spie loze assen wie wat wanneer waar ?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
mazell99

spie loze assen wie wat wanneer waar ?

Bericht door mazell99 »

Hallo Lezers

in mijn collectie assen heb ik deze 3 spie loze assen waarvan ik wil weten waarvoor werden deze gebruikt ,door welke fabrikanten en in welke jaren ,kortom wie kan mij/ons daar meer over vertellen ? .
Ze zijn alle 3 zo,n 16 mm dik 2 assen zijn 155 MM lang en de middelste is 165 MM lang .
Bijlagen
DSCF3971.JPG
DSCF3966.JPG
m-gineering

Re: spie loze assen wie wat wanneer waar ?

Bericht door m-gineering »

mazell99 schreef: 17 dec 2018, 10.32 Hallo Lezers

in mijn collectie assen heb ik deze 3 spie loze assen waarvan ik wil weten waarvoor werden deze gebruikt ,door welke fabrikanten en in welke jaren ,kortom wie kan mij/ons daar meer over vertellen ? .
Ze zijn alle 3 zo,n 16 mm dik 2 assen zijn 155 MM lang en de middelste is 165 MM lang .

Ik denk niet dat dit spieloze assen zijn, het lijken mij universele assen waar je zelf het spievlak op aan kunt brengen
/Marten
mazell99

Bericht door mazell99 »

spie vlakken aanbrengen zou een nauwkeurige klus zijn je hebt er dan een frees bij nodig .
maartenB

Bericht door maartenB »

Toch denk ik ook dat het zo ligt. Maar waarom mensen zelf de spiebaan wilden bepalen???
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het geeft de mogelijkheid om de lengte naar wens aan te passen.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

mazell99 schreef: 23 sep 2019, 23.17 spie vlakken aanbrengen zou een nauwkeurige klus zijn je hebt er dan een frees bij nodig .
Een vijl en les eenopdeambachtschoolgaeerstmaareenseenzuiverekubusvijlen doet het ook
/Marten
mazell99

Bericht door mazell99 »

Okay klinkt plausibel dus om zelf de lengte te bepalen en dus maar vijlen en ja vroeger werd dat op school natuurlijk goed geoefend .
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Voor de minder geoefende vijler kun je ook gebruik maken van een vijl geleider. Dat is een lang stuk rond staf aan je vijl vastmaken, en het eind door een gat heen steken. Dan kun je alleen rechtlijnige vijl bewegingen maken, en voorkom je dat je een bol vlak vijlt.
Plaats reactie