Ik ben nieuw op het forum. Mijn naam is Tim en ik heb altijd een zwak voor mooie oude(re) fietsen gehad

De fiets is sinds 1969 nooit uit elkaar geweest en een fietsenmaker zei laatst tegen me dat dit wel een heel goed idee zou zijn omdat het vet wel uitgedroogd zou zijn na al die tijd. Ik ben ermee begonnen en het demonteren en smeren van de Torpedo-terugtrapremnaaf en de gazelle voornaaf gingen voortvarend. Ik vond oo dat ze nog best goed in het vet zaten. Het was op sommige plekken alleen iets stugger en wat donkerder. Met de trapas stuit ik nu echter op een probleem. Ik krijg de sluitring van de trapas niet los. Deze ziet er als volgt uit:
Ik heb het geprobeerd met een haaksleutel voor het verwijderen van een sluitringen van assen:
De sleutel heeft de goede maat, maar schiet steeds los en beschadigt de sluitring alleen maar. Dat vind ik zonde! Nu zijn mijn vragen:
1. Is het inderdaad een goed idee om de trapas, die sinds 1969 niet gesmeerd is maar zeer weinig kilometers heeft gemaakt, open te maken en de lagers opnieuw te smeren?
2. Bestaat er een speciale sleutel (bijvoorbeeld met drie tanden) voor het openen van dit soort sluitringen?
3. Naar welke kant moet ik draaien om de sluitring te openen? (Ik dacht zelf met de klok mee...)
4. Zijn er nog meer tips en trucs voor dit klusje?
Ik ben benieuwd. Alvast dank voor eventuele reacties!
Hartelijke groet,
Tim