Rfg

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Rfg

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

peterbakker schreef: 11 sep 2019, 20.06 Ik heb effe wat maten opgenomen . Niet digitaal dus ik kan er een millimeter naast zitten ! Binnenkant bracket , 3,5 cm . Lang te bracket , 8,1 cm. Trapas dikte , 1,5 cm . Trapas lengte , 15,5 cm . Frame, 59 cm. De trapas lijkt wel dun in vergelijking met mijn andere transportfietsen? Op de achterplat staan idd nrs . De G en 360 ( of zoiets, de A is niet te zien ) Als f framenr is alleen de 7 en de 5 zichtbaar maar qua lengte komt het overeen met die van Rob . Hij staat nu in de Owatrol want ik zou hem in de nok van de schuur hangen . Foto's worden dus niet zo duidelijk .
Dat lijkt idd wel heel veel op die van Rob:
download/file.php?id=17359

Met een staalborstel (eventueel een roterende staalborstel op boor- of haakseslijper) kun je meer van het serienummer zichtbaar maken. Geen schuurmiddelen gebruiken, dan wis je het nummer uit. Ik ben benieuwd of er een vergelijkbaar nummer uit komt, met dezelfde stijl cijfers. De G 360 A is waarschijnlijk gewoon een lug nummering, maar dat weet ik hier niet zeker. Het zou wel heel toevallig zijn als het precies hetzelfde merk is, aangezien er enorm veel merken waren in die tijd.

Van de fiets lijkt helaas ook weer veel vervangen. Heeft hij wel de dikke ketting en tandwielen van een transportfiets?
Rob Houkes

Bericht door Rob Houkes »

peterbakker schreef: 11 sep 2019, 20.06 Ik heb effe wat maten opgenomen . Niet digitaal dus ik kan er een millimeter naast zitten ! Binnenkant bracket , 3,5 cm . Lang te bracket , 8,1 cm. Trapas dikte , 1,5 cm . Trapas lengte , 15,5 cm . Frame, 59 cm. De trapas lijkt wel dun in vergelijking met mijn andere transportfietsen? Op de achterplat staan idd nrs . De G en 360 ( of zoiets, de A is niet te zien ) Als f framenr is alleen de 7 en de 5 zichtbaar maar qua lengte komt het overeen met die van Rob .
Gaaf zeg! Het mag volgens Jeroen dan toevallig zijn, maar die achterpad is exact dezelfde als de mijne en het font van het framenr ook. De 7 en wat volgens mij een 3 is zien er in ieder geval hetzelfde uit. Ook de onderste balhoofdlug, het trapashuis en de bovenste uiteinden van de staande achtervork zijn hetzelfde. De framemaat van iets minder dan 59 cm ook, wat goed kan kloppen: Nederlandse Kroon leverde transportfietsen volgens de folder van 1929 alleen met een frame van 23" (staat in de documentatiebank).
Fotomaan schreef: 11 sep 2019, 23.48 De trapas zou van Bayliss Wiley kunnen zijn geweest. Als dat zo is dan is dat een type nr.3 geweest. Die zijn 16mm dik en 15,4cm lang.
Dergelijke trapassen werden of in een bus of zo in het frame gemonteerd. De bus was niet populair omdat die mee kon gaan draaien.
Klopt, die zou prima passen. Een bus is niet nodig denk ik, bij mij is het trapashuis in ieder geval voorzien van een standaard BSA draad. Mijn trapas komt overigens uit een Amerikaanse Schwinn tandem, er staat ook Schwinn op in mooie zwierige letters :roll: Die trapassen werden geleverd door BSA omdat er in heel de USA schijnbaar geen lange trapassen voor tandems werden gemaakt. Er zouden dus ook passende BSA assen moeten bestaan. Ze zijn niet makkelijk te vinden, dus wees er zuinig op! Mijn cups zijn Sugino race-cups met een rubber afdichting, zodat mijn kostbare trapas goed beschermd is :)
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Rob Houkes schreef: 13 sep 2019, 10.47 Gaaf zeg! Het mag volgens Jeroen dan toevallig zijn, maar die achterpad is exact dezelfde als de mijne en het font van het framenr ook. De 7 en wat volgens mij een 3 is zien er in ieder geval hetzelfde uit. Ook de onderste balhoofdlug, het trapashuis en de bovenste uiteinden van de staande achtervork zijn hetzelfde. De framemaat van iets minder dan 59 cm ook, wat goed kan kloppen: Nederlandse Kroon leverde transportfietsen volgens de folder van 1929 alleen met een frame van 23" (staat in de documentatiebank).
Ik zeg niet dat toeval niet bestaat :) We hebben nog wel wat grotere toevalligheden gevonden onder transportfietsen, zoals opvolgende framenummers, of zelfs exact dezelfde framenummers van dezelfde fabrikant. Maar je moet er wel van bewust zijn dat er meerdere fabrikanten kunnen zijn geweest die hetzelfde deden, zeker gezien hoeveel er waren. Wat goed zou helpen is om het framenummer helemaal zichtbaar te maken, en te kijken of het nummer een jaartal oplevert dat past bij de ouderdom van het frame.
peterbakker

Bericht door peterbakker »

Hoi Rob en Jeroen . Ik zal nog eens kijken naar de nummers . Niet meteen , ik heb dit weekend 10 ouwe fietsen opgehaald die ik misschien eerst effe bekijken wil .
Jeroen Zuiderwijk

P.s. volgens mij zitten op mijn fiets exact dezelfde achterpadden, alleen zonder nummers.
peterbakker

Ik ben funk aan het borstelen geweest . Het merk blijft G 360 ( zonder a dus) . Framenr lijkt wel 7 S te zijn . Er komt niets anders te voorschijn. Ik wil hem ook wel een x meenemen naar een expert hoor.
Jeroen Zuiderwijk

Het kan natuurlijk zijn dat de rest inmiddels verdwenen is, door roest, schuren etc. Mocht je nog een keer langs Leiden komen, dan zou ik nog een poging kunnen wagen.
peterbakker

Is prima Jeroen. Toch lijkt het erop dat er niet meer heeft gestaan . Of heel dun ingeslagen!
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

peterbakker schreef: 12 sep 2019, 05.24 Dat is dus 59 cm ( paar milimeter kleiner) , ik begreep dat 26 inch gebruikt word ? Ik heb er 28 inch in zitten , past prima !
Waarom 26"? Er zijn transportfietsen met 26" wielen en met 28" wielen. Aan de foto's te zien is het een 28" frame.
En dus met een 'standaard' hoogte van 59cm. De hoogte van 28" frames voor transportfietsen varieert tussen 58 en 61cm waarbij 58cm en 61cm uitzonderingen zijn.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie