Voorstellen met primarius fietsen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Martinb007

Voorstellen met primarius fietsen

Bericht door Martinb007 »

Dit zijn mijn fietsen.

De eerste is een transportfiets waar nog een rem op gefabriekt moet worden (het is nu een originele doortrapper...zonder remmen...best lastig als je naast een berg woont....) en iets van een achterlicht. Hoe, nog geen idee, maar dat zal we goed komen in de loop van de tijd. Dit wordt mijn (als ik fiets) dagelijkse fiets dus dat zal een werkpaardje blijven. De mand is er ook nog bij, net zoals standaard en een setje handschoenen voor de winter. Fiets is nog nooit gerestaureerd, dus nog heerlijk origineel. Bouwjaar moet ik tzt eens uitzoeken.
20200515_101915.jpg

De tweede is een Emmy kinderfiets die ook onder die naam is gemaakt... door dezelfde fabrikant. (Emmy was de naam van een dochter van de toenmalige eigenaar) Die is meer voor "de heb". Deze is (voor wat ik zo heb gezien) ook nog redelijk origineel, moet nog wel een kettingkast beschermer op, maar in eerste instantie laat ik die zoals die is. Die is nog (afgezien van het stof) zo goed als nieuw, stuur nog van celluloid en afgezien van stof en vuil is het een kwestie van oppoetsen en dan kan die tzt aan de wand in de kamer. (nu alleen nog een groter huis......) Bouwjaar nog onbekend.
20200515_101848.jpg
Onder mijn oude huisjes zat nog de originele vervuiling in de grond van de oude fabriek die er ooit in de buurt stond, dus vandaar dat het dit merk moest worden. :D
Bijlagen
20200515_101857.jpg
Laatst gewijzigd door Martinb007 op 3 okt 2020, 11.44, 1 keer totaal gewijzigd.
Op https://www.eigenwebstek.nl/diversen/mi ... tsen/staat meer info over mijn Primarius Fietsen.
fietshobbyist

Re: Voorstellen met primarius fietsen

Bericht door fietshobbyist »

Martinb007 schreef: 22 mei 2020, 15.59 '... Martin ... ... bezitter van twee Primarius fietsen ...'
'... vervuiling ...'
Welkom op dit forum namens mij, eveneens met een Primarius in de berging - een opoefiets. Bouwjaar: ergens rond 1950 +/- 5 jaar - die fiets.
Germaan, dat kent 'iedereen', ("Germaan, daar kun je van op aan"), Primarius dat kent slechts een inwoner van Meppel of een oudgediende rijwielhersteller - één uit Schiedam, die in mijn woonplaats op vakantie was.
Die dame uit Meppel vertelde dat - was het haar grootvader? - glinsterde in zijn poriën als hij van zijn werk, het verchromen van fietsonderdelen, thuis kwam ... - of dat bij Germaan of Primarius was, is me niet bekend.
Balhoofdplaatje Primarius.jpg
Balhoofdplaatje Primarius.jpg (13.74 KiB) 4662 keer bekeken
Het is een vogel met een wiel in zijn snavel (fotograaf onbekend); beide hadden de intentie de vrijheid te verbeelden die een fiets geeft.
Transfer Primarius op zitbuis.JPG
Transfer Primarius op zitbuis (eigen foto).

Groet,
Werner
Loopt spaak

Bericht door Loopt spaak »

Mooie transportfiets.
Als ik u was zou ik de doortrapper wiel niet weg doen. Het is een stukje nostalgie die steeds bijzonderder wordt.
Ook al snap ik uw beweegredenen. Maar als u de bult niet op hoeft is er zeker goed mee te rijden.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Mooie transportfiets! Primarius is me wel bekend, maar je komt die niet vaak tegen. De fiets komt nog mooi origineel over in ieder geval.

En nog hele nette transport spekbanden. Als dit je dagelijkse fiets gaat worden, zou ik die banden er zeker afhalen, en er een set moderne banden onder zetten. Die spekbanden worden inmiddels behoorlijk zeldzaam (ik zoek al jaren een set). Om die in een paar maanden op te rijden zou erg zonde zijn. En ook die doortrap naaf goed bewaren bij de fiets. Want ook die worden inmiddels erg zeldzaam.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. dit is nog een Primarius transportfiets die ik ken: https://www.transportfiets.net/2018/05/ ... -overname/
Martinb007

Loopt spaak schreef: 22 mei 2020, 20.12 Als ik u was zou ik de doortrapper wiel niet weg doen.
Zit te denken om een handrem aan de voorkant te plaatsen, dan blijft de doorstrapper gewoon zoals die is. Een mooie handrem vinden zal nog wel een klusje worden, maar dat zal wel goed komen. Geen haast aan deze kant.
Op https://www.eigenwebstek.nl/diversen/mi ... tsen/staat meer info over mijn Primarius Fietsen.
Martinb007

Jeroen Zuiderwijk schreef: 22 mei 2020, 21.42 En nog hele nette transport spekbanden. Als dit je dagelijkse fiets gaat worden, zou ik die banden er zeker afhalen, en er een set moderne banden onder zetten. Die spekbanden worden inmiddels behoorlijk zeldzaam (ik zoek al jaren een set). Om die in een paar maanden op te rijden zou erg zonde zijn. En ook die doortrap naaf goed bewaren bij de fiets. Want ook die worden inmiddels erg zeldzaam.
Super tip! Dank!!
de rode

Bericht door de rode »

Welkom; mooi transportfiets ; hier nog een primarus op mp https://link.marktplaats.nl/m1510408300
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Martinb007 schreef: 23 mei 2020, 13.20 '... handrem aan de voorkant ...'
Trommelrem? Wiel opnieuw spaken.
Velgrem? Kan dat op een zwart geschilderde velg?
Bandrem? Gat boren in het spatbord.
Niet zo makkelijk ...
Martinb007

Werner schreef: 23 mei 2020, 19.13 Trommelrem? Wiel opnieuw spaken.
Velgrem? Kan dat op een zwart geschilderde velg?
Bandrem? Gat boren in het spatbord.
Niet zo makkelijk ...
Klopt, andere keuze is een terugtraprem op de achterkant zetten. Probleem is dat ik zelf niet kan spaken.... en geen fietsenmaker weet die ik het kan toevertrouwen, de fietsenmakers die ik hier in de buurt ken zijn allemaal "zet er maar glanzend nieuw op".... :(
Plaats reactie