Gratis omafiets jrn. 30 in Den Haag

maartenB

Re: Gratis omafiets jrn. 30 in Den Haag

Bericht door maartenB »

De vorkkroon ziet er in mijn ogen erg Hollands uit, helemaal niet Belgisch. De rest van de fiets ook niet.
Wat staat er nou op de remhevel? Ik kan er niks van maken. Geen Torpedo, toch?

Waarom denk je dat het een Delin is? Zelfde lamphaak? Volgens mij is dat spul van de groothandel. Ik heb hem vaker gezien.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
peterbakker

Bericht door peterbakker »

Hoi Maarten. Op de remhevel staat Freilauf. Is een torpedo terugtrapremnaaf uit 1925. Op fb is een collegaverzamelaar met een Delin , zelfde lamphaak . Die hoeft natuurlijk niet origineel te zijn ! Er zijn voor de rest bar weinig aanknopingspunten. De vorkkroon mist volgens mij het chromen/ vernikkelde opzetstuk . De fiets doet idd 100% Nederlands aan , mede door het lange ( 27 cm ) balhoofd. Onder de trapasbracket staat btw een x, romeinse 3 en hoofdletter H ingeslagen.
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

peterbakker schreef: 17 nov 2020, 11.45 Zat er bij jou toevallig ook een Bosch rotodyn verlichting set op ?
Het balhoofdstel lijkt inderdaad ook veel op dat bij mijne. De vork is volgens mij dezelfde. De vorkschachten hebben ook een vrij typische vorm, nog naast het kroonstuk met afhangende schouders ;) Heeft jouw vork ook dichte asgaten?
Er zat toevalligerwijs wel een Bosch koplamp op, maar uit de jaren 50, jouw verlichtingsset is van begin jaren 30, als ik het goed heb...
De mijne is dusdanig verbouwd dat er weinig meer over de oorspronkelijke afmontage kan worden gezegd, maar de jouwe lijkt me nog behoorlijk compleet. Wellicht dat er onder de nieuwe lak nog aanwijzingen van een merk zijn te vinden...
peterbakker

Er is nog 1 asgat dicht , de ander is opengewerkt. De fiets is goed kaalgemaakt en in de menie gezet voor de schilderbeurt , totaal geen aanknopingspunt meer te vinden dus .
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Jammer is dat. Ik vermoed ook dat het een Nederlandse grossiersfiets is. Maar wel al een oude :) Ik verwacht ook voor de mijne dat ik geen merk meer ga vinden... Ook met sporen van de originele lak..
Nog een kleine kans op een merkje op de voornaaf... Maar als dat ook F&S is kom je niet echt meer verder...
Ik ga ook eens onder de bracket kijken of er iets te vinden is. Een framenummer heb ik ueberhaupt nog niet gevonden..
peterbakker

Hoi cyclissimo. Wil je een foto van je lamphaak plaatsen ?
Floris91

Bericht door Floris91 »

Gave Fiets! Hopelijk komen jullie er nog meer over te weten.
peterbakker

Hoi Floris. Het is toch ws gewoon een Nederlands, klein en ( vooralsnog) onbekend merk uit 1925. Misschien ook herkomst Den Haag of omgeving. We zullen het waarschijnlijk nooit weten !! Hij staat voorlopig goed op mijn zolder! Groetjes.
Plaats reactie