Bracketcup bsa trapas driveside muurvast

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Tjard1

Bracketcup bsa trapas driveside muurvast

Bericht door Tjard1 »

Allen,

Ben de BSA trapas van m'n Phoenix aan het vervangen. Alles eruit gekregen, maar de bracketcup aan de driveside zit muurvast. Het is naar mijn weten tegengestelde schroefdraad dus heb rechtsom gedraaid (wat normaal vast is) (excuses voor het kinderlijke uitleggen, maar just to be sure)) om proberen los te krijgen. Heb veel kruipolie in de schroefdraad proberen te krijgen. Enige sleutel die goed paste was een bahco. En die schiet er wel vaak af moet ik zeggen...

Hebben jullie nog ideeën om de bracketcup los te krijgen? Ik ben niet gehecht aan de cup. Wel des te meer aan m'n frame en de brackethouder zeg maar... ;) . Is hier speciaal gereedschap voor?

Bijgevoegd overigens een foto van de staat van de lagersschelp, waarbij als de nieuwe trapas gemonteerd is, deze 'stokt' na één of een paar omwentelingen. 11 Kogeltjes (ruimte voor 1 kogeltje meer) met veel vet geprobeerd, maar heb het vermoeden dat de beschadiging bovenin als je goed kijkt de culprit is. (Heb de post over BSA trapas 'stokt' ook doorgenomen).

Alvast dank voor het meedenken!

Grt Tjard
Bijlagen
20200229_174447.jpg
fietshobbyist

Re: Bracketcup bsa trapas driveside muurvast

Bericht door fietshobbyist »

Tjard1 schreef: 1 mar 2020, 08.50 '... bahco. En die schiet er wel vaak af moet ik zeggen ...'
Uhm, het maakt verschil of je de verstelbare moersleutel, zoals het ding eigenlijk heet - Bahco is een merk,
linksom of rechtsom op de moer plaatst. De kracht moet sleutel-inwaarts tegen de losse bek duwen, daardoor wordt je moersleutel minder geneigd er af te schieten. Al is het waarschijnlijk een illusie dat dit gegeven je probleem gaat oplossen, naar mijn inschatting.
Het is niettemin wellicht leerzaam gegeven voor één van ons die zich nog niet bewust is dat dit verschil maakt.
Tjard1

Bericht door Tjard1 »

Sleutel schiet eraf omdat dat kreng zo vast zit. Balhoofd sleutels (met maat 36) zijn nèt te groot. De kruipolie-industrie heeft afgelopen week overuren gedraaid; de olie kruipt overal, maar niet tussen de schroefdraad.

Die as die jij toen uit die fiets hebt gehaald. En überhaupt standaard pfg spul, tegengestelde schroefdraad, voor de drive side, toch? (Kind of desperate here)...

Ik ga dit weekend voor een een-na laatste optie. https://youtu.be/N4zzvn-VwwY

Anders rest doorzagen en eruit tikken en hopen dat de schroefdraad nog heel is.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Tjard1 schreef: 1 mar 2020, 08.50 Allen,

Ben de BSA trapas van m'n Phoenix aan het vervangen. Alles eruit gekregen, maar de bracketcup aan de driveside zit muurvast. Is hier speciaal gereedschap voor?
Uiteraard. Een bracketcup losdraaien werkt alleen als de sleutel fysiek nergens heen kan, anders knalt die er af.
Je kunt een bracketsleutel met een aan de trapas vastgeboute steunring gebruiken
Er is gereedschap bestaande uit een gefreesde sleuf dat je op de cup steekt, en dan vastzet met een bout vanuit de binnenkant

universele oplossing:
Bout m16, paar ringen en een moer. Door het gat steken, en de bout van buiten heel hard aandraaien
Fiets horizontaal met de cup in een goede bankschroef klemmen, en het frame met de klok meedraaien
/Marten
Tjard1

Bericht door Tjard1 »

Marten, dank voor de tips! Dit maakt dit forum zo fantastisch!

Nu een aantal opties geprobeerd, maar allemaal niet succesvol:
  • Bracketsleutel erop met ring ervoor vastgebout. Voorzichtig gedraaid met de klok mee, tikken met hamer, geen beweging
  • Vastbouten met M12 (grootste die ik kon vinden), ring ertussen, ook zonder ringen, met remmen reiniger ontvet, vaster draaien - draaide uiteindelijk door
  • In werkbank gezet, clockwise gedraaid. - geen effect. Schoot ie uiteindelijk 3 keer uit met een enorme knal Daarna was het vlak enigszins afgerond, zie foto
  • Een sleuf geslepen, bracketsleutel in stukken geslepen, in de sleuf gestoken en weer in de bankschroef. Clockwise - Toch niet zo'n gehard staal, zo'n bracketsleutel :roll:. Zie foto
Laatste optie is denk ik dan maar een stuk staal eraan vastlassen en dan als hefboom of dan toch er een moer eraan vastlassen... geen idee hoe ik dan nog kracht kan zetten, anders dan in de werkbank...

Best wel klaar mee... :( Maar wil niet opgeven... Dus tips en trucs zijn zeer welkom!
Bijlagen
20200307_184232.jpg
20200308_091110.jpg
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Tjard1 schreef: 8 mar 2020, 09.24 Marten, dank voor de tips! Dit maakt dit forum zo fantastisch!

Nu een aantal opties geprobeerd, maar allemaal niet succesvol:
  • Bracketsleutel erop met ring ervoor vastgebout. Voorzichtig gedraaid met de klok mee, tikken met hamer, geen beweging
  • Vastbouten met M12 (grootste die ik kon vinden), ring ertussen, ook zonder ringen, met remmen reiniger ontvet, vaster draaien - draaide uiteindelijk door
  • In werkbank gezet, clockwise gedraaid. - geen effect. Schoot ie uiteindelijk 3 keer uit met een enorme knal Daarna was het vlak enigszins afgerond, zie foto
  • Een sleuf geslepen, bracketsleutel in stukken geslepen, in de sleuf gestoken en weer in de bankschroef. Clockwise - Toch niet zo'n gehard staal, zo'n bracketsleutel :roll:. Zie foto
Laatste optie is denk ik dan maar een stuk staal eraan vastlassen en dan als hefboom of dan toch er een moer eraan vastlassen... geen idee hoe ik dan nog kracht kan zetten, anders dan in de werkbank...

Best wel klaar mee... :( Maar wil niet opgeven... Dus tips en trucs zijn zeer welkom!
Als je handig bent met een Mig kun je proberen een rups in de cup te leggen. De las krimpt bij afkoelen en de cup zou losser moeten komen te zitten. Werkt ook bij kogellagers. Een moer (zorg dat wat je er op last ook inderdaad 360 graden kan ronddraaien) buitenop lassen is ook prima, en de sckokwerking van een moeraanzetter is ook nooit verkeerd. Net als de cup een paar keer goed heet stoken, de verf is toch al zijn maagdelijke schoonheid kwijt.

(Hornbach 'not a sponsor' heeft m16 in het assortiment)
/Marten
Tjard1

Bericht door Tjard1 »

Naar een lasbedrijf gegaan. Binnen 10 minuten klaar... :roll: L-profiel er tegenaan gelast. Kon em zo eruit draaien. Nu fiets weer opbouwen!

Nogmaals dank voor de tips!
Bijlagen
20200313_111113.jpg
Enfield

Bericht door Enfield »

Een spannende thriller met een happy-end!
Plaats reactie