'oude liefde roest niet'.....

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
ErikLam

'oude liefde roest niet'.....

Bericht door ErikLam »

Hallo allemaal,

Allereerst hartelijk dank om als nieuw lid toegelaten te worden.

Mijn naam is Erik en vertel hoe het allemaal begon...

Met de aanschaf van mijn eerste echte fiets (gekocht van het spaargeld) een Batavus 'Flying Dutchman' herenfiets begon mijn interesse in het verzorgen en onderhouden van een rijwiel pas echt. Hiervoor moest ik het van mijn ouders maar doen met de afdankertjes. Eerst (bijna) wekelijks een flinke poetsbeurt, om vervolgens over te gaan op experimenteren met de bedoeling de fiets met 3 versnellingen beter, en dus sneller te laten lopen. De kras- en lak schade fase had ik immers toch al gepasseerd! Na de fiets ettelijke malen in- en uit elkaar te hebben gehaald begon de ellende eigenlijk pas echt. Dol gedraaide moeren, een afgebroken stuurpen(te strak aangedraaid), speling in de trapas en trappers, etc..etc... en altijd onderdelen overhouden. :lol: Binnen 7 à 8 jaar was de fiets dan ook ten dode opgeschreven. Einde oefening...

De daarop volgende fiets was een zwarte Locomotief tweedehands damesfiets uit de '60-er jaren met zo'n geinig vormgegeven Spanninga achterlichtje. Jaren kranten mee rondgebracht, zes dagen in de week, 20km per dag. Een klein model compact stevig fietsje die werkelijk liep als een 'trein'! Ook hier afscheid van genomen en verkocht aan een makker voor 15 gulden weet ik nog.

Nadien weinig boeiends meer gehad en had bovendien in die tijd ook niet zo mijn interesse. Wel heb ik in m'n studietijd nog een groene Empo damesfiets gehad maar die is helaas na verloop van tijd gestolen.

Nu 40 jaar later, na mijn eerste echte fiets ben ik trotse eigenaar geworden van een oerdegelijke Gazelle omafiets anno 1954. Een dijk van een fiets met nog veel originele elementen en een subliem loopwerk!

Ik ben nog aan het inventariseren wat er zoal in de loop der jaren aan is vertimmert en vervangen. Maar het plezier om er naar te kijken geeft al een kick! En roesten na 65 jaar? Ho maar! Foto's volgen...
Fongers1952

Re: 'oude liefde roest niet'.....

Bericht door Fongers1952 »

Gefeliciteerd, Gazelle fietsen uit die jaren waren oerdegelijk en vrijwel onverslijtbaar.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
ErikLam

Bericht door ErikLam »

Nou, helemaal roestvrij is ie nu ook weer niet.....Her en der wat oppervlakte roest maar nergens zorgelijk te noemen. Ik denk dat ik op moment van schrijven te euforisch ben geweest.

Naast originele elementen zijn er ook onderdelen die in de loop der tijd zijn vervangen. Zo heeft het oude Gazelle stuur incl. remstangen plaats gemaakt voor een nieuwe met remkabels. Niet zo fraai, maar werkt prima.
Ook de dynamo is van veel later, jaren '80? Idem voor de trappers en standaard.

De koplamp, een 'Schmitt's Orignal' is denk de originele, zo ook het 'Lepper' zadel, het 'Gelria' slot en de verchroomde wielen met zwarte spaakrand.

Het streven is om op termijn de fiets zoveel mogelijk in originele staat terug te brengen. Alleen mis ik de nodige kennis en onderdelen daarvoor nog.
Ik denk dat op het Forum genoeg knowhow aanwezig is om de klus te klaren!
ErikLam

Bericht door ErikLam »

P1140985.JPG
P1140995.JPG
P1140994.JPG
P1140991.JPG
P1140991.JPG
P1140987.JPG
P1140988.JPG
P1140996.JPG
P1140985.JPG
Bijlagen
P1140986.JPG
ErikLam

Bericht door ErikLam »

.....en het framenummer.....
P1150002.JPG
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Nou, die biezen zitten er nog keurig op! Aan zo'n goed bewaarde fiets valt echt nog plezierig te restaureren.
En leuk op dat dealerplaatje het telefoonnummer met 3 cijfers.
DCR gaat nooit verloren....
ErikLam

Bericht door ErikLam »

Hartelijk dank voor de reacties! Ik verlaat de rubriek "even voorstellen" en stap over naar het technische deel op het Forum. Genoeg vragen in ieder geval!
Plaats reactie