Zeeuwse Gazelle

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Jeroen Zuiderwijk

Re: Zeeuwse Gazelle

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Lugs zorgen voor hoge sterkte op de verbindingen, waar je die sterkte het meest nodig hebt. Uitwendige lugs zijn lichter te maken, omdat ze door de grotere breedte efficienter zijn. Als je helemaal geen lugs gebruikt, moeten de framebuizen aanzienlijk dikker zijn op de verbindingen, of in zijn geheel veel dikker en zwaarder worden uitgevoerd. Anders ga je onder andere vermoeiingsscheuren zien op de verbindingen, of wordt je frame makkelijker krom bij een hogere belasting.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 3 jun 2020, 09.02Als je helemaal geen lugs gebruikt, moeten de framebuizen aanzienlijk dikker zijn op de verbindingen,
AAAaaaarrrgggghhh, doe ik het al 30 jaar fout!!!
/Marten
theodorus

Bericht door theodorus »

oeii Marten.
Dat word een grote terugroep actie.
m-gineering

theodorus schreef: 3 jun 2020, 09.33 oeii Marten.
Dat word een grote terugroep actie.
Welnee, ik laat Marketing er wel een mooi verhaal van maken, iets met minder grammen of zo ;) Werkt altijd!
/Marten
fietshobbyist

Bericht door fietshobbyist »

Wat heb ik nu weer voor vraag gesteld! Dit wil ik niet op mijn geweten hebben ...
Ik heb er hoe dan ook van geleerd dat er ook inwendige lugs bestaan, dank u.
m-gineering

Werner schreef: 3 jun 2020, 10.45 Wat heb ik nu weer voor vraag gesteld! Dit wil ik niet op mijn geweten hebben ...
Ik heb er hoe dan ook van geleerd dat er ook inwendige lugs bestaan, dank u.
Je komt het nog steeds tegen, maar voornamelijk bij vorkkronen en eindstukken voor de staande vork. Maar het pasmaken is tijdrovend, en het solderen is lastiger, omdat je de stompe spleet vol wil hebben om hem onzichtbaar te krijgen, maar de capilaire werking werkt tegen.

De afweging is dan altijd esthetiek vs kostprijs
/Marten
Plaats reactie