Ook nieuw
- Loopt spaak
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Ook nieuw
Hallo rijwiel beminnend Nederland.
Graag stel ik mij even voor.
Ik ben Erik uit Vaassen. Ik heb op mijn zestiende mijn eerste transportfiets gekocht en toen is de liefde voor oude fietsen ontstaan. Nu 23 jaar later is de liefde nog volop aanwezig!!ik ben dus ook een echte liefhebber en geen fietsen maker of specialist... maar langzaam bij beetje weet en kan ik steeds meer..mijn echte liefhebberij ligt bij de transportfietsen. Maar ook andere modellen hebben mijn hart gestolen. Door de jaren heen heb ik een wisselende collectie gehad aan rijwielen.met op top meer dan 15 transportfietsen en 7 “gewone” rijwielen. Maar mijn schuur werdt echt te klein (ik denk een bekend probleem).
Nu wil ik niet meer dan 10 rijwielen hebben. Ik heb aardig uitgedund en mijn collectie van fietsen (die dus niet meer weg gaan...) bestaat uit het volgende,
De 26 inch gazelle transportfiets waar het allemaal mee begon
Een 28 inch gazelle doortrapper uit 1941 ( Marcel nogmaals dank)
Een germaan kruisframe transportfiets uit 1939
Een gazellle dienstfiets
Een raleigh uit 1929 met een 68 cm frame
En als laatste een Hillman hoge bi
De hoge bi heb ik onlangs gekocht en daar ben ik zeer content mee!! Toch een lang gekoesterde wens van mij!!
Hij is in een goede staat, maar er moet nog wel wat aan gebeuren. De wielen heeft mijn grootste zorg..
Maar alles komt goed.. ik heb er nog niet op gereden maar eeerst moet hij perfect rijdbaar zijn en dan gaan we hier hopelijk veel kilometers op maken.
Ik hoop dat jullie mij veel kunnen leren en dat we plezierige gesprekken hebben op dit forum.
En wie weet spreken wij elkaar eens bij een treffen!!
Graag stel ik mij even voor.
Ik ben Erik uit Vaassen. Ik heb op mijn zestiende mijn eerste transportfiets gekocht en toen is de liefde voor oude fietsen ontstaan. Nu 23 jaar later is de liefde nog volop aanwezig!!ik ben dus ook een echte liefhebber en geen fietsen maker of specialist... maar langzaam bij beetje weet en kan ik steeds meer..mijn echte liefhebberij ligt bij de transportfietsen. Maar ook andere modellen hebben mijn hart gestolen. Door de jaren heen heb ik een wisselende collectie gehad aan rijwielen.met op top meer dan 15 transportfietsen en 7 “gewone” rijwielen. Maar mijn schuur werdt echt te klein (ik denk een bekend probleem).
Nu wil ik niet meer dan 10 rijwielen hebben. Ik heb aardig uitgedund en mijn collectie van fietsen (die dus niet meer weg gaan...) bestaat uit het volgende,
De 26 inch gazelle transportfiets waar het allemaal mee begon
Een 28 inch gazelle doortrapper uit 1941 ( Marcel nogmaals dank)
Een germaan kruisframe transportfiets uit 1939
Een gazellle dienstfiets
Een raleigh uit 1929 met een 68 cm frame
En als laatste een Hillman hoge bi
De hoge bi heb ik onlangs gekocht en daar ben ik zeer content mee!! Toch een lang gekoesterde wens van mij!!
Hij is in een goede staat, maar er moet nog wel wat aan gebeuren. De wielen heeft mijn grootste zorg..
Maar alles komt goed.. ik heb er nog niet op gereden maar eeerst moet hij perfect rijdbaar zijn en dan gaan we hier hopelijk veel kilometers op maken.
Ik hoop dat jullie mij veel kunnen leren en dat we plezierige gesprekken hebben op dit forum.
En wie weet spreken wij elkaar eens bij een treffen!!
Re: Ook nieuw
Hallo Erik
Welkom bij de club ik hoop dat je alle informatie en hulp vind voor je Rijwielen ,met name voor de hoge Bi .
Ook de documentatie bank is interessant met de vele prijs couranten .
