Verhitten is heel riskant, zeker als blijkt dat je de as nog moet gebruiken. De lagers op de as mogen zeker niet heter worden dan 250C, dan verliezen ze hun hardheid. Bij 300C zijn ze alle hardheid zo'n beetje kwijt, en kun de as niet meer gebruiken.Gewoonmarky schreef: ↑22 apr 2020, 07.51 Dank! Het eruit tikken zal lastig worden denk ik, aangezien ik niet een opening aan de achterkant zie. Misschien zit die openingen dicht door rommel. Ga ik zo even checken. Iig al wel in de Brunox staan, wat werd aanbevolen door de fietsenmaker. Misschien ook nog even verhitten.
Demonteren wielas voorwielen bakfiets
- Jeroen Zuiderwijk
Re: Demonteren wielas voorwielen bakfiets
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
Zo, veel kennis!!!
Dank!
De achtervelg is hetzelfde als de twee "nieuwe" voorvelgen. Op de achtervelg zit nog een oude vredensteijn zwaar transportband. Ik heb misschien daar ook al banden voor gevonden.
Dat de assen op de "nieuwe" velgen niet gaan passen op de oude, maakt me niet uit. Pas te maken, zegmaar.
Het is meer dat ik de oude wielassen er uit wil hebben.

De achtervelg is hetzelfde als de twee "nieuwe" voorvelgen. Op de achtervelg zit nog een oude vredensteijn zwaar transportband. Ik heb misschien daar ook al banden voor gevonden.
Dat de assen op de "nieuwe" velgen niet gaan passen op de oude, maakt me niet uit. Pas te maken, zegmaar.

-
Na het verhitten, gaan de assen niet meer gebruikt worden en de lagers en bussen dus ook niet. Op de nieuwe velgen zit een complete naaf plus as, dus kan dan weer op het frame.Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑22 apr 2020, 08.49Verhitten is heel riskant, zeker als blijkt dat je de as nog moet gebruiken. De lagers op de as mogen zeker niet heter worden dan 250C, dan verliezen ze hun hardheid. Bij 300C zijn ze alle hardheid zo'n beetje kwijt, en kun de as niet meer gebruiken.Gewoonmarky schreef: ↑22 apr 2020, 07.51 Dank! Het eruit tikken zal lastig worden denk ik, aangezien ik niet een opening aan de achterkant zie. Misschien zit die openingen dicht door rommel. Ga ik zo even checken. Iig al wel in de Brunox staan, wat werd aanbevolen door de fietsenmaker. Misschien ook nog even verhitten.
- Jeroen Zuiderwijk
Maar hebben die de juiste asverbinding? (cylindrisch geloof ik dat ik zag met spie, dus niet conisch met moer zoals ze meestal zijn)Gewoonmarky schreef: ↑22 apr 2020, 12.28 Na het verhitten, gaan de assen niet meer gebruikt worden en de lagers en bussen dus ook niet. Op de nieuwe velgen zit een complete naaf plus as, dus kan dan weer op het frame.
-
De assen moeten idd aangepast worden. Effe iemand zoeken met een draaibank. 
Nu iig dag 3 met brunox.

Nu iig dag 3 met brunox.

Je kan toch gewoon alles origineel houden en de velgen opnieuw op de originele naven spaken? Scheelt een hoop werk en het verpesten van originele onderdelen.....
-
Klopt, is ook een afweging. Maar waarom niet?
De grotere velgen hebben betere naven. De lagers van die lopen nog heel soepel, terwijl die oude nogal versleten zijn. Missen kogeltjes uit en de cups zijn ook beschadigd. Vandaar.

De grotere velgen hebben betere naven. De lagers van die lopen nog heel soepel, terwijl die oude nogal versleten zijn. Missen kogeltjes uit en de cups zijn ook beschadigd. Vandaar.

-
Nog niet gelukt...……...
Maar nu blijken de nieuw gekochte velgen ook nog zo oud te zijn dat er geen banden meer voor gemaakt worden. Ik had al de zwaar transportbanden van vredesteijn van Toon Mensinck gekocht, maar die zijn net te groot. Velg is 5,5 cm breed en ca 63 cm doorsnee. Volgens Toon zou het een bandenmaat 50-609 worden...……. (Toevallig iemand nog wat ouds liggen?)
Beginnersfoutje...

