Revisie Phoenix Semi-sport
Revisie Phoenix Semi-sport
Zoals enkelen van jullie al weten, ben ik fan van Phoenix fietsen. Paar weken geleden deze Phoenix semi sport kunnen overnemen. Ben nu bezig met de fiets na te lopen en op te knappen... Revisie is wellicht een wat te groot woord... Hieronder een aantal zaken waar ik tegenaan loop. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast dank voor het meedenken!
Trapas
Bezig met deze trapas (Thompson 45mm). Best al wat over gelezen, maar twijfel of ik hiermee kan/wil door rijden of het moet fixen. In het laatste geval. Wat kan ik hier aan doen? Welke maat kogels moet hier in? En is een kleine afwijking funest (0,8mm bv)(Zie foto's) Balhoofd
https://www.oudefiets.nl/phpbb3/viewtop ... ofd#p38295
Lakdoek kettingkast
De kettingkast is behoorlijk aan het vergaan na 66 jaar. Hoe kan je een dergelijke vergane kk voorzichtig verwijderen? Nog tips en trucs hiervoor?
Zijn er mogelijkheden om een lakdoek kettingkast te verven?
Re: Revisie Phoenix Semi-sport
Wat een mooie fiets !
Re: Revisie Phoenix Semi-sport
Dit weer is ideaal om een kettingkast te demonteren. Het lakdoek moet lekker warm zijn. Gewoon heel voorzichtig doen. Ik ben voorstander van zoveel mogelijk behoud van oude kasten, ook als daar iets van stuk is. Dat opschrift van De Sterke Vogel is superleuk!
Nieuwe kasten zijn altijd toch te nieuw, hebben geen haakjes, steken te veel uit aan de achterkant. Lakken met een spuitbus kan trouwens prima. Het is tenslotte lakdoek.
Trapas: je doet de kogelmaat er weer in die er uit komt. 0,8 mm speling is echt te veel en die conus is versleten. Kan ik op de draaibank waarschijnlijk ook niks meer aan doen. Maar daarvoor moet ik hem in het echt zien. Misschien kan ik je nog wel aan een cone of een andere 45 mm as helpen, mail anders maar even aan: bokslag [AT] dds [punt] nl
Waar woon je eigenlijk?
Leuk dat je lid wordt van de club trouwens, ik zag je mailtje langskomen!
groeten,
Maarten
(voorzitter )
Nieuwe kasten zijn altijd toch te nieuw, hebben geen haakjes, steken te veel uit aan de achterkant. Lakken met een spuitbus kan trouwens prima. Het is tenslotte lakdoek.
Trapas: je doet de kogelmaat er weer in die er uit komt. 0,8 mm speling is echt te veel en die conus is versleten. Kan ik op de draaibank waarschijnlijk ook niks meer aan doen. Maar daarvoor moet ik hem in het echt zien. Misschien kan ik je nog wel aan een cone of een andere 45 mm as helpen, mail anders maar even aan: bokslag [AT] dds [punt] nl
Waar woon je eigenlijk?
Leuk dat je lid wordt van de club trouwens, ik zag je mailtje langskomen!
groeten,
Maarten
(voorzitter )
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Revisie Phoenix Semi-sport
Hi Maarten! vreselijk druk momenteel, vandaar late reactie. Dank voor je reactie! Ik zal voor de kettingkast de föhn voorzichtig gebruiken idd... Wel gaaf om te houden, maar als ie écht kapot scheurt (waarbij de voorkant al behoorlijk kapot is, omdat de kettingkast zo te zien in het verleden niet goed gericht stond), zal ik iets moeten... Ik zal dit weekend even de as opmeten. Stuur ik je daarna een mail, goed?maartenB schreef: ↑30 mei 2020, 10.16 Dit weer is ideaal om een kettingkast te demonteren. Het lakdoek moet lekker warm zijn. Gewoon heel voorzichtig doen. Ik ben voorstander van zoveel mogelijk behoud van oude kasten, ook als daar iets van stuk is. Dat opschrift van De Sterke Vogel is superleuk!
Nieuwe kasten zijn altijd toch te nieuw, hebben geen haakjes, steken te veel uit aan de achterkant. Lakken met een spuitbus kan trouwens prima. Het is tenslotte lakdoek.
Trapas: je doet de kogelmaat er weer in die er uit komt. 0,8 mm speling is echt te veel en die conus is versleten. Kan ik op de draaibank waarschijnlijk ook niks meer aan doen. Maar daarvoor moet ik hem in het echt zien. Misschien kan ik je nog wel aan een cone of een andere 45 mm as helpen, mail anders maar even aan: bokslag [AT] dds [punt] nl
Waar woon je eigenlijk?
Leuk dat je lid wordt van de club trouwens, ik zag je mailtje langskomen!
groeten,
Maarten
(voorzitter )
Woonachtig te Rotterdam. En inderdaad leuk om lid te zijn van de vereniging!
Re: Revisie Phoenix Semi-sport
Trapas even bekeken. Wat mij opviel is dat de cups nogal vierkant zijn... Ik had verwacht dat de ronding hetzelfde zou zijn als die van de kogels, maar dit lijkt niet het geval te zijn. Sterker nog, het lijkt of er een ring oid met die holling in heeft gezeten ooit... Iemand een idee hoe dit kan komen of dat ik het wellicht niet goed heb?
Iemand trouwens nog tips om de conus aan de driveside van de as af te krijgen? Heb er inmiddels alweer 6 liter kruipolie erin gespoten...
Laatst gewijzigd door Tjard1 op 7 jun 2020, 22.17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Revisie Phoenix Semi-sport
Er is een stijl cup & conus lagers waarbij de kogels in een V-groef draaienTjard1 schreef: ↑7 jun 2020, 22.03 Trapas even bekeken. Wat mij opviel is dat de cups nogal vierkant zijn... Ik had verwacht dat de ronding hetzelfde zou zijn als die van de kogels, maar dit lijkt niet het geval te zijn. Sterker nog, het lijkt of er een ring oid met die holling in heeft gezeten ooit... Iemand een idee hoe dit kan komen of dat ik het wellicht niet goed heb?
lagerschaal en kogel.jpglagerschaal.png
/Marten
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Revisie Phoenix Semi-sport
Gefeliciteerd met deze fiets. Wat mij betreft het mooiste model dat Phoenix gemaakt heeft, en ook nog in de goede kleur
Niet slecht om mee te beginnen
Je ziet wel vaker cups die hoekige lagerbanen hebben. Op zich heeft de kogel dan minder contactvlak, waardoor hij in theorie soepeler zal lopen.
Als je de cone van de trapas wil krijgen zou je hem kunnen verhitten. Hij zet dan iets uit en komt makkelijker los. Eventueel kun je hem ook laten schrikken in koud water. Wel alleen doen als je de cup ook weg wil gooien, want verhitten is nooit zo goed voor lagers..


Je ziet wel vaker cups die hoekige lagerbanen hebben. Op zich heeft de kogel dan minder contactvlak, waardoor hij in theorie soepeler zal lopen.
Als je de cone van de trapas wil krijgen zou je hem kunnen verhitten. Hij zet dan iets uit en komt makkelijker los. Eventueel kun je hem ook laten schrikken in koud water. Wel alleen doen als je de cup ook weg wil gooien, want verhitten is nooit zo goed voor lagers..
Re: Revisie Phoenix Semi-sport
Idd prachtig model! Dank je voor de tip, cyclissimo! Ga ik mee aan de slag!