De oude bewaar ik als een soort relikwie. Misschien nog eens proberen om het te lassen.
Omdat mijn as is gebroken ben ik wat gaan zoeken op het net en ben inmiddels een paar gebroken assen tegen gekomen. Die waren allemaal, net als bij die van mij in het spievlak gebarsten.
Ik blijf een beetje met de vraag zitten waarom de as van het pedaal niet eerder breekt omdat die dunner is en er meer zijwaartse kracht op komt te staan.
Of is het juist de torsie die het materiaal van een trapas zwaarder belast?
Het kan ook zijn dat er tijdens het productieproces, het frezen van de spiebaan veel kracht op de as komt te staan waardoor het mogelijk is dat er haarscheurtjes ontstaan?
Nou ja, ik kan weer fietsen met mijn geliefde fietst dus zo belangrijk is het ook weer niet en als het gebeurt dan gebeurt het. Ik vermoed dat je daar verder weinig aan kunt veranderen maar ik ben gewoon nieuwsgierig
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar