Fongers BB70

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Plaats reactie
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Fongers BB70

Bericht door fongers »

Hallo,

Ik heb al een aantal jaar een Fongers BB70. Voor een poos terug ben ik erachter gekomen dat hij niet uit 1925 is maar uit 1923. Ik had er een Fongers zadelpen in, maar die werd pas geleverd vanaf 1925. Vandaar dat ik deze eerst wel gemonteerd had. nu ik weet dat hij uit 1923 is hoort deze pen en dus niet in. Ik had nog een redelijk mooie nikkelen haakse pen liggen, en deze vanavond gemonteerd.

Voor:

Afbeelding

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Afbeelding

Nu klopt het weer :D

Verder wil ik in dit topic mijn ''nieuwtjes'' over dit rijwiel posten :)

Groetjes Mark
Maarten Waarlé
Berichten: 2634
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB70

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Mark,

Wat is dat toch een fantastisch hoog apparaat.
Hoewel buiten het gemiddelde vind ik die hoge frames toch wel erg aantrekkelijk.
Mijn Sunbeam heeft dat ook .supper machine.
Ga je nog een kettingkast maken/monteren?
persoonlijk vind ik dat meer af.

Groet,
Maarten
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers BB70

Bericht door fongers »

Hoi Maarten,

Bedankt :) Misschien dat ik nog wel eens een kettingkast ga maken. Wil er dan wel 1 maken van echt leer. Ik wil dan ook graag zelf een montuur maken, aangezien deze Fongers een 50 tands voorblad heeft.

Die Eagle die jij hebt is ook echt een geweldige fiets! Mocht je die ooit eens weg doen... ;)

Groetjes Mark
Maarten Waarlé
Berichten: 2634
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers BB70

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Mark,
Ja echt leder is wel het fraaist en ook wat prettiger omdat het niet kan rafelen. Mijn no 7 Gazelle heeft om die reden geen stiksel aan de onderkant. scheelt weer werk.

Ik heb voor mijn BB een kast opnieuw bekleed. Ik zal er binnenkort eens wat foto`s van plaatsen.
Het frame had ik ook zo aangepast dat het op de bestaande schroefdraadblokken die aan het frame zijn gesoldeerd kan worden geschroefd. Zo zie je de achterste beugel niet door het doek drukken en hebben de bevestigingsblokken opeens een reden van bestaan.

De Eagle is idd ook een hoog ding maar door de relatief vlak lopende liggende achtervork is de framehoogte toch niet meer dan 66,5 cm. De trapas ligt kilometers boven het asfalt..

Mocht ik de fiets ooit weg doen dan denk ik aan jou.

Groet,
Maarten
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Fongers BB70

Bericht door fongers »

Hallo Maarten,

Op mijn frame zitten ook die aan gesoldeerde nokken. Deze wil ik ook gewoon gaan gebruiken voor bevestiging van de kettingtrommel. Ik heb overgens nog een montuur wat bij het voorblad ruimer is dan gemiddeld, deze wil ik ook gaan gebruiken voor de BB70. Schiet me ineens weer te binnen :) Nu alleen nog een mooi stuk leer zoeken.

Ik dacht dat die Eagle veel hogen was, iets van 70 cm. De trapas ligt inderdaad heel erg hoog. Hij lijkt iig veel hoger dan 66.5 cm. Maa rhet blijft een supergave fiets! :)

Groetjes Mark
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 4085
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39

Re: Fongers BB70

Bericht door maartenB »

Hoi Mark,
Grappig vind ik dat hij geen dubbele bovenbuis heeft. Ik dacht dat dat destijds min of meer een 'verplichte optie' was.
Ter vergelijking mijn HF70 van 1935. Duidelijk een generatie nieuwer.
Fongers HF70 klaar 001.jpg
Fongers HF70 klaar 001.jpg (485.68 KiB) 5902 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie