Slechte vredestein banden
Slechte vredestein banden
Een paar jaar terug kocht ik 4 ongebruikte Vredestein banden, met mooi die letters in het loopvlak.
Wel stom, van de vier banden bleken er twee iets te krap, die duiken dus ergens de velg in en het is bijna niet mogelijk om ze zonder bult te monteren.
Nu is de tweede achterband van dit model op mijn dagelijkse fiets versleten. En kijk, een karkasbreuk! Nog nooit gezien zo'n vreemde kronkel in de band.
Jullie ervaringen met deze banden? Ik ben blij dat ze snel slijten, want ik hoef ze niet meer.
Wel stom, van de vier banden bleken er twee iets te krap, die duiken dus ergens de velg in en het is bijna niet mogelijk om ze zonder bult te monteren.
Nu is de tweede achterband van dit model op mijn dagelijkse fiets versleten. En kijk, een karkasbreuk! Nog nooit gezien zo'n vreemde kronkel in de band.
Jullie ervaringen met deze banden? Ik ben blij dat ze snel slijten, want ik hoef ze niet meer.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Re: Slechte vredestein banden
Als je serieus bent geef je het profiel van het loopvlak zodanig vorm dat je optimale grip hebt, geen afrolgeluiden, minimale rolweerstand, aanvaardbare slijtage etc. Onwaarschijnlijk dat de beste oplossing dan het opnemen van de merknaam in het loopvlak wordt, dan ben je met wat anders bezig. Zou voor mij direct een indicatie zijn om er omheen te lopen, net zo iets als die beursstands met te veel en te mooie ingehuurde dames

/Marten
- fietshobbyist
Het mag gezegd zijn dat zo een kronkel wel extreem is!
Wat mijn ervaring betreft: rond 2000 had ik Vredestein banden op mijn fiets waarvan er in de zijkant scheuren kwamen.
Ik kwam er achter dat dit niet exemplarisch was maar op dat moment een structureel probleem bij Vredestein fietsbanden.
Vredestein is rond die tijd ook begonnen met het maken van retro autobanden - Vredestein Sprint Classic / Vr. Grip+ e.d.
Banden met een modern karkas en een oud profiel. Hetzelfde ongeveer voor fietsbanden en daar lijkt me dit er één van, niet?
Het kan zijn dat je banden uit ongeveer die tijd van de problemen stammen.
Het probleem van toen bestaat heden ten dage volgens mij al jaren niet meer.
Wat het afrolgeluid betreft, lijkt me dat voor een dergelijke fietsband, waar hier en daar Vredestein in het profiel staat, te verwaarlozen. Ik fietste zelf vroeger wel op Vr. Westlander met de naam in het profiel - nooit wat van gemerkt. Mountainbike banden, ja, die hoor je 'zingen'. Heel luid en zelfs als die op de fiets van een ander zitten ...
Ik heb ooit twee van die Vredestein banden gekocht en op een fiets gelegd die door de nieuwe eigenaar als decoratie in zijn woonkamer is gezet.
Dat is dus precies waar ze voor bedoeld zijn. Zo is er weinig aan te verliezen.
Overigens heeft Vredestein anders dan de naam in het loopvlak niets met deze banden te maken. Die worden in India gemaakt en daar komen meer hele goedkope banden vandaan. Zo ook de Retro Ride van Continental en die is geen haar beter. Vaak lek en ze verslijten snel.
Bij Gigabikes wordt het 'eigen' merk Amigo verkocht wat uit dezelfde fabriek komt. Ik heb toevallig vandaag dergelijke banden in gebruik genomen en verwacht dat die net zo snel slijten als die van Maarten.
Het valt mij overigens op dat deze banden ook moeilijk 'in de velg' te krijgen zijn. Er moet afwasmiddel als glijmiddel gebruikt worden om ze op hun plek te krijgen en zelfs met afwasmiddel moet er flink gepomd worden.
De banden waar ik het nu over heb kosten minder dan € 5.- Ze zijn creme kleurig, hebben best wel een dik loopvlak, de rolweerstand is niet zo slecht als de Vredestein Transport Extra Zwaar (trappen
) maar ook niet zo goed als die van de Fat Frank van Schwalbe, er is niets kleurigs op gedrukt of geplakt, ze worden verkocht zonder reflexie en ze zien er niet onaardig uit dus het is beslist jammer als de kwaliteit te wensen overlaat.
Volgend jaar zijn ze op 5 januari te bewonderen in het Textielmuseum van Tilburg.
Dat is dus precies waar ze voor bedoeld zijn. Zo is er weinig aan te verliezen.
Overigens heeft Vredestein anders dan de naam in het loopvlak niets met deze banden te maken. Die worden in India gemaakt en daar komen meer hele goedkope banden vandaan. Zo ook de Retro Ride van Continental en die is geen haar beter. Vaak lek en ze verslijten snel.
Bij Gigabikes wordt het 'eigen' merk Amigo verkocht wat uit dezelfde fabriek komt. Ik heb toevallig vandaag dergelijke banden in gebruik genomen en verwacht dat die net zo snel slijten als die van Maarten.
Het valt mij overigens op dat deze banden ook moeilijk 'in de velg' te krijgen zijn. Er moet afwasmiddel als glijmiddel gebruikt worden om ze op hun plek te krijgen en zelfs met afwasmiddel moet er flink gepomd worden.
De banden waar ik het nu over heb kosten minder dan € 5.- Ze zijn creme kleurig, hebben best wel een dik loopvlak, de rolweerstand is niet zo slecht als de Vredestein Transport Extra Zwaar (trappen

