Ook de Duitse adel reed Fongers

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Maarten Waarlé

Ook de Duitse adel reed Fongers

Bericht door Maarten Waarlé »

Deze aanzichtkaart had ik al een tijdje in m`n map zitten en ik vroeg me steeds af wat voor fiets het was.
DSC05537.JPG
Achter op de kaart staat in de tekst dat het Prinses Hermine is die een tochtje gaat maken.
DSC05534.JPG
Hermine was de tweede vrouw van Wilhelm II de voormalige Duitse keizer die aan het eind van de 1e wo z`n toevlucht had gezocht in Nederland.
Zij trouwde november 1922 met de voormalige keizer en deze ansichtkaart stamt uit juni 1923

Nu ik dit jaar met de Fongers HH bezig ben geweest ging er een lampje branden.
Deze fiets moet een Fongers HD zijn.
Dit type heeft samen met de HH een niet vernikkelde maar zwart gelakte vorkkroon en de balhoofdstrop is niet aanwezig.
Bovendien gaat de achterrem naar de liggende achtervork en niet zo als de duurdere modellen naar de staande achtervork.
Blijkbaar was het geld een stuk op geraakt bij de familie want dit type Fongers is het goedkoopste model in die jaren.

Omdat het 1922 seriegarantieboek online staat kon ik een kijk nemen in de geleverde HD `s in de periode 1922-1923.
Nu blijkt dat in Februari 1923 twee Fongers HD `s zijn geleverd aan v Os te Doorn.

De 2261-99 en de 2259-71.
DSC05536.JPG
Het is aannemelijk dat de familie in het dorp/stadje waar zij woonde een fiets lieten bestellen en van Os lijkt daarmee de meest waarschijnlijke leverancier van deze fiets.
Ik vond een foto op internet met daarop een pand in Doorn waarop staat'' Garage N van Os''. Dat zal `m zijn geweest.

Groeten,
Maarten
Laatst gewijzigd door Maarten Waarlé op 10 feb 2020, 19.48, 1 keer totaal gewijzigd.
m-gineering

Re: Ook de Duitse adel reed Fongers

Bericht door m-gineering »

Maarten Waarlé schreef: 9 feb 2020, 11.45 Blijkbaar was het geld een stuk op geraakt bij de familie want dit type Fongers is het goedkoopste model in die jaren.
Zunig mit lucifers, dik mit sigoaren?
Mooie vondst trouwens ;)
/Marten
maartenB

Bericht door maartenB »

Bijzonder, en ik denk ook wel leuk voor Het Rijwiel.

Nu die fiets nog even terugvinden. In de tabel van Jasper staat enkel de HD 2258-66 :lol:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
tredmolen

Bericht door tredmolen »

Maarten Waarlé schreef: 9 feb 2020, 11.45 Blijkbaar was het geld een stuk op geraakt bij de familie want dit type Fongers is het goedkoopste model in die jaren.

Ik durf hieraan te twijfelen, nadat de fijne heer naar NL in ballingschap ging met meer dan 50 treinwagons :shock: vol meubels en andere bezittingen en bovendien een vergoeding (door de "Weimarer Republik") van ongeveer 66 miljoen Reichsmark (volgens de koopkracht van vandaag ongeveer 30 miljoen euro), die in mei 1921 nog eens om 10 miljoen RM werd verhoogd...

Overigens eisen zijn erfgenamen momenteel een aantal kastelen, waardevolle schilderijen, etc. van de Duitse staat terug ... wacht maar, binnenkort kloppen ze ook nog op de deur in Doorn... :? vervelend verhaal.
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ah, ja dat zou best kunnen wat je schrijft Tredmolen.
Ik zag wel al googelend dat er veel over deze geschiedenis is geschreven en Andere tijden (een Nederlands geschiedenis TV programma) over de keizer heb ik destijds wel bekeken. Ik herinner me dat het koningshuis iets met het hier heen halen van de Keizer te maken zou hebben gehad (ook familiebanden) zo was het vermoeden dat in die uitzending werd uitgesproken. En dat de ex keizer lol had in het omhakken van bomen. Iets waar ik weer niet zo goed tegen kan.
Ik las ook dat ''onze '' Hermine in 1947 in de Russische bezettingszone in Duitsland in armoede gestorven is.
Ik geloof dat ik al met al toch niet met haar had willen ruilen qua leven En met de Keizer al helemaal niet...

De Fongers HH 65 trouwens lijkt vlot te zijn getrokken qua onderdelen. Ik vond op Marktplaats de perfecte ronde, beetje plompe cranks en heb inmiddels ook een plat achterspatbord wat met enige moeite (laswerk ) wel door kan gaan voor een HH spatbord. Nu nog tijd vinden...

Maarten, Ik heb nog even gekeken waar de HD 2258-66 van Jasper z`n lijst aan geleverd is en dat is Fokkens uit Noordhorn. Het zelfde bedrijfje als waar m`n HZ60 aan geleverd was destijds.

Groeten,
Maarten
Floris91

Bericht door Floris91 »

Gaaf dat je dit hebt uitgezocht. Ik was in Januari nog in Huis Doorn waar ik na een prachtige rondleiding van bijna twee uur de vraag stelde of er ook nog fietsen van de keizer waren: het antwoord was dat die er niet meer waren.
Plaats reactie