En de tourritten en club dagen zijn altijd leuk en interessant.
Wielrijdend het nieuwe jaar tegemoet , dus mogelijk tot snel .
Groet Mazell99
Welkom bij de club ik hoop dat je alle informatie en hulp vind voor je Rijwielen ,met name voor de hoge Bi .
Ook de documentatie bank is interessant met de vele prijs couranten .
En de tourritten en club dagen zijn altijd leuk en interessant.
Wielrijdend het nieuwe jaar tegemoet , dus mogelijk tot snel .
Groet Mazell99
-
- Berichten: 2641
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Ook nieuw
Hoi Erik,
Klinkt interessant!
We hebben ergens in de rubriek ''fietsen voor 1900'' een Hillman, Herbert & Cooper hoge bi staan.
Dat was een vrij vroege Ik geloof zelfs uit de periode dat Cooper er nog niet bij was.
1879 meen ik. Klein model 50 inch met lock-nut spaakbevstiging op de naven.
Heb je een model Met dubbel hollow fork? of een met ovale holle vorkbuizen?
Groeten,
Maarten
Klinkt interessant!
We hebben ergens in de rubriek ''fietsen voor 1900'' een Hillman, Herbert & Cooper hoge bi staan.
Dat was een vrij vroege Ik geloof zelfs uit de periode dat Cooper er nog niet bij was.
1879 meen ik. Klein model 50 inch met lock-nut spaakbevstiging op de naven.
Heb je een model Met dubbel hollow fork? of een met ovale holle vorkbuizen?
Groeten,
Maarten
- Loopt spaak
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: Ook nieuw
Hallo Maarten,
Ik heb er even een foto van gemaakt.. het is iets met een dubbele holle voorvork maar hoe je het noemt durf ik niet te zeggen.
Vanavond komt een vriend van mij langs en die is eigenlijk schoenspecialist maar wil voor mij een nieuw zadeldek maken.
Dat is het officiële begin van de opknap ronde van deze fiets.
De dingen die ik graag wil doen (moet laten doen)is het volgende,
Zadel, het rood van de wielen verwijderen, de spaken in laten maken, achterwiel proberen te laten redden en het iets speling uit het balhoofd te laten halen.
Normaal gesproken zou ik aan alles zelf beginnen maar met deze fiets ga ik dat niet doen. Het is voor mij toch een beetje of je aan een ferrari gaat sleutelen in de schuur..(een slecht plan dus)
Het rood van de wielen afhalen is het enige wat ik zelf aandurf..
Ik heb verstand van bomen en natuur en niet van metaal ambacht..
Dus mochten er hier mensen zijn die die kennis hebben of de adressen hebben van een vakman (of vrouw)dan hou ik mij zeer aanbevolen!!
Ik heb er even een foto van gemaakt.. het is iets met een dubbele holle voorvork maar hoe je het noemt durf ik niet te zeggen.
Vanavond komt een vriend van mij langs en die is eigenlijk schoenspecialist maar wil voor mij een nieuw zadeldek maken.
Dat is het officiële begin van de opknap ronde van deze fiets.
De dingen die ik graag wil doen (moet laten doen)is het volgende,
Zadel, het rood van de wielen verwijderen, de spaken in laten maken, achterwiel proberen te laten redden en het iets speling uit het balhoofd te laten halen.
Normaal gesproken zou ik aan alles zelf beginnen maar met deze fiets ga ik dat niet doen. Het is voor mij toch een beetje of je aan een ferrari gaat sleutelen in de schuur..(een slecht plan dus)
Het rood van de wielen afhalen is het enige wat ik zelf aandurf..
Ik heb verstand van bomen en natuur en niet van metaal ambacht..
Dus mochten er hier mensen zijn die die kennis hebben of de adressen hebben van een vakman (of vrouw)dan hou ik mij zeer aanbevolen!!
-
- Berichten: 2641
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Ook nieuw
Hallo Erik,
Ah, ja deze fiets is wel bekend onder een aantal liefhebbers.
zo`vork noemt men in de Engelse taal een flutted fork. Gegroefd zouden wij zeggen.
Werd in Engeland vooral toegepast door Coventry Machinist Co, Singer, Matchless (gemaakt bij Singer) en Centaur.