Volgend jaar zijn ze op 5 januari te bewonderen in het Textielmuseum van Tilburg.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- fietshobbyist
Volgens mij heeft Vredestein de productie verplaatst van Doetinchem naar Maleisië.
Dat was 13 april 1995
Vredestein Banden zoekt het in Maleisië
Van onze redactie economie AMSTERDAM - Vredestein Banden gaat in Maleisië industriebanden maken. In een nog op te richten joint venture neemt Vredestein een belang van 40 procent. De Enschedese onderneming levert de produktie-apparatuur, de kennis en verzorgt de technische ondersteuning. Industriebanden worden gebruikt voor voertuigen in de industrie, van kruiwagens tot heftrucks.
De Maleisische partner, Fung Keong Rubber Manufactory, neemt een belang van 60 procent. Fung Keong voert het management over de nieuwe onderneming, Vredestein FKR (M'sia) geheten. Vredestein beschouwt zijn partner als zeer deskundig en neemt daarom genoegen met een minderheidsbelang. Binnen drie tot vijf jaar moet de joint venture een omzet van 10 miljoen gulden behalen.
Fung Keong produceert al decennia lang motor-, fiets- en industriebanden. In 1994 behaalde de onderneming een omzet van 40 miljoen gulden. Fung Keong is een dochter van General Corporation Bernhard.
En dit is twee jaar later.
Geoefend saneerder verplaatst productie Vredestein naar India.
De gloriedagen van fietsbandenfabriek Vredestein in Doetinchem zijn voorbij. Job van Hardeveld moet er een 'drastische sanering' doorvoeren. Hij kent het klappen van de zweep....
FRANK HENDRICKX 24 november 1997
Vredestein is de laatste jaren grote klanten kwijt geraakt. 'Raleigh en het Duitse Kynast monteren tegenwoordig gewoon een bandje van twee dollar onder hun fietsen. Die komen allemaal uit het Verre Oosten. Wij kunnen niet concurreren met die prijzen.'
Dat geldt niet alleen voor Vredestein. Alle traditionele grote spelers in de markt van fietsbanden vrezen de marginaliteit. 'We hebben een praatgroepje met lotgenoten als Michelin, Continental, Hutchison en Nokian. Dan hebben we het erover hoe we ons kunnen weren tegen de concurrentie uit de lagelonenlanden. Want wij vijfen hebben nog maar 25 procent van de markt in handen. Dat was vroeger wel anders.
Weren tegen de concurrentie is meedoen met de concurrentie. Allemaal bandjes van twee dollar dus.
Wil je een goede band? Dan wordt het duur
Vredestein Banden zoekt het in Maleisië
Van onze redactie economie AMSTERDAM - Vredestein Banden gaat in Maleisië industriebanden maken. In een nog op te richten joint venture neemt Vredestein een belang van 40 procent. De Enschedese onderneming levert de produktie-apparatuur, de kennis en verzorgt de technische ondersteuning. Industriebanden worden gebruikt voor voertuigen in de industrie, van kruiwagens tot heftrucks.
De Maleisische partner, Fung Keong Rubber Manufactory, neemt een belang van 60 procent. Fung Keong voert het management over de nieuwe onderneming, Vredestein FKR (M'sia) geheten. Vredestein beschouwt zijn partner als zeer deskundig en neemt daarom genoegen met een minderheidsbelang. Binnen drie tot vijf jaar moet de joint venture een omzet van 10 miljoen gulden behalen.
Fung Keong produceert al decennia lang motor-, fiets- en industriebanden. In 1994 behaalde de onderneming een omzet van 40 miljoen gulden. Fung Keong is een dochter van General Corporation Bernhard.
En dit is twee jaar later.
Geoefend saneerder verplaatst productie Vredestein naar India.
De gloriedagen van fietsbandenfabriek Vredestein in Doetinchem zijn voorbij. Job van Hardeveld moet er een 'drastische sanering' doorvoeren. Hij kent het klappen van de zweep....
FRANK HENDRICKX 24 november 1997
Vredestein is de laatste jaren grote klanten kwijt geraakt. 'Raleigh en het Duitse Kynast monteren tegenwoordig gewoon een bandje van twee dollar onder hun fietsen. Die komen allemaal uit het Verre Oosten. Wij kunnen niet concurreren met die prijzen.'
Dat geldt niet alleen voor Vredestein. Alle traditionele grote spelers in de markt van fietsbanden vrezen de marginaliteit. 'We hebben een praatgroepje met lotgenoten als Michelin, Continental, Hutchison en Nokian. Dan hebben we het erover hoe we ons kunnen weren tegen de concurrentie uit de lagelonenlanden. Want wij vijfen hebben nog maar 25 procent van de markt in handen. Dat was vroeger wel anders.
Weren tegen de concurrentie is meedoen met de concurrentie. Allemaal bandjes van twee dollar dus.
Wil je een goede band? Dan wordt het duur

