even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
rolandkoedam
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2019, 19.13

even voorstellen

Bericht door rolandkoedam »

Hallo ik ben Roland uit Delfgauw
Heb sinds kort een bakfiets
deze is verre van compleet en ligt geheel uit elkaar
heb hem gehad van mijn vriendin,die vindt het niet meer dan een hoop ijzer
zelf ben ik ervan overtuigd dat het ooit weer een rijdbaar apparaat wordt
Hoop hier de benodigde informatie te vinden
Ben zelf ook wel handig maar meer op het gebied van hout
heb ooit een pipowagen gemaakt kijk maar eens op'' pipowagen Roland''
Groeten
Roland
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1870
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: even voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Beste Roland,

Welkom! Bij zulke projecten moet ik altijd even mijn bezint eer je begint tekst schrijven, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring en dat van vele anderen die een oud bakfiets frame weer hebben opgebouwd. Bij de restauratie van een bakfiets moet je eerst een goede inventaris maken van de onderdelen die vervangen moeten worden, om een inschatting te kunnen maken of het uberhaupt waard is om deze te restaureren, of een ander project te kiezen. Onderdelen voor bakfietsen zijn erg zeldzaam een duur. Dus voordat je er geld in gaat steken, moet je een beetje en beeld hebben waar je gaat eindigen. In mijn ervaring is 1000 euro of meer aan onderdelen en materialen al gauw besteedt. En daarvoor kun je een originele bakfiets in hele goede staat kopen. Doordat de onderdelen zo duur en zeldzaam zijn geworden, kost het vaak vele malen meer om een bakfiets te restaureren dan eentje in goede staat aan te schaffen. En er zijn onderdelen die je mogelijk gewoon niet gaat vinden, zoals een vervangende trapas (vele verschillende maten ook nog eens, dus je moet van iets dat al heel zeldzaam is ook nog eens precies de juiste zien te vinden). En zelfs iets simpels als de spaken is al heel ingewikkeld, omdat juist de maat die je nodig hebt voor de 26" wielen niet te koop zijn. Dus dat even om je te waarschuwen voor waar je aan begint.

Daarnaast zijn er best wat mensen die succesvol een oud bakfiets frame weer hebben opgebouwd (ikzelf 2 stuks). Bij mij hebben ze circa 1500 euro per stuk gekost om kompleet te maken (inclusief 250 euro aanschaf). Achteraf gezien had ik waarschijnlijk veel geld kunnen besparen met de kennis van nu en met veel meer geduld om onderdelen te vinden voor betere prijzen. Het is zeker niet onmogelijk, maar het is wel fijn om een bewuste keuze te maken. Het helpt in ieder geval als je veel geduld hebt en bereid bent lang te zoeken. En hoe meer je zelf kunt maken/repareren (lassen, draaiwerk etc.), hoe minder je afhankelijk bent van de schaarse onderdelen. Er worden nog heel wat goed bewaarde bakfietsen aangeboden die ook een thuis nodig hebben, en de aanschaf daarvan is vaak goedkoper dan een bakfiets weer opbouwen. Al heeft ook een goed bewaard exemplaar natuurlijk nog wat werk na al die jaren.

Voor wat restauratie verslagen, zie bijvoorbeeld: http://projectbakfiets.blogspot.com/?view=magazine (onderaan beginnen)
En: https://www.transportfiets.net/2018/05/ ... van-robis/

P.s. post ook wat foto's, daar kunnen we dan al gauw zien wat je startpunt is.
rolandkoedam
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2019, 19.13

Re: even voorstellen

Bericht door rolandkoedam »

