belgische of franse oma fiets jaren 20/30?
Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?
oke dan is het buigen van spatborden voor mij niet te doen
maar toch bedankt voor de informatie
weet iemand eventueel een merk en leeftijd van deze fiets?
maar toch bedankt voor de informatie
weet iemand eventueel een merk en leeftijd van deze fiets?
antieke transportfietsen
-
youtube, en dan zoeken op 'engels coach shop steam bending', en je komt bij een leuke amerikaanse wagenmaker.
/Marten
- fietshobbyist
Appie, het lijkt me een beetje onzinnig om zelf een stoomcabine te gaan fabriceren. Bij botenbouwers weten ze ook van hout buigen. In Enter, bijvoorbeeld, bouwen ze zompen. Vroeger bogen ze daar planken boven vuur maar tegenwoordig gaan ze in een stoomcabine. Ik vermoed dat ze bij een botenbouwer niet schrikken van een paar houten spatbordjes; bij een boot moet er namelijk ook nog zwei in - een draaiing.
Ook die botenbouwers werken ook om geld te verdienenWerner schreef: ↑4 aug 2020, 15.20Appie, het lijkt me een beetje onzinnig om zelf een stoomcabine te gaan fabriceren. Bij botenbouwers weten ze ook van hout buigen. In Enter, bijvoorbeeld, bouwen ze zompen. Vroeger bogen ze daar planken boven vuur maar tegenwoordig gaan ze in een stoomcabine. Ik vermoed dat ze bij een botenbouwer niet schrikken van een paar houten spatbordjes; bij een boot moet er namelijk ook nog zwei in - een draaiing.

- fietshobbyist
Ik besef het. Wellicht kunnen ze met ander werk mee worden gestoomd.de rode schreef: ↑4 aug 2020, 16.01 Ook die botenbouwers werken ook om geld te verdienenwaarschijnlijk zullen ze de ,,stoomcabine,, niet gratis aanslingeren en hun kostbare tijd steken in een paar spatbordjes van een fiets die minder waard is als 1 uurloon van een werknemer + kosten van de machine ...
![]()
Enter, met zijn Regge zompen, is niet om zijn hoek maar daar is het allemaal hobbywerk. En dan zijn er ook nog Berkel zompen.
Is er in het noorden niet ergens zoiets?
Toch werkt het in de echte wereld [als je niet toevallig iemand kent die daar zou werken ] niet zoWerner schreef: ↑4 aug 2020, 17.55Ik besef het. Wellicht kunnen ze met ander werk mee worden gestoomd.de rode schreef: ↑4 aug 2020, 16.01 Ook die botenbouwers werken ook om geld te verdienenwaarschijnlijk zullen ze de ,,stoomcabine,, niet gratis aanslingeren en hun kostbare tijd steken in een paar spatbordjes van een fiets die minder waard is als 1 uurloon van een werknemer + kosten van de machine ...
![]()
Enter, met zijn Regge zompen, is niet om zijn hoek maar daar is het allemaal hobbywerk. En dan zijn er ook nog Berkel zompen.
Is er in het noorden niet ergens zoiets?

Als je iets moet laten verchromen zeggen ze ook niet ;ach er moest toch nog meer tegelijk in het bad , laat maar zitten

Ik geloof best dat het zelf kan, zoals Nol al schreef. Wel over een mal, anders breekt het.
Wij hebben weleens een balk van 7x7 centimeter gebogen met water en vuur. En mooi dat dat gewoon in vorm bleef staan.... Zie foto!
Wij hebben weleens een balk van 7x7 centimeter gebogen met water en vuur. En mooi dat dat gewoon in vorm bleef staan.... Zie foto!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ja, met hitte en boven een fluitketel kan ook hoor, maar ik gebruik voor wandelstokken de door mij omschreven methode. Het grootste probleem is om voldoende hitte in het hout te krijgen en te houden zonder het te verbranden. En spatborden zullen buigen met een brander niet overleven denk ik. Boven een fluitketel weer wel.
Stoom is een goede energie overdrager zonder het hout te verbranden.
Gr Gerrit
Stoom is een goede energie overdrager zonder het hout te verbranden.
Gr Gerrit
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
- Loopt spaak
Het mooiste aan hout is dat het altijd bewerkbaar is.
Ook naar honderd jaar.
Ook naar honderd jaar.
vandaag even bandjes erom gelegd en niet hard opgepompt zag al war rare streppen op de velg dus vertrouw ze niet helemaal
ik zag bij het los draaien van de as dat de voor en achter pad vernikkeld is
ik zag bij het los draaien van de as dat de voor en achter pad vernikkeld is
antieke transportfietsen