Zeeuwse Gazelle
Zeeuwse Gazelle
Deze prachtige foto kwam ik tegen in een familiealbum van een vriendin. Op de foto met je meest kostbare bezit in je mooiste kleren, maar wel met de klei nog aan je wielen.
Enig idee van het bouwjaar van deze Gazelle?
Enig idee van het bouwjaar van deze Gazelle?
Re: Zeeuwse Gazelle
Met een cellulloyd kettingkast ! Ik denk erg vroeg,ook met die vorm stuur, mischien rond 1905 ?
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Zeeuwse Gazelle
Lijkt er wel op maar de kettingkast is niet hetzelfde.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Zeeuwse Gazelle
Het is het model 1a (zie hieronder uit de folder van 1907). Datering omstreeks 1905 (of ook wel 1907) zal kloppen.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Re: Zeeuwse Gazelle
Die stoffige vind ik een erg intrigerende fiets waar ik graag meer van zou zijn. Is die fiets niet van "Jan vander Heijden"? Zeer vroege Gazelle met intacte cellulloid kast, volgens mij zelfs nog wat ouder dan deze op deze foto. Het lijkt ook alsof Gazelle eerst wat meer duits aandoende fietsen maakte voor ze op het Nederlands/Engelse model uitkwamen. Heel mooie foto trouwens !
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Zeeuwse Gazelle
Klopt. Ik zou graag nog meer van die fiets willen zien. Dat was wel een zeer bijzondere vondst!
Uit 1906 volgens Jan.Zeer vroege Gazelle met intacte cellulloid kast, volgens mij zelfs nog wat ouder dan deze op deze foto.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Zeeuwse Gazelle
Is er iemand eigenlijk bekend met de framebouw van heel vroege Gazelles. Op de foto lijkt het net of er geen lugs zijn gebruikt, en ook de fiets uit 1906 is de framecinstructue heel anders als bij latere. Ik vraag me dit vooral af, omdat Gazelle na deze woelige jeugdjaren, juist heel consistent lijkt kwa bouw ?
Re: Zeeuwse Gazelle
De fiets "zonder" lugs zoals op de foto heeft binnensoldering, een typisch Duits ding in die tijd, het andere model op de foto uit de kelder is volgens de Engel/Nederlandse bouw met buitenlugs. De fiets uit de kelder heeft ook 32 spaken voor en 40 achter, typisch Engels, terwijl de fiets met binnengesoldeerd frame 36/36 spaken heeft, typisch Duits (en om het nog ingewikkelder te maken: op de folderafbeelding heeft deze fiets 32/36 spaken). Gek genoeg is dat zwanehalsframe van de kelderfiets weer zoals in Duitsland gebruikelijk.
Het is typisch voor de jaren 1900 tot aan WO I dat je een sterke invloed vanuit beide landen op de Nederlandse fiets ziet. Kijk ook eens naar de vergelijkende foto's hier: http://www.rijwiel.net/cyclophile_n.htm
Het is typisch voor de jaren 1900 tot aan WO I dat je een sterke invloed vanuit beide landen op de Nederlandse fiets ziet. Kijk ook eens naar de vergelijkende foto's hier: http://www.rijwiel.net/cyclophile_n.htm
Laatst gewijzigd door fietser op 2 jun 2020, 22.11, 1 keer totaal gewijzigd.
- fietshobbyist
- Berichten: 789
- Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14
Re: Zeeuwse Gazelle
Goed opgemerkt. Laat me dan eens de vraag stellen: waarom zijn ze lugs gaan gebruiken? Makkelijker om rechte frames te bouwen?
Hier thuis ligt trouwens een BSP-frame - wat staat voor Bike Shop Products - met dubbele bovenbuis en ook dat frame heeft geen lugs. Maar ook geen lasnaden. Hard gesoldeerd veronderstel ik.
Overigens, volgens een specialist in klederdrachten komt deze vrouw heel waarschijnlijk van Walcheren.
Verkleedpartijen met klederdrachten uit andere delen van het land kwamen soms voor, maar dat lijkt bij zo een foto niet het geval.
-
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: Zeeuwse Gazelle
Met een lug waar je de buis insteekt is het makkelijker varieren met de wanddikte, want de buitendiameter blijft doorgaans gelijk. Steek je de lug in de buis dan moet je die pas maken op de gekozen wanddikte.
Interne lugs vind ik niet typisch Duits, Amerikaanse frames in die tijd hebben ze ook
/Marten