Ook een enkel ander bedrijf heeft het wel eens toegepast op haar duurdere modellen. In Duitsland is het midden tot eind jaren 80 wel op grotere schaal toegepast.
Het heeft wel iets van luxe zo`n vork.
Leuke fiets om een rijdend ding van te maken. Het wiel is inderdaad van Hillman en het heeft net als de fiets die ik besprak eerder in deze groep een breed wiellager. Dat wil zeggen dat het wiel van voor 1881 is . in dat jaar veranderde het lager in een smaller type met dubbele kogellagers.
Ondanks dat er wat spaken weg zijn is het wel een behoorlijk fris wiel met hier en daar nog wat nikkel en zo.
Het frame en de rest is waarschijnlijk Duits en van rond 1886.Dat is ook de periode dat de opgebogen moustache sturen in zwang raakte.
Bij jou in Vaassen heb je Martin Brakensiek wonen. Ik weet niet zeker of ik zijn achternaam goed spel maar hij is goed in het maken/repareren van hoge bi wielen.
Ik weet uiteraard niet of hij het ook wil doen. In Nederland zijn er maar een handvol mensen die ooit wel eens aan zo`n wiel hebben gewerkt.
Ik begreep dat je iemand had voor het zadel te herbouwen. Ik zou willen waarschuwen dat je voor zo`n zadel uitsluitend natuurlijk gelooid leer moet gebruiken. Chroom gelooid leer (alom te koop) is niet geschikt. Het blijft rekken. Natuurlijk gelooid leer is moeilijk te vinden maar bijvoorbeeld Bertens in Zonhoven (BE) heeft het op voorraad. Heel mooi bedrijfje.
Groeten,
Maarten
Ah, ja deze fiets is wel bekend onder een aantal liefhebbers.
zo`vork noemt men in de Engelse taal een flutted fork. Gegroefd zouden wij zeggen.
Werd in Engeland vooral toegepast door Coventry Machinist Co, Singer, Matchless (gemaakt bij Singer) en Centaur.
Ook een enkel ander bedrijf heeft het wel eens toegepast op haar duurdere modellen. In Duitsland is het midden tot eind jaren 80 wel op grotere schaal toegepast.
Het heeft wel iets van luxe zo`n vork.
Leuke fiets om een rijdend ding van te maken. Het wiel is inderdaad van Hillman en het heeft net als de fiets die ik besprak eerder in deze groep een breed wiellager. Dat wil zeggen dat het wiel van voor 1881 is . in dat jaar veranderde het lager in een smaller type met dubbele kogellagers.
Ondanks dat er wat spaken weg zijn is het wel een behoorlijk fris wiel met hier en daar nog wat nikkel en zo.
Het frame en de rest is waarschijnlijk Duits en van rond 1886.Dat is ook de periode dat de opgebogen moustache sturen in zwang raakte.
Bij jou in Vaassen heb je Martin Brakensiek wonen. Ik weet niet zeker of ik zijn achternaam goed spel maar hij is goed in het maken/repareren van hoge bi wielen.
Ik weet uiteraard niet of hij het ook wil doen. In Nederland zijn er maar een handvol mensen die ooit wel eens aan zo`n wiel hebben gewerkt.
Ik begreep dat je iemand had voor het zadel te herbouwen. Ik zou willen waarschuwen dat je voor zo`n zadel uitsluitend natuurlijk gelooid leer moet gebruiken. Chroom gelooid leer (alom te koop) is niet geschikt. Het blijft rekken. Natuurlijk gelooid leer is moeilijk te vinden maar bijvoorbeeld Bertens in Zonhoven (BE) heeft het op voorraad. Heel mooi bedrijfje.
Groeten,
Maarten
- Loopt spaak
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: Ook nieuw
Maarten,
Wat super al deze informatie!!
Hier ben ik bijzonder blij mee!!
Zijn er ook adressen of adres want ik heb er maar een nodig.. waar je een achterband kan laten maken?
En de informatie over het zadel stel ik ook zeer op prijs! Ik heb het zadel er net af gehaald en mijn kameraad heeft hem net meegenomen. Ik ga ervan uit gezien zijn achtergrond en kennis van leer dat hij dat weet maar ik ga het hem nog wel vertellen.
