Oude transportfiets...merk en type???
Re: Oude transportfiets...merk en type???
Nog enkele kenmerken gevonden op achterwielnaaf, frame en drager.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1877
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Oude transportfiets...merk en type???
"Standaard" en nog geen Roelewiel, dus vrij waarschijnlijk vooroorlogs.
De naaf is een Styria. Hier weet ik zelf wat minder vanaf, maar dankzij rijwiel.net:
"Dit Oostenrijkse bedrijf maakte al voor de oorlog terugtrapremnaven en verkocht deze vanaf 1936 ook in Nederland (in het eerste jaar naar eigen zeggen al 90.000 stuks!). In de praktijk kwam ik ze met jaartallen vanaf 1936 t/m 1964 bij allerlei merken tegen. Er lijkt geen bekend Nederlands fietsenmerk te zijn, dat deze naven op grote schaal gemonteerd heeft. De laatste twee cijfers van het bouwjaar staan op de naafhuls, in een klein cirkeltje onder het logo van Styria, tegenover de smeernippel. Bij jaren-30-naven werd alleen het laatste cijfers van het jaartal ingeslagen."
Dus 1936 of later. Dus met een staalborstel proberen die naafhuls wat meer van roest te ontdoen, dan kom je wellicht het jaartal tegen. Zie bijvoorbeeld: http://www.waffenradforums.net/uploads/ ... k044qm.jpg
Het framenummer lijkt niet op die van mij, dus zo te zien een andere fabrikant geweest in ieder geval.
De naaf is een Styria. Hier weet ik zelf wat minder vanaf, maar dankzij rijwiel.net:
"Dit Oostenrijkse bedrijf maakte al voor de oorlog terugtrapremnaven en verkocht deze vanaf 1936 ook in Nederland (in het eerste jaar naar eigen zeggen al 90.000 stuks!). In de praktijk kwam ik ze met jaartallen vanaf 1936 t/m 1964 bij allerlei merken tegen. Er lijkt geen bekend Nederlands fietsenmerk te zijn, dat deze naven op grote schaal gemonteerd heeft. De laatste twee cijfers van het bouwjaar staan op de naafhuls, in een klein cirkeltje onder het logo van Styria, tegenover de smeernippel. Bij jaren-30-naven werd alleen het laatste cijfers van het jaartal ingeslagen."
Dus 1936 of later. Dus met een staalborstel proberen die naafhuls wat meer van roest te ontdoen, dan kom je wellicht het jaartal tegen. Zie bijvoorbeeld: http://www.waffenradforums.net/uploads/ ... k044qm.jpg
Het framenummer lijkt niet op die van mij, dus zo te zien een andere fabrikant geweest in ieder geval.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Oude transportfiets...merk en type???
Dank je Jeroen, word wel interessant nu. Ga kijken.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1877
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Oude transportfiets...merk en type???
P.s. Styria was de wat goedkopere optie kwa remnaaf dan een Fichtel & Sachs Torpedo. Je ziet ze niet vaak op transportfietsen. Hier zie je de prijsverschillen in de Juncker folder uit 1939:
http://www.transportfiets.net/2014/03/24/juncker-1939/
De Styria was 4 gulden, Fichtel & Sachs 5,75. Op een fiets van rond 40 gulden was dat aardig wat.
http://www.transportfiets.net/2014/03/24/juncker-1939/
De Styria was 4 gulden, Fichtel & Sachs 5,75. Op een fiets van rond 40 gulden was dat aardig wat.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Oude transportfiets...merk en type???
Geweldig om die prijzen te zien!! Waar kan ik het beste voor kleine onderdelen terecht?
Re: Oude transportfiets...merk en type???
Betreft alleen het logo. Kan geen jaartal vinden helaas. Word even verder zoeken.
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1877
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Oude transportfiets...merk en type???
Jammer. Wellicht staan er nog jaartallen op de interne delen van de naaf. Maar in ieder geval lijkt me tussen 1936 en uiterlijk begin jaren '40 een redelijke schatting kwa bouwjaar.
Vooroorlogse transportfietsen zijn wat schaarser dan na-oorlogse. Maar bijna altijd zijn er veel onderdelen op vervangen en niet meer origineel. Deze lijkt nog zeer origineel, met zelfs nog de bakelieten handvatten, transportpedalen en transportzadel. Hij lijkt zelfs niet eens overgeverfd, aangezien de transfer op de zadelbuis nog zichtbaar is. Dat is helemaal uniek voor zo'n oude transportfiets.
Kwa onderdeeltjes, voor alles wat niet uniek is voor transportfietsen kun je wel bij moderne fietsenonderdelen winkels terecht, zoals hollandbikeshop.nl, zoals conussen voor de voornaaf (waarschijnlijk een Boghal achteras (die zijn dezelfde maat als veel transportfiets voorassen), en verder kogels etc. De ketting zul je vrij zeker moeten vervangen, dat moet eens in de paar duizend kilometer. Dat is maat 415, waarvoor brommerkettingen als deze goed passen: https://www.bike-design.com/nl-be/produ ... 4-schakels
Let op dat niet alle maat 415 kettingen passen, sommigen zijn te smal. Achtertandwielen zijn vaak versleten, maar die worden niet meer gemaakt. Dus indien er nog voldoende vlees op tanden zit, is het het beste om eventuele weerhaakjes weg te slijpen. Verder hoop ik dat de trapas nog goed is, want die beginnen redelijk onvervangbaar te worden.
Vooroorlogse transportfietsen zijn wat schaarser dan na-oorlogse. Maar bijna altijd zijn er veel onderdelen op vervangen en niet meer origineel. Deze lijkt nog zeer origineel, met zelfs nog de bakelieten handvatten, transportpedalen en transportzadel. Hij lijkt zelfs niet eens overgeverfd, aangezien de transfer op de zadelbuis nog zichtbaar is. Dat is helemaal uniek voor zo'n oude transportfiets.
Kwa onderdeeltjes, voor alles wat niet uniek is voor transportfietsen kun je wel bij moderne fietsenonderdelen winkels terecht, zoals hollandbikeshop.nl, zoals conussen voor de voornaaf (waarschijnlijk een Boghal achteras (die zijn dezelfde maat als veel transportfiets voorassen), en verder kogels etc. De ketting zul je vrij zeker moeten vervangen, dat moet eens in de paar duizend kilometer. Dat is maat 415, waarvoor brommerkettingen als deze goed passen: https://www.bike-design.com/nl-be/produ ... 4-schakels
Let op dat niet alle maat 415 kettingen passen, sommigen zijn te smal. Achtertandwielen zijn vaak versleten, maar die worden niet meer gemaakt. Dus indien er nog voldoende vlees op tanden zit, is het het beste om eventuele weerhaakjes weg te slijpen. Verder hoop ik dat de trapas nog goed is, want die beginnen redelijk onvervangbaar te worden.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Oude transportfiets...merk en type???
Met wat fantasie kom ik hierop uit qua merk plaatje/transfer. Iemand een i.d.?
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1877
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Oude transportfiets...merk en type???
Er schiet me helaas niets te binnen wat ik ermee kan vergelijken. Wellicht moet ik toch maar eens gaan starten met een database op te zetten met transportfietsen merken en balhoofdplaatjes en transfers. Er zijn heel wat merken, en ik kom regelmatig weer merken tegen waar ik nooit eerder van had gehoord.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Oude transportfiets...merk en type???
dit bedoelde ikhttps://link.marktplaats.nl/m1369559297
Laatst gewijzigd door de rode op 29 jan 2019, 21.04, 1 keer totaal gewijzigd.