Trapas Bayliss Wiley 8

f4_1400

Trapas Bayliss Wiley 8

Bericht door f4_1400 »

De trapas van mijn Juncker kruisframefiets uit '46 had al wat speling toen ik hem een dik jaar geleden kocht, van de week heb ik de as er eens uit gehaald om te kijken of deze te redden is. Mijns inziens zijn de kogelbanen te ver heen om deze as weer terug te zetten, wie heeft er een vervangende as liggen? Ik ben een fervent sleutelaar, maar weet niet zo veel van de specifieke techische verschillen tussen trapassen, ik zal proberen de as zo duidelijk mogelijk te beschrijven. Het is een Bayliss Wiley 8 en bestaat uit een bus met schroefdraad aan de binnenkant, die in het frame wordt geperst (60 mm lang, 36.5 mm dik). Aan de tandwielkant zit hier een cup vast ingeschroefd, aan de andere kant zit de cup waarmee de lagers worden afgesteld. De as zelf is 130.3 mm lang en, daar waar de cranks erop klemmen, 15mm dik. De (korste) afstand tussen de randen van de kogelbanen op de as is 53 mm. Bijgevoegd ook wat foto's. Wie heeft een andere passende as liggen, of kan deze nog gereviseerd worden?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
RVester

Re: Trapas Bayliss Wiley 8

Bericht door RVester »

Als je de bus terugplaatst in je frame, dan kun je er een standaard BSA 1.37" trapas in schroeven. Ik ga er vanuit dat je dat niet wil ;)

Op de engelse eBay (kom ik weer :) ) staan een heleboel andere trapassen met een heleboel maten, je moet eens kijken of er een bij staat die dezelfde maten heeft. Een paar mm afwijking maakt niet zoveel uit omdat je redelijk wat afstelruimte hebt met de linkercup.
Ik denk dat deze zou kunnen passen.
http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-Phill ... 0773121066?

Zoektermen die je kan gebruiken zijn 'bottom bracket axle' , 'bottom bracket spindle', 'cottered bottom bracket' en variaties daarop.
Duitse eBay kan ook, zoek op 'tretlager keil', maar daar is minder.

Je kan ook proberen om maartenB vriendelijk aan te kijken, hij heeft voor mij mijn Gazelle trapas bijgeslepen en het fietst als een zonnetje.
http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=38&t=638
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

Ha RVester,

Een standaard BSA lijkt mij een mooie oplossing als ik niks authentiekers kan vinden, ik zit (nog) niet zo diep in de oude fietsen dat ik erg streng in de leer ben ;-)

Ik zal ook eens op het engelse eBay kijken, bedankt voor de zoektermen, had een tijdje kunnen duren voordat ik daar zelf achter was...

Over assen bijslijpen: je moet dan toch ook de cups onder handen nemen, of niet? Bovendien verwachtte ik dat de kogelbanen gecoated waren met een extra hard laagje, dat is dus niet het geval?
RVester

Bericht door RVester »

Mijn cups waren nog in prima staat, je moet even kijken. Maar BSA cups ergens vandaan trekken kan niet het probleem zijn, de trapas met de goede lengtes lijkt me lastiger.
De kogelbanen zijn ook gecoat met een hard laagje, en met een standaard frees kom je er ook niet doorheen, maar met een slijpsteen kun je het kennelijk prima bijslijpen.
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik zal voor je in het doosje met trapassen kijken.
Heb je de cups dus ook nodig of zijn die nog goed?
De vast aan de kant van het tandwiel heb ik niet voor je, die andere (om af te stellen) waarschijnlijk wel. Buitendiameter 36 mm?
Slijpen van de as lijkt me ijn jouw geval niet haalbaar, hij is wel heel ver heen.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

Hoi Maarten,

Zou fijn zijn als je nog zo'n as weet te vinden! Ik heb op het engelse eBay zitten zoeken, maar een as van mijn maten (40-53-40, heb ik inmiddels opgezocht) lijkt niet heel gangbaar, de meeste zijn asymmetrisch.

De cups hebben betere tijden gehad, maar zijn misschien nog wel bruikbaar, hier beneden een foto, ik hoor graag jullie mening.

Groeten,

René

Afbeelding
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi,
Ik heb mijn asjes opgemeten maar je hebt inderdaad een bijzondere maat.
Ik heb geen enkele symmetrische as!
De cup op de foto ziet er trouwens ook uit of hij vervangen moet worden .

Succes met de zoektocht,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
f4_1400

Bericht door f4_1400 »

Dank voor het zoeken, Maarten! Dat van die versleten cups vond de oude fietsenmaker waar ik vanmorgen ben langs geweest ook. Heb je trouwens misschien wel een as die 40-53-x meet? Want de preciese lengte aan de niet-tandwielzijde is niet zo kritisch, toch?
maartenB

Bericht door maartenB »

Ok dit komt er het meest in de buurt:

lengte 137 mm, foto met schuifmaat op 53. Linkerdeel op de foto 40 mm.
Rechterdeel dus paar mm te lang. Jouw as geef je 130 op als lengte, maar als ik 40+40+53 tel kom ik op 133.

Cups moet je even met de schuifmaat de buitenzijde van de schroefdraad opmeten, dan kan ik daar naar kijken.

Stuur me maar even een PM of mail naar bokslag -AT- dds.nl
als je er wat mee zou kunnen.

PS: ik heb hem nog niet schoongemaakt, maar het is gewoon een nette as.
Bijlagen
IMG_5856.JPG
IMG_5856.JPG (102.3 KiB) 9446 keer bekeken
TheodK

Bericht door TheodK »

ik heb nog een bak vol van allerlei van dit soort trapassen. Als jullie er niet uitkomen wil ik deze bak wel meenemen naar de nieuwjaarsbijeenkomst van de oude fiets volgende week. Dan kan je kijken of er een geschikte bij zit.
die bijeenkomst is in ieder geval de moeite waard om naar toe te gaan.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Plaats reactie