Asbest in trommelrem?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Aandebak-fiets

Asbest in trommelrem?

Bericht door Aandebak-fiets »

Beste allemaal,

Mijn buurman merkte op dat er mogelijk asbest verwerkt is in de trommelrem van mijn bakfiets. Kan iemand dit (risico) bevestigen of ontkrachten?
IMG_20200605_121726.jpg
IMG_20200523_124014.jpg
IMG_20200509_115438.jpg
Jeroen Zuiderwijk

Re: Asbest in trommelrem?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat klopt. Het is echter zo'n kleine hoeveelheid en er komt vrijwel niets vanaf, dus daar zou ik mij geen zorgen om maken. Alleen als je het van de remschoenen af gaat slopen moet je voorzichtig te werk gaan.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Ga er maar vanuit dat er asbesthoudende voering in zit. Of de voering moet nieuw zijn en geen oude voorraad. Dus bij demontage de normale voorzorgsmaatregelen nemen zoals geen stof maken door schoonblazen en de trommel nat schoonmaken.
/Marten
Peter_L

Bericht door Peter_L »

Tja, en vroeger schuurden we die lustig op en bij auto' s met hydraulische remmen werden die dingen - bij een olielek - gewoon even heet gestookt én weer opgeschuurd...
Tijden veranderen ( ten goede in dit geval natuurlijk ;) )

Peter
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Peter_L schreef: 17 jun 2020, 19.54 Tja, en vroeger schuurden we die lustig op en bij auto' s met hydraulische remmen werden die dingen - bij een olielek - gewoon even heet gestookt én weer opgeschuurd...
Tijden veranderen ( ten goede in dit geval natuurlijk ;) )

Peter
Mijn timmerman deed vroeger altijd de deuren dicht als hij asbest zaagde, want het stoof zo. Kennelijk mazzel gehad ;)
/Marten
Plaats reactie