Hallo jeroen
Wat leuk om je verslag te lezen
Weet je misschien ook de hoeveelheid tanden van voor en achter tandwiel..?
Want hij moet natuurlijk wel een beetje licht trappen
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1870
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: even voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat wisselt. Ik heb gewoon 44 voor en 22 achter, dus 2 op 1, zoals op een normale (transport)fiets. Maar de verhoudingen gaan tot 1 op 1. Dan fiets je licht, maar kom je ook nauwelijks vooruit terwijl je heel snel aan het trappen bent. Als je het originele crankstel niet hebt, dan is dat een probleem. Dan moet je op zoek naar een crankstel en passende trapas, en dat betekent eigenlijk dat je een andere bakfiets moet zoeken. Dat is namelijk de enige bron waar je ze van kunt afhalen (crankstellen ook van transportfietsen, maar die hebben vaak kortere trapassen, en je moet een ook een precies matchende set hebben kwa afmetingen). Moderne trapassen passen niet (o.a. te kort), en moderne crankstellen zijn veel te zwak om zo'n grote bakfiets aan te drijven. Alleen als je voor een 1 op 1 overbrenging gaat zou het wellicht kunnen, zoals Nijland dat tegenwoordig doet, maar dan moet je nog een oplossing voor de trapas vinden. Als je een draaibank hebt, zou je een as kunnen maken om met industrieele kogellagers in het oorspronkelijke trapashuis te plaatsen, maar dat is wel een gespecialiseerd klusje. N.b. het trapashuis is ook 45,0 of 45,4mm, wat ook anders is dan tegenwoordig, en ook anders dan de meeste normale fietsen in het verleden.
peterbakker
Berichten: 486
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: even voorstellen

Bericht door peterbakker »

Hoi Roland. Op marketplace( Facebook ) staat een leuke ( denk ik ....) , 475 vraagprijs. Niet duur hoor , lijkt ook wel com0leet te zijn . ( klein beeld op mijn mobiel dus ik zie de details niet echt !
rolandkoedam
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2019, 19.13

Re: even voorstellen

Bericht door rolandkoedam »

Het hoeft allemaal niet vanzelf te gaan stukje bij beetje verder ,maar bedankt voor de waarschuwing
Heb de bakfiets niet echt nodig het gaat meer om het opknappen dan gebruiken
Mijn achtertanwiel heeft 26 tanden voor zal ik nog een keer tellen
Het ziet er niet erg origineel uit
Mijn tapas is 45 mm zijn hier nog lagerschalen voor te vinden.?
16 mm diep en een gat van 23 mm
rolandkoedam
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 nov 2019, 19.13

Re: even voorstellen

Bericht door rolandkoedam »

Nu ook even het voortandwiel geteld die heeft 40 tanden
Achter 26 en deze ziet er versleten uit
Als ik dit tandwiel vervang en ik wil lichter trappen dan moet hij kleiner worden?
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1870
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: even voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Als je lichter wilt trappen, moet het achtertandwiel groter worden, of het kettingblad kleiner. Maar weet je zeker dat je nog lichter wilt trappen? Je fiets snelheid gaat dan ook nog verder naar beneden. Je zit al op een verhouding van 1,58 op 1, en dat is al behoorlijk laag. Je moet dan al heel snel trappen om een gemiddelde fiets bij te houden.
peterbakker
Berichten: 486
Lid geworden op: 8 mar 2018, 19.05

Re: even voorstellen

Bericht door peterbakker »

Je kom wel makkelijker van je plaats als voor wat kleiner is ( of achter groter) . Red jij dat Jeroen, een fiets bijhouden ? Valt mij niet mee hoor !
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1870
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: even voorstellen

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

peterbakker schreef: 10 jan 2020, 09.13 Je kom wel makkelijker van je plaats als voor wat kleiner is ( of achter groter) . Red jij dat Jeroen, een fiets bijhouden ? Valt mij niet mee hoor !
Op de bakfiets? Makkelijk, met lege bak dan en niet te veel tegenwind. Ik rij sneller met mijn 136kg bakfiets dan de gemiddelde fietser zonder trapondersteuning. Als je eenmaal op gang bent, dan rijdt zo'n zwaargewicht veel lichter dan je zou denken. Ik heb er zo ook tochten tot wel 60km op gereden, zonder daar echt moe van thuis te komen. Het kost ongeveer de helft meer tijd als op een normale fiets, en voelt ook als je de helft verder hebt gereden. Maar je zit wel uiterst comfortabel en alles veert heerlijk, zeker met een Lepper Primus of ander vergelijkbaar zadel. Je bent wel veel gevoeliger voor wind met zo'n groot apparaat. Wind mee, en je hoeft bijna niet te trappen, wind tegen en het is flink zwoegen om nog vooruit te komen. Dan is een kleinere tandwielverhouding wel een groot voordeel. Ook als je veel bruggen over moet, of het land niet zo vlak is. Maar zelf kom ik de meeste bruggen wel over. En een enkele keer afstappen en de bak eroverheen duwen is ook geen probleem.

P.s. dit is die van mij:

Afbeelding
Plaats reactie