Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
JRC-pedaal
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Ook wel apart; een met celluloid overtrokken sport-stuurtje 

Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

-
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Interessant om te zien Colin!
Het tandblad lijkt me echt van de zelfde periode en van de zelfde bouwer.
Opvallend vind ik ook de kruislings gestreepte balhoofd cups bij jouw fiets.
Aan de damesfiets is zeker gerommeld met het balhoofdstel maar de trapas cup heeft de zelfde kruislingse arcering.
Kan dus best zijn dat de damesfiets ook deze balhoofd cups gehad heeft.
Wat ik vreemd vind is dat de liggende achtervork bij jouw fiets anders overgaat in de achterpat.
Bij jouw fiets plat aan de buitenkant met zo`n holling aan de binnenkant waar bij de damesfiets de pat er symmetrisch aangeperst is.
Dus met het zelfde verloop aan binnen en buitenkant.
Typisch dat ze twee verschillende methoden toegepast hebben in een zelfde periode.
Ik ken dat trouwens wel van andere fabrikanten D-vormige buis in het ene model ovaal in de andere (luxere).
Ik denk dat het tandblad van jouw fiets nog goed te gebruiken is. Anders dan bij versleten achtertandwielen kun je bij voorbladen een behoorlijke slijtage hebben zonder dat de ketting vervelend doet.
Groeten,
Maarten
Het tandblad lijkt me echt van de zelfde periode en van de zelfde bouwer.
Opvallend vind ik ook de kruislings gestreepte balhoofd cups bij jouw fiets.
Aan de damesfiets is zeker gerommeld met het balhoofdstel maar de trapas cup heeft de zelfde kruislingse arcering.
Kan dus best zijn dat de damesfiets ook deze balhoofd cups gehad heeft.
Wat ik vreemd vind is dat de liggende achtervork bij jouw fiets anders overgaat in de achterpat.
Bij jouw fiets plat aan de buitenkant met zo`n holling aan de binnenkant waar bij de damesfiets de pat er symmetrisch aangeperst is.
Dus met het zelfde verloop aan binnen en buitenkant.
Typisch dat ze twee verschillende methoden toegepast hebben in een zelfde periode.
Ik ken dat trouwens wel van andere fabrikanten D-vormige buis in het ene model ovaal in de andere (luxere).
Ik denk dat het tandblad van jouw fiets nog goed te gebruiken is. Anders dan bij versleten achtertandwielen kun je bij voorbladen een behoorlijke slijtage hebben zonder dat de ketting vervelend doet.
Groeten,
Maarten
Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Hallo Maarten,
Ik vind zelf ook buitengewoon interessant om twee Eysink rijwielen van zo kort na elkaar te kunnen vergelijken. Ik ben benieuwd wat Sjoerd er van vindt. Ik heb nog even onder het kapje van de voorvork gekeken op zoek naar dat aparte, vernikkelde kroonstuk met die twee ovale 'gaten'. Helaas had deze niks bijzonders onder de rok.
Ik vind zelf ook buitengewoon interessant om twee Eysink rijwielen van zo kort na elkaar te kunnen vergelijken. Ik ben benieuwd wat Sjoerd er van vindt. Ik heb nog even onder het kapje van de voorvork gekeken op zoek naar dat aparte, vernikkelde kroonstuk met die twee ovale 'gaten'. Helaas had deze niks bijzonders onder de rok.

Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Vork
- Bijlagen
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 

Re: Eysink rijwiel uit de dertiger jaren
Wat je zei over vorkbuizen, is het aannemelijk dat mijn Eysink een minder luxe exemplaar was?
Ik ben een fietsjereeeeek, ik ben een fietsjereeeeeeeek!!! 