Ja leuk zo'n discussie.
Misschien loopt er hierboven wel een gesprek door elkaar over fietsbanden en autobanden.
Het autobandenbedrijf is een aantal jaren terug overgenomen door het Indiase Apollo Tyres en sindsdien is de Nederlandse fabriek gericht op kleine series. De oldtimerbanden etc.
Autobanden komen steevast heel goed uit tests en ook de Sprint Classic oldtimerband waar ik jaren mee reed op mijn Citroen ID19 was prima.
Of fietsbanden een eigen divisie is weet ik niet.
Maar die fietsband met het mooie profiel is dus een misbaksel. Misschien heeft Marten wel gelijk. Zoek je meisje niet alleen maar omdat ze er zo leuk uitziet. Voor je het weet is ze versleten en heeft ze een bochel , ha ha ha
Misschien loopt er hierboven wel een gesprek door elkaar over fietsbanden en autobanden.
Het autobandenbedrijf is een aantal jaren terug overgenomen door het Indiase Apollo Tyres en sindsdien is de Nederlandse fabriek gericht op kleine series. De oldtimerbanden etc.
Autobanden komen steevast heel goed uit tests en ook de Sprint Classic oldtimerband waar ik jaren mee reed op mijn Citroen ID19 was prima.
Of fietsbanden een eigen divisie is weet ik niet.
Maar die fietsband met het mooie profiel is dus een misbaksel. Misschien heeft Marten wel gelijk. Zoek je meisje niet alleen maar omdat ze er zo leuk uitziet. Voor je het weet is ze versleten en heeft ze een bochel , ha ha ha

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net

Wat ik overigens ook heb gemerkt is dat als een merk met iets nieuws komt kan de eerste productie wel eens tegenvallen.
Dat was in't ieder geval zo met de creme kleurige Fat Frank van Schwalbe. Die was nog niet te koop bij de dealers maar ik had er wel al een paar van de importeur. Daar was het rubber niet goed van en een van de twee kwam na een tijdje van de velg af. Daar heb ik met latere banden van hetzelfde type nooit meer iets van gemerkt.
Ik heb jaren geleden een paar Dutch Perfect banden van de standhouder in de RAI gekregen. Die waren toen ook nog niet op de markt. Daar begon na een half jaar het rubber van het karkas te vallen

Dat is nu ook verholpen.
Bij mij gaat het over banden voor transportfietsen in de maat 622 en er wordt veel mee gefietst. Ik ben uiteindelijk blijven hangen bij de Fat Frank en die banden van Dutch Perfect.
Ik heb daar geen aandelen maar het is gewoon zo dat ze niet te veel rolweerstand hebben, niet snel slijten en niet echt vaak lekrijden.
Mijn vriendin fietst op een toerfiets van Germaan waar Delta Cruisers op liggen. Daar wordt per jaar ongeveer vijf duizend kilometer mee gefietst. Daar kwam na vier jaar de antileklaag doorheen en toen heb ik er maar een andere opgelegd. Maar die is dus ook niet lek geweest. Dezelfde binnenband zit er nog in

- Jeroen Zuiderwijk
Ik heb die banden onder twee van mijn transportfietsen zitten. Ik heb er nog niet heel veel kilometers mee gereden, dus ik kan niets zeggen over de duurzaamheid. In ieder geval lopen ze lekker. Ze zijn in de maat 47-622 in ieder geval al niet meer in productie, dus als ze op zijn zal ik ook zowiezo overstappen op andere banden. Maar voor nu zijn ze prima. Ze gingen bij mijn overigens zonder enige moeite op de velgen, dus dat probleem dat ze te krap zijn heb ik in ieder geval niet ervaren.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Elibert van Dalen
zelf geen ervaring met deze banden. ik heb op mijn dagelijkse fiets een set schwalbe deltacruisers liggen zonder reflectie. ik moet zeggen die bevallen mij prima. het rubber is wel aan de zachte kant dus ze slijten iets harder. maar daarintegen rijden ze wel erg lekker.! (op al mijn andere oudjes liggen oude banden. maar daar rijd ik dan ook niet heel veel mee..)
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...