Fongers CCG-60 voor de grote schoonmaak

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
ReinvB

Re: Fongers CCG-60 voor de grote schoonmaak

Bericht door ReinvB »

Mischien drukte ik me onduidelijk uit. Had de oorlog de verkrijgbaarheid van sa naven verminderd tussen 1915 en 1918 ? Ik kan me voorstellen dat andere producten vooorgingen en het neutrale Nederland was behoorlijk geisoleerd. Maar zoals ik zei, is dat alleen speculatie. De fiets had toch eerst een andere eigenaar, voordat die na een tragische geschiedenis in 1919 terugkwam bij de fabriek ?
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Oh, ja zeker waar dat in die jaren de onderdelenleveranties erg moeizaam waren.
Bekend is ook dat in catalogi fietsen zonder banden aangeboden werden en dat er ook geschreven werd over schaarste.
Men zal ook zeker gezocht hebben naar allerlei mogelijkheden om toch een fiets te kunnen bouwen .
Als er nog 20 naven in de voorraad lagen dan werden die vast wel ingespaakt. Die ronde versteller was op dat moment een jaar of drie -vier oud.
Toen nog niet echt antiek!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Wat jouw idee nog versterkt Rein is dat er nog een Fongers uit 1918 of 1919 bekend is met zo`n ronde versteller.
Ik weet alleen niet of die fiets ook een X naaf achterin heeft. Ik zag dat toen ik de fiets bekeken heb nog niet.Nu weet ik dat ze wat dikker zijn dan een K en dat het smeerpotje niet langs de kant zit maar meer in het midden op de naaf zit.

Al met al denk ik dat de tweede eigenaar die de fiets 44 jaar gehad heeft de versteller gewoon een leuk ding vond. Immers er is van alles veranderd aan de fiets chroom , SA naaf ,spatborden, verlichting etc dat zo`n versteller monteren of laten zitten een bewuste keuze is geweest. Waarschijnlijk een uit nostalgie denk ik dan.

Groeten,
Maarten
JasperA

Bericht door JasperA »

Zojuist een mooi passend zadel gevonden (met dank aan Gerard76!) dat qua kleurstelling lijkt op het zadel wat op de CCG 60 zat toen Yorick de fiets kocht.

Geen idee of dat een Fongers zadel was (het lijkt op een Hygia) maar dit is wel een hele mooie en qua tijdsperiode correct (met de stiksels aan de buitenkant).

Ik kende het zadel al en volgens mij zat er ooit nog een Fongers zadelpen aan vast. Ik zal dus nog even op zoek moeten naar de juiste beugeltjes. Of als er nog iemand zo’n ongebruikte zadelpen heeft liggen houd ik me natuurlijk ook aanbevolen.
Het zojuist gevonden zadel
Het zojuist gevonden zadel
Zadel dat op de CCG 60 zat
Zadel dat op de CCG 60 zat
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Plaats reactie