Ik bemerk ook dat jij bijzonder veel van de hoge bi’s afweet. Heb je er veel?
Nog een technisch vraagje,
Hoeveel speling heeft het balhoofd normaliter?(mag het een balhoofd heten?).
En mijn rijwiel heeft geen opstapje. Zijn daar ook adressen van waar ik dat kan zoeken?
Ikzelf zat te denken om er een te verouderen op een of ander manier. Want ze zullen vast niet met bosjes op een schap ergens liggen...
Nu had je het over Martin brakensiek. Is hij lid van deze club zodat ik hem kan benaderen of weet je iets meer van hem?
Mag met een persoonlijk bericht natuurlijk.
Nogmaals ontzettend bedankt voor deze informatie ik ben er echt echt blij mee.
Zo kom ik langzaam(hoeft ook niet snel) bij beetje aan de kennis en een fantastisch rijdbare bi!!
Hulde
Wat super al deze informatie!!
Hier ben ik bijzonder blij mee!!
Zijn er ook adressen of adres want ik heb er maar een nodig.. waar je een achterband kan laten maken?
En de informatie over het zadel stel ik ook zeer op prijs! Ik heb het zadel er net af gehaald en mijn kameraad heeft hem net meegenomen. Ik ga ervan uit gezien zijn achtergrond en kennis van leer dat hij dat weet maar ik ga het hem nog wel vertellen.
Ik bemerk ook dat jij bijzonder veel van de hoge bi’s afweet. Heb je er veel?
Nog een technisch vraagje,
Hoeveel speling heeft het balhoofd normaliter?(mag het een balhoofd heten?).
En mijn rijwiel heeft geen opstapje. Zijn daar ook adressen van waar ik dat kan zoeken?
Ikzelf zat te denken om er een te verouderen op een of ander manier. Want ze zullen vast niet met bosjes op een schap ergens liggen...
Nu had je het over Martin brakensiek. Is hij lid van deze club zodat ik hem kan benaderen of weet je iets meer van hem?
Mag met een persoonlijk bericht natuurlijk.
Nogmaals ontzettend bedankt voor deze informatie ik ben er echt echt blij mee.
Zo kom ik langzaam(hoeft ook niet snel) bij beetje aan de kennis en een fantastisch rijdbare bi!!
Hulde
- Loopt spaak
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: Ook nieuw
Aah, er zit een klein verschil (19 kilometer) in de plaatsen
Veessen en Vaassen..


Veessen en Vaassen..
-
- Berichten: 2641
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Ook nieuw
Ah, is dat weer een andere plaats! Dat wist ik niet.
Martin is inderdaad lid van de club en via de club wel te achterhalen denk ik.
Of je vraagt in zijn dorp naar een man met een oude Peugeot 403 pickup en dan kom je er ook !
Over het balhoofd in de Engelse terminologie heet het ''head''.Hoofd klinkt weer een beetje vreemd maar kogels zaten er slechts bij enkele latere modellen in.
Maar over de speling: de bovenste, noem het holle bout gaat in de head en sluit binnen in de head de pinnen op die aan de neck (het voorste gedeelte van de backbone) zitten. Dus als je de holle bout verder aan draait dan wordt de speling van zelf kleiner. Meestal zit er door slijtage wel een
wat rommelig punt bij de strakste situatie. Met andere woorden dat je dan bijvoorbeeld rechtdoor wel spelingsvrij bent maar al sturend een zwaarder draaien tegen komt. Dat wil je niet hebben omdat dat het sturen negatief kan beinvloeden. Het is allemaal ook te verbeteren door de boel los te halen en strak te vijlen. Het is bij die hoge bi`s geen precisie technologie.
Ik heb er wel een paar van die monsters ja. En diverse fietsen gerestaureerd. Altijd een gevecht om de spaken van het voorwiel weer in orde te krijgen.
Dit was m`n laatste klus:
Steeds weer een uitdaging en in tegenstelling tot wat sommige beweren niet een routine klus. De ene keer is de schroefdraad onbekend en onvindbaar, de andere keer is de velg hol en verkeerd geboord. Regelmatig kan je de spaken niet uit een wiel halen omdat de aan beide kanten geklonken zijn en daarmee dikker dan het gat in de velg.
