Ha laat ik ook maar eens reageren. Over het transporteren van fietsen naar Indonesie: op zich geen probleem natuurlijk. Maar ik ben er tegen dat eenlingen of echt onvindbare Nederlandse fietsen het land uit gaan. Neem de kruisframe Fongers van Jasper, of mijn eigen Burgers damesfiets. Ik heb ook wel eens een fiets voor honderden euro's minder verkocht binnen Nederland dan dat er vanuit Indonesië op was geboden. Best zuur dat de eigenaar de fiets daarna vrij vlot naar Indonesië heeft verkocht. Iedereen maakt daar dus zijn eigen afwegingen in en dat lijkt me ook prima.
Aan de andere kant aarzel ik niet om iets bijzonders te kopen als dat zich in het buitenland aandient. Noem het hypocriet, maakt mij niet uit.
Voor zover ik weet zijn er nog best wat van de ca. 53000 (bron: boekje "Mijn fiets verstopt!", van Velorama) destijds door de Duitsers gevorderde fietsen teruggekomen naar Nederland. Jaren terug zag ik eens een vooroorlogse Union op de Duitse E-bay. De eigenaar beweerde dat het een Duitse Union was (het merk van de pedalen) maar wij weten wel beter. Dus ja, af en toe duikt er een op. Wel helemaal verduitst, zie foto's.
Symboliek van framenummers
Re: Symboliek van framenummers
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Je weet natuurlijk nooit op welk moment zo'n fiets de grens richting het Oosten is overgegaan. Een paar jaar geleden was er een Nederlander die in Berlijn een oude-fietsen-winkel had, die vervoerde regelmatig een busje vol oldtimers uit Nederland naar Berlijn. En ik heb een keer een Simplex-kruisframe via marktplaats verkocht, de hoogste bieder bleek toen een Duitser te zijn. Zo zal er nog meer die kant op gegaan zijn. Zolang het geen échte "barnfind" in Duitsland is kun je er weinig over zeggen.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
-
Ik heb dit onderwerp aangezwengeld en wil er daarom nog één keer op terugkomen.
Op zich geen enkel probleem dat Nederlandse fietsen doorverkocht worden naar het buitenland. Waaronder Indonesië.
Maar onderschat de aantallen niet. Niemand weet natuurlijk om hoeveel fietsen het gaat. Maar de man die ik sprak vertelde mij dat hij enkele keren per jaar een krat vol fietsen die kant op stuurt. En hij is niet de enige die hier fietsen opkoopt namens verzamelaars in Indonesië.
En waar de belangstelling daar vroeger uitging naar pre WO 2 fietsen gaat het nu met name om naoorlogse Gazelle fietsen tot plm 1970. (aldus dezelfde man die ik sprak)
Geld is geen probleem, ik vind het onvoorstelbaar dat men voor een Gazelle Sport Speciaal (26 inch wielen) uit 1955 € 1.000 biedt. Ik heb de biedingen op de voet gevolgd omdat ik ook interesse in de fiets had.
Op zich geen enkel probleem dat Nederlandse fietsen doorverkocht worden naar het buitenland. Waaronder Indonesië.
Maar onderschat de aantallen niet. Niemand weet natuurlijk om hoeveel fietsen het gaat. Maar de man die ik sprak vertelde mij dat hij enkele keren per jaar een krat vol fietsen die kant op stuurt. En hij is niet de enige die hier fietsen opkoopt namens verzamelaars in Indonesië.
En waar de belangstelling daar vroeger uitging naar pre WO 2 fietsen gaat het nu met name om naoorlogse Gazelle fietsen tot plm 1970. (aldus dezelfde man die ik sprak)
Geld is geen probleem, ik vind het onvoorstelbaar dat men voor een Gazelle Sport Speciaal (26 inch wielen) uit 1955 € 1.000 biedt. Ik heb de biedingen op de voet gevolgd omdat ik ook interesse in de fiets had.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
je hebt helemaal gelijk natuurlijk! Dat hele verhaal van de ingevorderde fietsen lag vroeger erg gevoelig bij Nederlanders, maar volgens het boekje van Velorama zijn er dus slechts 53000 gevorderd, van de 4.5 miljoen die er destijds waren. het boekje geeft daarna met een voorbeeld aan dat slechts 1 op de 10 gevorderde fietsen direct te berijden was. Al met al viel het dus wel mee met die rijwielvordering en is de kans dat je er nu nog een terugvindt in Duitsland niet heel groot.fietser schreef: ↑23 jan 2020, 09.57 Je weet natuurlijk nooit op welk moment zo'n fiets de grens richting het Oosten is overgegaan. Een paar jaar geleden was er een Nederlander die in Berlijn een oude-fietsen-winkel had, die vervoerde regelmatig een busje vol oldtimers uit Nederland naar Berlijn. En ik heb een keer een Simplex-kruisframe via marktplaats verkocht, de hoogste bieder bleek toen een Duitser te zijn. Zo zal er nog meer die kant op gegaan zijn. Zolang het geen échte "barnfind" in Duitsland is kun je er weinig over zeggen.
Groeten,
fietser
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Laten we trots zijn op de belangstelling voor onze fietsen in het buitenland, fietsen van na de tweede wereld oorlog hebben wij in overvloed, zelf heb ik ook eens een 50e jaren simplex naar indonesië verkocht, als ik als liefhebber van de vroege rond 1900 fiets iets wil kopen moet ik bijna altijd in het buitenland zijn en daar klagen zij nooit.
Gr Nol
Gr Nol
-
Dan zal ik deze ook wel niet terugzien

- Bijlagen
-
- vordering.jpg (79.26 KiB) 4228 keer bekeken
/Marten
-
Wel een heel mooi souvenir om te bewaren. Ik dacht trouwens dat de Duitsers pas vanaf 1943/1944 fietsen gingen vorderen. Maar was dus al in 1942.
Ik weet nog dat ik vroeger een jongensboek had dat in de oorlog speelde (titel: Geheim Verzet ?) en daar kwam ook een hoofdstuk in voor waarin fietsen gevorderd werden door de Duitsers.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia