Commandan 4, die in de groene bus, is de meest aggresieve. Die gebruik ik alleen als andere middelen niet sterk genoeg zijn. Vooral zeer voorzichtig mee te werk gaan, vooral op bieswerk.Sandra schreef: Ik heb even gezocht op cleaner/polijst, en kom ondermeer Commandant tegen. Klinkt op zich goed. Gebruik je dat alleen op de aangetaste delen?
Commandant 5 is veel milder maar bevat siliconen en dat heb ik niet graag in mijn werkruimte.
Mijn favoriet voor een fiets die nog goed in de lak zit is 'Imperial Hand Glaze' van 3M. Dit product heeft wereldwijde faam. Hij is wel moeilijker te verkrijgen omdat 3M is overgestapt op een verzameling van verschillende poliergradaties. De Handglaze daarentegen is 1-for-all. Productcode is 05990. Hij rijnigt, poliert en legt gelijk ook een laag wax, tegenstelling allom, maar het werkt!
Precies, Tanik+.Sandra schreef: Dat klinkt goed. Op de website van Tanik staat maar weinig informatie. Welk product gebruik jij? De Tanik+?
Mijn lokale leverancier heeft het product niet meer en heeft mij als alternatief Loktite 7500 bezorgd, maar daar ben ik niet tevreden van. Het is een dikke emulsie waar Tanik+ eerder een waterachtig product is.
precies. Het maakt Owatrol niet mat, maar haalt wel de hoogste glans ervan af. Experimenteer er maar eens mee, je merkt het dan wel.Sandra schreef: Is dat wat we in Nederland 'schoolbordenverf' noemen?
om even snel een fiets mooi homogeen te laten uitzien, gebruik ik normale poetsolie.Sandra schreef:Wat gebruik jij dan?Daarom prefereer ik een eindlaag in een snel drogende en uithardende olie of wax over de gehele fiets.
Als het na een ingreep is, dan de hiervoor besproken Imperial Hand Glaze, gevolgd door nog meer wax.
mijn probleem met Owatrol is dat ik het niet mooi glad vind. Het blinkt wel, maar is naar mijn smaak niet strak genoeg. Hou er rekening mee dat ik hoofdzakelijk met jaren 50/60 fietsen werk. Op vooroorlogse rijwielen is dat strakke misschien ongewenst.Sandra schreef: Geeft dat een zelfde soort effect als Owatrol of glimt het minder sterk? En blijft die glans, of verdwijnt het na een tijdje?
In mijn vorige leven heb ik gitaren gebouwd en de glans werd daar opgebracht zoals op elk muziekinstrument, nml door te polietoeren. Dat is een opwrijven van vele verschillende dunne lagen schellak. Datzelfde poog ik te doen met fietsen, maar ipv polietoer gebruik ik dan wax.
De wax van Commandant 5 (rode bus) vind ik prachtig voor dit doeleind (ook voor hout trouwens). Er zijn nog verschillende andere soorten wax, de ene wat glanzender als de andere. Voor een zwarte fiets is zwarte Wax&Polish Color van Sonax wax mijn favoriet. Je krijgt er als het ware een 3D diepte in, zoveel glans, ... en zo strak als spiegelglas. Voor niet-zwarte fietsen gebruik ik de Carnauba wax van Marly.
Als de fiets iets matter moet zijn start ik niet van glans die ik mat leg, maar wel van een doffere basis en glans die op met voorgaande producten, te beginnen met (weeral) de 3M Hand Glaze.
Naar mijn mening zijn er duizend en één manieren om je doel te bereiken, er is nu eenmaal veel aanbod aan olie, polier en wax producten. Welke voor jou het beste is zul je pas na experimenteren te weten komen. Degene die ik hier beschreven heb werken voor mij voorlopig goed (op jongere fietsen die mogelijk naar showroomstaat worden teruggebrcht), maar ik zoek nog constant naar verbeteringen.
Nog één opmerking. Pas steeds op met siliconen, je kan na het aanbrengen van een wax met siliconen geen mooi lakwerk meer leveren.
Groeten,
Ed.