Banden ,daar kan ik niet direct een antwoord op geven omdat ik zelf banden koop bij Technirub in Zeewolde en daarbij 10 meter in een keer moet kopen.
Ik heb zelf wel witte band maar dan heb je een zwarte voorband en een witte achter. dat ziet er ook niet uit . Ik denk ook dat je zwarte rubber snoer makkelijker zal vinden omdat dat ook in de industrie wordt toegepast.
Ik heb denk ik nog wel een opstapje liggen maar ze zijn ook vrij makkelijk uit strip te maken. Dan klem je `m om de backbone.
Die ik nog ergens heb liggen moet je vast schroeven door draad te tappen in de backbone.
Groeten,
Maarten
Martin is inderdaad lid van de club en via de club wel te achterhalen denk ik.
Of je vraagt in zijn dorp naar een man met een oude Peugeot 403 pickup en dan kom je er ook !
Over het balhoofd in de Engelse terminologie heet het ''head''.Hoofd klinkt weer een beetje vreemd maar kogels zaten er slechts bij enkele latere modellen in.
Maar over de speling: de bovenste, noem het holle bout gaat in de head en sluit binnen in de head de pinnen op die aan de neck (het voorste gedeelte van de backbone) zitten. Dus als je de holle bout verder aan draait dan wordt de speling van zelf kleiner. Meestal zit er door slijtage wel een
wat rommelig punt bij de strakste situatie. Met andere woorden dat je dan bijvoorbeeld rechtdoor wel spelingsvrij bent maar al sturend een zwaarder draaien tegen komt. Dat wil je niet hebben omdat dat het sturen negatief kan beinvloeden. Het is allemaal ook te verbeteren door de boel los te halen en strak te vijlen. Het is bij die hoge bi`s geen precisie technologie.
Ik heb er wel een paar van die monsters ja. En diverse fietsen gerestaureerd. Altijd een gevecht om de spaken van het voorwiel weer in orde te krijgen.
Dit was m`n laatste klus:
Steeds weer een uitdaging en in tegenstelling tot wat sommige beweren niet een routine klus. De ene keer is de schroefdraad onbekend en onvindbaar, de andere keer is de velg hol en verkeerd geboord. Regelmatig kan je de spaken niet uit een wiel halen omdat de aan beide kanten geklonken zijn en daarmee dikker dan het gat in de velg.
Banden ,daar kan ik niet direct een antwoord op geven omdat ik zelf banden koop bij Technirub in Zeewolde en daarbij 10 meter in een keer moet kopen.
Ik heb zelf wel witte band maar dan heb je een zwarte voorband en een witte achter. dat ziet er ook niet uit . Ik denk ook dat je zwarte rubber snoer makkelijker zal vinden omdat dat ook in de industrie wordt toegepast.
Ik heb denk ik nog wel een opstapje liggen maar ze zijn ook vrij makkelijk uit strip te maken. Dan klem je `m om de backbone.
Die ik nog ergens heb liggen moet je vast schroeven door draad te tappen in de backbone.
Groeten,
Maarten
- Loopt spaak
- Berichten: 475
- Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04
Re: Ook nieuw
Er rijden bij ons in de buurt twee dezelfde soort Peugeots 403 rond, in exacte kleurstelling....erg mooie auto’s zijn dat..
Maar nu weet ik wel wie je bedoelt. Deze beste man staat ook wel eens op oldtimer dagen bij ons in Vaassen met al zijn mooie rijwielen en dergelijke.
Mooie rijwielen heb je zelf!! Daar zitten wel wat uurtjes werk in. En daar mag je zeker trots op zijn..
Nogmaals dank voor de info!!
Groet’n uut Voassen
Maar nu weet ik wel wie je bedoelt. Deze beste man staat ook wel eens op oldtimer dagen bij ons in Vaassen met al zijn mooie rijwielen en dergelijke.
Mooie rijwielen heb je zelf!! Daar zitten wel wat uurtjes werk in. En daar mag je zeker trots op zijn..
Nogmaals dank voor de info!!
Groet’n uut Voassen