Crank uitgelubbert

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Crank uitgelubbert

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Transportfietsen hebben voor zover mij bekend allemaal 9mm spieën. Crankstellen en trapassen voor transportfietsen zijn uitermate schaars. Niet alleen omdat ze zowiezo al vrijwel onvindbaar zijn, er zijn ook nog eens tientallen verschillende maten die niet uitwisselbaar zijn. Dus als je kunt repareren, dan is dat zeker de voorkeur. Check ook de trapas zelf. Als de crank is uitgelubberd, dan is de kans groot dat de trapas er nog veel erger aan toe is. Het eerste wat stuk gaat bij een losse spie is de spiebaan. Het kan zijn dat iemand met de hand dat heeft geprobeerd vlak te vijlen, maar dat gaat nooit goed, en maakt het vaak alleen maar erger. Dat kan ook verklaren waarom de cranks niet in een lijn staan. Check ook dat de trapas nog mooi cylindrisch is. Ik heb mee gemaakt dat door het wrikken de trapas conisch was geworden.
Jelle Menno

Bericht door Jelle Menno »

Vrijwel onvindbaar klinkt inderdaad als repareren. De uiteinden van de trapas zien er nog wel aardig uit. Ik vermoed wel dat er aan de vlakke zijden waar de spie langs gaat gevijlt is. Dit verklaart misschien ook waarom er nu een 3/8 spie gebruikt is. Alleen is het vijlen niet helemaal recht gebeurd, van de week maar eens kijken of ik er wat moois van kan maken.
Jeroen Zuiderwijk

De as zelf is ongehard laag koolstof staal, dus je kunt de spiebaan herstellen door op te lassen en weer terug te vijlen. Voor het vijlen zou je een vijl "guide" kunnen gebruiken, zoals toegepast door messensmeden. Hiermee kun je de hoek van de vijl constant houden, waardoor je de baan mooi vlak kunt maken:
Afbeelding

Uit de losse hand lukt dat niet, want dan wordt het vlak altijd enigszins bol, en dan kan de spie daarover kantelen.
rowejon

Bericht door rowejon »

Hello Jelle,
Ik hoop dat je heb de fiets klaar & zelf de tijd om het naar de Nieuwjaars Bijeenkomst te brengen, ik wil het echt zien.Zo wel vergeet niet om aan te melden.
Groeten
Jon Rowe
Jelle Menno

Die vijlhulp ga ik maken, handig idee. En de nieuwjaarsbijeenkomst in Medemblik hoop ik te halen dit is vlakbij kan ik op de fiets heen is eigenlijk bijna verplicht.
.
maartenB

Bericht door maartenB »

Jelle Menno schreef: 3 dec 2018, 18.15 En de nieuwjaarsbijeenkomst in Medemblik hoop ik te halen dit is vlakbij kan ik op de fiets heen is eigenlijk bijna verplicht.
.
Van harte welkom, als je tenminste betalend lid bent van vereniging De Oude Fiets. 26 euro per jaar, da's bijna te geef.

https://www.oudefiets.nl/over-ons/lid-worden
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jelle Menno

Lid worden is vandaag gebeurd, op tijd klaar zijn is even afwachten. Vandaag de trapas op rechtheid gecontroleerd.
Helaas deze is krom, dit is ook zichtbaar in de loopbanen van de lagers. Ik ga ip zoek naar een goede as, als iemand tips heeft.
maartenB

Bericht door maartenB »

Leuk, welkom bij de club! Je kunt nu ook PM's sturen en in de online documentatiebank kijken.
groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jelle Menno

maartenB schreef: 4 dec 2018, 21.28 Leuk, welkom bij de club! Je kunt nu ook PM's sturen en in de online documentatiebank kijken.
groet!
Maarten
Ik heb het gezien, is super snel geregeld!
Jeroen Zuiderwijk

De enige die trapassen voor transportfietsen/bakfietsen te koop heeft is Toon Mensinck:
http://www.nostalgie-oirschot.nl

Dat is de enige en laatste plek waar je ze vandaag de dag nog vind, in ieder geval wat NOS trapassen betreft. Let wel op de diameter en lengte. Nu de crank toch geruimd moet worden, wellicht beter om een er eentje met grotere diameter uit te zoeken als hij die heeft, en je cranks daarop aanpassen. Dan hoef je mogelijk geen bus te plaatsen. Moet je wel de andere crank ook ruimen.

Ik heb er zelf een over van 17.6mm, maar daarvan zijn de conussen versleten (en zit nog vast aan de rechter crank). Die zijn eventueel nog te slijpen als je een draaibank ter beschikking hebt, anders moeten ze vervangen worden. Toon heeft ook nog een doosje losse conussen liggen, die zijn aanzienlijk goedkoper dan een complete as. Nu is de vaste conus vervangen natuurlijk wel lastiger.
Plaats reactie