De diameter is 15,8mm, dus geen specifieke transportfiets dikte. Mijn jaren '20 transportfiets heeft er een van 16,0mm dus daar is hij net wat te klein voor. Die heeft nog wel een prima as, en ik doe er voorzichtig(er) mee, dus die gaat hoop ik nog wel lang mee.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

De as komt bij een oude fietsenmaker vandaan. Nog eentje met ouderwetse werkbanken, overal kastjes en bakjes met onderdelen. Volgens mij was hij al ruim de 70 gepasseerd. Ik vertelde hem dat ik lange, dikke transportfiets trapassen zocht, en deze haalde hij uit een bak. Thompson trapassen voor transportfietsen had hij helaas niet meer (wel gehad).
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Fotomaan »

Daar heb je weer lekker mazzel mee gehad. Leuk om op dergelijke plekken nog iets van je gading te vinden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Fotomaan »

Ik heb er inmiddels ook weer een gevonden. Die gaat op de plank voor het geval dat.
Een paar jaar geleden was ik nog in de veronderstelling dat ze echt heel erg zeldzaam waren. Inmiddels heb ik drie fietsen met precies dezelfde assen.
Twee daarvan zijn nieuw en dus ongebruikt en de derde is weliswaar gebruikt maar verder ongeschonden.
En dan nog een as op de plank.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Marcel vondt er nog 3 op de beurs in Berlicum. Ze komen dus toch nog wel tevoorschijn. Nu nog in de diktes 16.0 en 17.5mm. Die zijn aanzienlijk moeilijker te vinden. Ik heb ze niet direct nodig, maar reserves zijn natuurlijk altijd fijn achter de hand te hebben. Mocht ik ooit de kans hebben met een draaibank te spelen, dan zou ik graag een poging wagen om daar reproducties van te maken.
Plaats reactie