Afstellen BSA trapas speling

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Tjard1

Afstellen BSA trapas speling

Bericht door Tjard1 »

Allen,

Mijn trapas heb ik vervangen door een nieuwe (11 kogeltjes per cup). Bij het afstellen de non-driverside cup aangedraaid tot weerstand. Trapas draait op dat moment soepel zonder speling. Daarna de contramoer aangedraaid tot vast (terwijl cup op zelfde plaats houden met grote sleutel). Trapas draait soepel, maar heeft geen speling. Na een stukje omfietsen (paar kilometer), zit er behoorlijk speling op. Ik heb sinds de eerste keer stellen, de trapas al 6 keer bij moeten stellen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. De laatste keer heb ik geprobeerd de cup iets terug te draaien terwijl de contramoer gewoon vast zat. Dit gaat erg eenvoudig en ik durf niet verder terug te draaien, Jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn? Stel ik de as niet goed af? Zo ja, hoe moet het dan wel? Alvast dank voor het meedenken!

grt Tjard
m-gineering

Re: Afstellen BSA trapas speling

Bericht door m-gineering »

Tjard1 schreef: 8 apr 2020, 21.39 Allen,

Mijn trapas heb ik vervangen door een nieuwe (11 kogeltjes per cup). Bij het afstellen de non-driverside cup aangedraaid tot weerstand. Trapas draait op dat moment soepel zonder speling. Daarna de contramoer aangedraaid tot vast (terwijl cup op zelfde plaats houden met grote sleutel). Trapas draait soepel, maar heeft geen speling. Na een stukje omfietsen (paar kilometer), zit er behoorlijk speling op. Ik heb sinds de eerste keer stellen, de trapas al 6 keer bij moeten stellen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling. De laatste keer heb ik geprobeerd de cup iets terug te draaien terwijl de contramoer gewoon vast zat. Dit gaat erg eenvoudig en ik durf niet verder terug te draaien, Jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn? Stel ik de as niet goed af? Zo ja, hoe moet het dan wel? Alvast dank voor het meedenken!

grt Tjard
Zet streepjes op de cups zodat je kunt zien of ze verdraaien. Als ze dat niet doen en de speling toch groter wordt gaat er binnen in iets mis. Anders klopt de borging niet.
/Marten
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Ik ga er van uit dat je de cup aan de kettingkant aangedraaid en geborgd hebt?
Het enige wat ik kan bedenken is dat die loskomt.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Tjard1

Bericht door Tjard1 »

Yep. Ook gecheckt. Geen beweging in te krijgen... Heb nu de non-drive-side cup vaster gedraaid, het zou kunnen dat ik het initieel wellicht niet vast genoeg heb gedraaid. De merktekentjes die ik op jullie advies heb geplaatst, blijven vooralsnog gelijk. Fingers crossed and I'll keep you posted...
Tjard1

Bericht door Tjard1 »

Okay... Mysterie opgelost...

Een oude fiets gekocht met BSA trapas, die uit elkaar gehaald... Daar netjes 11 Kogeltjes losjes tegen elkaar aan. Mijn eigen as eruit gehaald. Ruimte voor 12 kogeltjes (voor de foto even 12 kogeltjes in gelegd)... Enne... Het resultaat van dan 11 Kogeltjes erin doen (denkend dat het een standaard BSA asje was) en teveel speling is duidelijk te zien :oops: ...

Het andere asje erin gezet... Loopt als een zonnetje!
Bijlagen
20200425_090746.jpg
Tjard1

Bericht door Tjard1 »

m-gineering schreef: 8 apr 2020, 22.05
Tjard1 schreef: 8 apr 2020, 21.39 Allen,

grt Tjard
Zet streepjes op de cups zodat je kunt zien of ze verdraaien. Als ze dat niet doen en de speling toch groter wordt gaat er binnen in iets mis. Anders klopt de borging niet.
Nog een laatste vraag... Ik heb dus nu een ander asje erin. Ook deze geborgd volgens mijn eerdere opmerking hierboven, maar ik merk dat nu de borgring, inclusief de cup los draait. Nog tips hoe ik dit op kan lossen? Alvast dank weer!
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Tjard1 schreef: 3 mei 2020, 14.19 Nog een laatste vraag... Ik heb dus nu een ander asje erin. Ook deze geborgd volgens mijn eerdere opmerking hierboven, maar ik merk dat nu de borgring, inclusief de cup los draait. Nog tips hoe ik dit op kan lossen? Alvast dank weer!
Zal wel een van deze opties zijn:

Toch niet goed aangedraaid
as/lagers verrot of as krom
trapas huis niet vlak
draad in het trapas huis te ruim / uitgetrompt
/Marten
Tjard1

Bericht door Tjard1 »

Opnieuw afgesteld en geborgd. Dit keer lijkt het goed te gaan... Fietst als nieuw! wow!
Plaats reactie