Afgelopen dagen flink tijd gehad voor mijn tricycle.
In de tijd van de hoge bi wilden ook dames en oudere heren wel graag fietsen. Daarvoor ontwikkelden ze de tricycles (3 wielers) die natuurlijk óók van die grote wielen kregen. Er waren heel veel varianten maar de Salvo was een bekend model, door veel fabrikanten nagemaakt. 2 grote wielen achter, verbonden door een differentieel, kettingaandrijving aan één kant en een klein sturend voorwiel.
Ik wilde er al jaren eentje, maar ze zijn lastig te vinden in een leuke staat, zodat er ook nog wat van te maken is, maar hij nog niet helemaal 'klaar' is.
Deze kocht ik afgelopen najaar via internet op de TCA veiling in Engeland. Begin januari gingen mijn vrouw en ik deze tricycle en nog twee aankopen ophalen, in onze Renault 4 bestel. Het ging er met wat demonteren nog in ook.

Dit is een tricycle van Hillman Herbert & Cooper (HHC) , inmiddels een bekend merk op dit forum. In 1879 patenteerde Hillman zijn eigen differentieel, met rechte tandwielen. Dat ontbreekt op deze tricycle, het zal wel een keer kapot gegaan zijn. Dit exemplaar is van 1881-1882 en daarmee een van de allereerste Salvo's van HHC. Hij heeft 48 inch wielen en dat is best indrukwekkend.
Hij stuurt met het handvatje rechts, en dan een tandheugel naar de voorvork. Hij remt met een handle links, die je omhoog kunt trekken. Dan spant zich een band om de trommel waarin het differentieel hoort te zitten. Die trommel is aan de buitenkant voorzien van tandenm voor de kettingaandrijving