Maar nu blijken de nieuw gekochte velgen ook nog zo oud te zijn dat er geen banden meer voor gemaakt worden. Ik had al de zwaar transportbanden van vredesteijn van Toon Mensinck gekocht, maar die zijn net te groot. Velg is 5,5 cm breed en ca 63 cm doorsnee. Volgens Toon zou het een bandenmaat 50-609 worden...……. (Toevallig iemand nog wat ouds liggen?)
Beginnersfoutje...

- Jeroen Zuiderwijk
Daar had ik je voor gewaarschuwdGewoonmarky schreef: ↑11 mei 2020, 08.57 Nog niet gelukt...……...![]()
Beginnersfoutje...![]()

Daarom zul je 26 inch voorwielen moeten toepassen. Dat is de enige maat waar wel goede banden voor te krijgen zijn. En daarmee bedoel ik geen toerfietsbanden, maar brommer/motor banden, zoals de Schwalbe HS 248, die sterk genoeg zijn om de belasting te kunnen dragen. Geen fietsbanden daaronder, want die zijn niet gemaakt voor de krachten die erop komen te staan. De Schwalbe HS 248 is gemaakt om 150kg per band te kunnen dragen, bij een snelheid van 100km per uur. Aangezien je die snelheid niet zult halen, kan er ook meer gewicht op.
De Vredestein Transport Extra Zwaar banden zijn wel zeer geschikt voor een 28 achterwiel, wat in het algemeen wel 28 x 1,75" is (47x622). Dus die komen zeker nog goed van pas. Moderne banden in die maat hebben vaak te zwakke zijwanden, en zijn meestal niet geschikt om de zijdelingse krachten op te vangen als je door de bocht gaat met je bakfiets. Bij die banden moet je wel goed op de bandenspanning letten: zeker niet harder dan 4 bar, en zeker niet zachter dan 3,75 bar. Te hard, en ze klappen (bij hete zon lucht eruit laten), te zacht, en het is alsof je door de modder rijdt. Als je dat aanhoudt, kun je al heel wat bandenellende voorkomen.
En je velgen afplakken met hoge sterkte tape, want velglinten slijten zo door. Dat scheelt ook heel wat klapbanden. Ik gebruik Tesa textieltape zwart 38 mm. Voor smallere velgen zaag ik zo'n rol door met de figuurzaag, om de juiste breedte te krijgen.
P.s. lekke banden of klapbanden met een bakfiets zijn geen pretje. Je loopt er niet even mee naar huis, of je zet hem niet even op zijn kop om een band te plakken. Ik rij nu 8 jaar bakfiets, dus ik spreek uit ervaring, en heb van heel wat banden ellende inmiddels mijn lessen geleerd. Rij ik de stad uit, dan neem ik zeker plakspullen en reserve binnenbanden mee, en gereedschap om mijn achterwiel uit te halen mee. Ga ik echt ver, dan gaat er ook een reserve buitenband voor mijn achterwiel mee. Ook al gaat lekvrij rijden tegenwoordig in het algemeen goed, het is al meer dan eens voorgekomen dat iemand een band heeft lek geprikt terwijl ik ergens ver van huis stond geparkeerd. Dat soort figuren loopt ook nog steeds rond helaas.
-
Gevalletje eigenwijs!!
Wat een kennis! Mooi man! Ik ga dan denk idd toch maar even op zoek naar 26inch en hang deze als decoratie op. Gelukkig niet te veel voor betaald. Waar ik deze 28 inch vandaan had, had ook nog heel veel andere velgen liggen en inclusief banden.
Ik hoop dat ik inderdaad de bakfiets mooi rijdend krijg, maar dat is op zich niet het hoofddoel. Wij willen hem bij ons voor aan de oprit zetten voor de verkoop van eieren en fruit. Keertje ermee naar het dorp is misschien wel leuk.
Vind het vooral leuk om er mee bezig te zijn en weer een toonbaar object van te maken.

Wat een kennis! Mooi man! Ik ga dan denk idd toch maar even op zoek naar 26inch en hang deze als decoratie op. Gelukkig niet te veel voor betaald. Waar ik deze 28 inch vandaan had, had ook nog heel veel andere velgen liggen en inclusief banden.
Ik hoop dat ik inderdaad de bakfiets mooi rijdend krijg, maar dat is op zich niet het hoofddoel. Wij willen hem bij ons voor aan de oprit zetten voor de verkoop van eieren en fruit. Keertje ermee naar het dorp is misschien wel leuk.

Vind het vooral leuk om er mee bezig te zijn en weer een toonbaar object van te maken.