Het grote Fongers spatborden en spatbordstangen topic
Re: Het grote Fongers spatborden en spatbordstangen topic
ik heb nog een nos setje liggen
iemand intresse dan mag je me een berichtje prive sturen
waarschijnlijk voor 1935 omdat die helemaal zwart is en geen wit vlak heeft
lichte roest binnen in het spatbord
je mag me ook een bericht fia facebook sturen dan kan ik foto´s doorsturen
iemand intresse dan mag je me een berichtje prive sturen
waarschijnlijk voor 1935 omdat die helemaal zwart is en geen wit vlak heeft
lichte roest binnen in het spatbord
je mag me ook een bericht fia facebook sturen dan kan ik foto´s doorsturen
antieke transportfietsen
Ik heb je een p.m. gestuurd!
In de prijscouranten zie je inderdaad dat in 1933 de grote omslag naar de buisvormige spatbordstangen plaatsvindt. Veel later overigens dan bij andere merken, zeker gelet op het feit dat de breinaald-stangen veel slapper zijn dan de buisvormige.
Merkwaardig is dan wel dat op mijn BB60 geleverd eind 1930 buisvormige stangen zijn gemonteerd. Dit is de rijkst uitgevoerde BB die ik ken en waarschijnlijk heeft de eigenaar bij bestelling besloten dat hij liever de steviger stangen had (die overigens eerder al op transportfietsen en tandems werden gemonteerd).
Wouter, over de montage van FG-verlichting: dat was in die jaren nooit standaard, maar moest er (tegen relatief hoge kosten) bij besteld worden. Daaraan valt dus weinig te ontlenen als het om datering gaat.
groet, Jos
Merkwaardig is dan wel dat op mijn BB60 geleverd eind 1930 buisvormige stangen zijn gemonteerd. Dit is de rijkst uitgevoerde BB die ik ken en waarschijnlijk heeft de eigenaar bij bestelling besloten dat hij liever de steviger stangen had (die overigens eerder al op transportfietsen en tandems werden gemonteerd).
Wouter, over de montage van FG-verlichting: dat was in die jaren nooit standaard, maar moest er (tegen relatief hoge kosten) bij besteld worden. Daaraan valt dus weinig te ontlenen als het om datering gaat.
groet, Jos
Dag Jos, het was me al eens eerder opgevallen dat je 1930 als het 'leverjaar' benoemt voor deze groene BB (waar ik nog steeds spontaan van begin te kwijlen). Ik dacht indertijd dat je je een jaar vergist had omdat het framenummer met '31' begint (zie bijgevoegde foto). Betekent dat dat er ook Fongers fietsen met een framenummer uit een later jaar een jaar eerder geleverd kunnen zijn? Ik zou eerder verwachten dat deze BB ergens eind 1931 geleverd is en dat daarmee eind 1931/1932 ook als mogelijk omslag moment bestempeld kan worden voor de buisvormige spatbordstangen (los van wat er in de prijscouranten staat die natuurlijk al in 1932 werden gemaakt voor 1933).
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Hoi Jasper, er is bij mijn BB iets niet goed gegaan met die nummering. In het garantieboek staat hij onder nummer 3057-05, geleverd op 15 september 1930. Waarschijnlijk is er (door de fabricage van het bijzondere frame?) een fout gemaakt door degene die het nummer heeft ingeslagen.
Ik ben het overigens vaker tegengekomen dat een Fongers eerder is afgeleverd dan het framenummer aangeeft. Met name rond 1920 zie je dat er fouten worden gemaakt (overgang naar het nieuwere nummerstelsel).
Zo komt het ook wel voor dat er twee fietsen rondrijden met hetzelfde nummer.
groet, Jos
Ik ben het overigens vaker tegengekomen dat een Fongers eerder is afgeleverd dan het framenummer aangeeft. Met name rond 1920 zie je dat er fouten worden gemaakt (overgang naar het nieuwere nummerstelsel).
Zo komt het ook wel voor dat er twee fietsen rondrijden met hetzelfde nummer.
groet, Jos
Twee weken geleden heb ik een Fongers met een framenummer uit 1936 opgezocht en gezien dat deze in december 1935 is geleverd. Merkwaardig maar waar
Toch mooi dit soort discussies. Laten we het koesteren dat er slechts een handvol mensen is dat dit überhaupt iets boeit... 

Jasper: mee eens, enjoy 
Vorig jaar kwam op Marktplaats ineens een Fongers prijscourant uit 1933 voorbij. Ondanks dat ik een beetje 'op mijn handen' probeer te zitten qua nieuwe toevoegingen aan de verzameling kon ik deze echter niet aan me voorbij laten gaan om de simpele reden dat deze prijscourant een zeldzame is.
De prijscourant uit dit jaar was in ieder geval niet te vinden in de Velorama collectie en ook op de documentatiebank van de vereniging is deze nog niet toegevoegd.
Ten aanzien van deze forumpost is het een interessant jaartal om eens te zien of de spatbordstangen in de prijscourant al de nieuwere zijn (zoals ze in de prijscourant van 1934 staan) of de oudere betreffen (zoals ze in de prijscourant van 1932 staan). Bijgevoegd het verlossende antwoord...
De prijscourant uit dit jaar was in ieder geval niet te vinden in de Velorama collectie en ook op de documentatiebank van de vereniging is deze nog niet toegevoegd.
Ten aanzien van deze forumpost is het een interessant jaartal om eens te zien of de spatbordstangen in de prijscourant al de nieuwere zijn (zoals ze in de prijscourant van 1934 staan) of de oudere betreffen (zoals ze in de prijscourant van 1932 staan). Bijgevoegd het verlossende antwoord...

Laatst gewijzigd door JasperA op 1 jun 2020, 21.36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Leuk dat je die gevonden hebt!
En dan zullen de foto`s mogelijk eind 1932 gemaakt zijn zou het niet?
Boekje uitgegeven begin 33. En dan in de loop van dat jaar de wijziging naar lager eindigend spatbord en buisstangetjes (in twee etappes).
De foto`s van fietsen in de beeldbank zijn vaak de foto`s die dan weer toegepast zijn in de catalogi. In de jaren rond 1925 en later zie je
regelmatig een datum of jaar staan in de rechter bovenhoek. Soms ook :''voor seizoen `26'' of iets dergelijks.
Ik haal daar regelmatig extra aanwijzing uit voor wat betreft detail wijzigingen.
Groeten,
Maarten
En dan zullen de foto`s mogelijk eind 1932 gemaakt zijn zou het niet?
Boekje uitgegeven begin 33. En dan in de loop van dat jaar de wijziging naar lager eindigend spatbord en buisstangetjes (in twee etappes).
De foto`s van fietsen in de beeldbank zijn vaak de foto`s die dan weer toegepast zijn in de catalogi. In de jaren rond 1925 en later zie je
regelmatig een datum of jaar staan in de rechter bovenhoek. Soms ook :''voor seizoen `26'' of iets dergelijks.
Ik haal daar regelmatig extra aanwijzing uit voor wat betreft detail wijzigingen.
Groeten,
Maarten