Phoenix Mutaped

Durabo88

Re: Phoenix Mutaped

Bericht door Durabo88 »

Is het jullie ook opgevallen dat de trommelremmen duidelijk van ander fabrikaat zijn. De één duidelijk SA en de ander heeft wat weg van een Simplex trommelrem.

Mij zou het overigens geenszins verbazen als de fiets van MP terug in de fabriek is geweest ergens in de jaren 1950. Zie ook het Phoenix achterlichtje op het achterspatbord.
Sportief fietsend!
fietser

Bericht door fietser »

Na het bestuderen van de folders van 1938, 1953 en 1954 stap ik over naar de theorie dat Phoenix in 1953 overstapte naar het hoekige profiel.
Wat vind je daarvan, Fietser?
Ik kan dat niet echt in de folders terugvinden(?) maar folderafbeeldingen zijn wat dat soort details betreft sowieso vrij onbetrouwbaar. Er werd nog weleens wat geretoucheerd, verouderde afbeeldingen gebruikt enz. Maar ook als ik naar bewaarde gebleven Phoenix-fietsen kijk word ik er niet helemaal wijs uit. Er lijkt wel in/rond 1950 een omslag van halfrond naar hoekig spatbordprofiel te zijn, maar beide komen ook sporadisch in de andere helft van de “tijdlijn” voor.
Overigens staat in de catalogus van 1953 dat de Mutaped 'nu weer leverbaar' is, dus tussen ca. 1941 en 1952 zullen ze niet zijn gebouwd. Of het frame is wel gebouwd, maar bij gebrek aan Mutaped binnenwerkjes drie jaar blijven liggen...
Ook dat kan ik niet bevestigen. Ik kom Mutapeds tegen tot in de oorlog, en vanaf 1948 gaat het vrolijk verder. Net zoals met de “gewone” fietsen ook. Waar zag je die opmerking uit de folder van 1953 eigenlijk precies staan? Ik heb vergeefs gezocht.
Mij zou het overigens geenszins verbazen als de fiets van MP terug in de fabriek is geweest ergens in de jaren 1950. Zie ook het Phoenix achterlichtje op het achterspatbord.
Ik denk eerder dat een fietsenverzamelaar deze fiets opgeknapt heeft met wat hij erbij passen vond, zoals het achterlicht maar ook het stuur dat voor een vooroorlogse fiets eigenlijk niet kan. Ook koplamp en dynamo zijn te jong maar wel “fancy”. Het kan de huidige eigenaar (lid van dit forum) geweest zijn of een vorige eigenaar. Doet er eigenlijk niet toe. Het fabricaat van de trommelremmen kan ik niet herkennen.

Groeten,
fietser
liefhrbber

Bericht door liefhrbber »

Deze fiets zal allang verkocht zijn.ik zie het nu pas🙈
Plaats reactie