Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bij transportfietsen zie ik ze in beperkte gevallen terug bij jaren '10 exemplaren in folders (en een paar ongedateerde overgebleven exemplaren), maar de functie en werking is mij niet helemaal duidelijk. Ik ken ze als "stelknop" of stuurvergrendeling. Zie bijvoorbeeld deze Gruno uit 1913:
Gruno_1913.PNG
Bij toerfietsen zijn ze veel algemener. Maar hoe zit het in elkaar, wat doet het en hoe? En zijn dat dit soort onderdelen, of is dat weer totaal iets anders: https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-o ... utter.html
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dit frame heeft er duidelijk ook eentje gehad, maar ontbreekt nu:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bij deze transportfiets van Sjoerd is hij nog aanwezig:

Afbeelding

Aangezien deze knoppen in folders als ik het me goed herinner na de jaren '10 niet meer op transportfietsen zichtbaar zijn, wijzen deze delen bij transportfietsen op mogelijk zeer vroege exemplaren.
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 24 nov 2020, 09.52 Bij transportfietsen zie ik ze in beperkte gevallen terug bij jaren '10 exemplaren in folders (en een paar ongedateerde overgebleven exemplaren), maar de functie en werking is mij niet helemaal duidelijk. Ik ken ze als "stelknop" of stuurvergrendeling. Zie bijvoorbeeld deze Gruno uit 1913:

Gruno_1913.PNG

Bij toerfietsen zijn ze veel algemener. Maar hoe zit het in elkaar, wat doet het en hoe? En zijn dat dit soort onderdelen, of is dat weer totaal iets anders: https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-o ... utter.html
AFAIk zit er een metalen spanbandje aan vast dat om de binnenbalhoofdbuis gaat. Door de knop aan te draaien trek je het bandje strakker voor meer demping of beter parkeren
/Marten
Rob Houkes
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door Rob Houkes »

Dat is voor een stuurvergrendeling, met een klemband die in het frame om de vorkbuis zit. Door het wieltje aan te draaien trek je die strak zodat het stuur niet meer kan verdraaien als je de fiets parkeert. Voor een transportfiets met lading lijkt me dat niet sterk genoeg, ik denk dat ze daarom al snel verdwijnen. Op toerfietsen zie je wat langer, tot begin jaren 30 denk ik.
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik had wel zo'n vermoeden dat het zoiets zou zijn. Heeft iemand een foto van de onderdelen?
m-gineering
Berichten: 1463
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 24 nov 2020, 13.34 Ik had wel zo'n vermoeden dat het zoiets zou zijn. Heeft iemand een foto van de onderdelen?
je zou natuurlijk via de classic rendezvous site de prachtige Brown Brothers catalogie (1939 en 1952) op flickr kunnen
bekijken, maar dan kom je vanmiddag niet meer aan werk toe ;)
Bijlagen
bb.jpg
bb.jpg (10.71 KiB) 2596 keer bekeken
/Marten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

m-gineering schreef: 24 nov 2020, 14.12
Jeroen Zuiderwijk schreef: 24 nov 2020, 13.34 Ik had wel zo'n vermoeden dat het zoiets zou zijn. Heeft iemand een foto van de onderdelen?
je zou natuurlijk via de classic rendezvous site de prachtige Brown Brothers catalogie (1939 en 1952) op flickr kunnen
bekijken, maar dan kom je vanmiddag niet meer aan werk toe ;)
Dank je!
Maarten Waarlé
Berichten: 2397
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door Maarten Waarlé »

En zo zien ze er uit als ze net uit een bak komen:
DSC06787.JPG
DSC06788.JPG
Soms een beetje lastig om het spijkertje er in te krijgen omdat de veer naar buiten wil
En soms functioneren ze matig .Ik heb een van m`n fietsen waar ik aan kan draaien wat ik wil, geen respons.
De hendeltjes buiten op het balhoofd die in een sleufje vallen zijn wat duidelijker en geven ook visuele feedback.
Ik gebruik die veelvuldig bij parkeren. Het maakt dat je fiets zich niet half om achteruit slingert met het voorwiel dwars.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Functie en werking stelknop bij het balhoofd

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dank je wel Maarten! Dat ziet eruit als iets wat ik zelf kan namaken, mocht dat ooit nodig zijn. Nu snap ik in ieder geval hoe het in elkaar zit.
Plaats reactie