belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Appie's
Berichten: 791
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door Appie's »

oke dan is het buigen van spatborden voor mij niet te doen
maar toch bedankt voor de informatie

weet iemand eventueel een merk en leeftijd van deze fiets?
antieke transportfietsen
m-gineering
Berichten: 1742
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door m-gineering »

Gerrit schreef: 4 aug 2020, 05.54 Hout buigen is een kunst op zich. Je moet het te buigen hout eerst ontdoen van evt lak of verf, dan een buigmal maken ,die een iets grotere ronding heeft dan het te buigen eindproduct moet krijgen.
youtube, en dan zoeken op 'engels coach shop steam bending', en je komt bij een leuke amerikaanse wagenmaker.
/Marten
Gebruikersavatar
fietshobbyist
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door fietshobbyist »

Gerrit schreef: 4 aug 2020, 05.54 '...Hout buigen is een kunst op zich ...'
Appie, het lijkt me een beetje onzinnig om zelf een stoomcabine te gaan fabriceren. Bij botenbouwers weten ze ook van hout buigen. In Enter, bijvoorbeeld, bouwen ze zompen. Vroeger bogen ze daar planken boven vuur maar tegenwoordig gaan ze in een stoomcabine. Ik vermoed dat ze bij een botenbouwer niet schrikken van een paar houten spatbordjes; bij een boot moet er namelijk ook nog zwei in - een draaiing.
de rode
Berichten: 1229
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door de rode »

Werner schreef: 4 aug 2020, 15.20
Gerrit schreef: 4 aug 2020, 05.54 '...Hout buigen is een kunst op zich ...'
Appie, het lijkt me een beetje onzinnig om zelf een stoomcabine te gaan fabriceren. Bij botenbouwers weten ze ook van hout buigen. In Enter, bijvoorbeeld, bouwen ze zompen. Vroeger bogen ze daar planken boven vuur maar tegenwoordig gaan ze in een stoomcabine. Ik vermoed dat ze bij een botenbouwer niet schrikken van een paar houten spatbordjes; bij een boot moet er namelijk ook nog zwei in - een draaiing.
Ook die botenbouwers werken ook om geld te verdienen :? waarschijnlijk zullen ze de ,,stoomcabine,, niet gratis aanslingeren en hun kostbare tijd steken in een paar spatbordjes van een fiets die minder waard is als 1 uurloon van een werknemer + kosten van de machine ... :lol:
Gebruikersavatar
fietshobbyist
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 mar 2019, 15.14

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door fietshobbyist »

de rode schreef: 4 aug 2020, 16.01 Ook die botenbouwers werken ook om geld te verdienen :? waarschijnlijk zullen ze de ,,stoomcabine,, niet gratis aanslingeren en hun kostbare tijd steken in een paar spatbordjes van een fiets die minder waard is als 1 uurloon van een werknemer + kosten van de machine ... :lol:
Ik besef het. Wellicht kunnen ze met ander werk mee worden gestoomd.
Enter, met zijn Regge zompen, is niet om zijn hoek maar daar is het allemaal hobbywerk. En dan zijn er ook nog Berkel zompen.
Is er in het noorden niet ergens zoiets?
de rode
Berichten: 1229
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door de rode »

Werner schreef: 4 aug 2020, 17.55
de rode schreef: 4 aug 2020, 16.01 Ook die botenbouwers werken ook om geld te verdienen :? waarschijnlijk zullen ze de ,,stoomcabine,, niet gratis aanslingeren en hun kostbare tijd steken in een paar spatbordjes van een fiets die minder waard is als 1 uurloon van een werknemer + kosten van de machine ... :lol:
Ik besef het. Wellicht kunnen ze met ander werk mee worden gestoomd.
Enter, met zijn Regge zompen, is niet om zijn hoek maar daar is het allemaal hobbywerk. En dan zijn er ook nog Berkel zompen.
Is er in het noorden niet ergens zoiets?
Toch werkt het in de echte wereld [als je niet toevallig iemand kent die daar zou werken ] niet zo :o en betaal je gewoon voor de arbeid per uur.
Als je iets moet laten verchromen zeggen ze ook niet ;ach er moest toch nog meer tegelijk in het bad , laat maar zitten :roll:
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4084
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door maartenB »

Ik geloof best dat het zelf kan, zoals Nol al schreef. Wel over een mal, anders breekt het.
Wij hebben weleens een balk van 7x7 centimeter gebogen met water en vuur. En mooi dat dat gewoon in vorm bleef staan.... Zie foto!
Bijlagen
P9210063.jpg
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 97
Lid geworden op: 5 aug 2016, 09.10

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door Gerrit »

Ja, met hitte en boven een fluitketel kan ook hoor, maar ik gebruik voor wandelstokken de door mij omschreven methode. Het grootste probleem is om voldoende hitte in het hout te krijgen en te houden zonder het te verbranden. En spatborden zullen buigen met een brander niet overleven denk ik. Boven een fluitketel weer wel.
Stoom is een goede energie overdrager zonder het hout te verbranden.
Gr Gerrit
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
Loopt spaak
Berichten: 474
Lid geworden op: 28 dec 2019, 19.04

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door Loopt spaak »

Het mooiste aan hout is dat het altijd bewerkbaar is.
Ook naar honderd jaar.
Appie's
Berichten: 791
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45

Re: belgische of franse oma fiets jaren 20/30?

Bericht door Appie's »

vandaag even bandjes erom gelegd en niet hard opgepompt zag al war rare streppen op de velg dus vertrouw ze niet helemaal
ik zag bij het los draaien van de as dat de voor en achter pad vernikkeld is
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-08-13 at 16.11.57.jpeg
antieke transportfietsen
Plaats reactie