Gazelle 7 eind 20er jaren
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Gazelle 7 eind 20er jaren
Afgelopen donderdag ben ik naar een buitenplaats van Haarlem gereden om een fraaie Gazelle herenfiets op te halen.
De beschrijving van het framenummer en foto`s op marktplaats lieten geen twijfel dat het een vroege Gazelle fiets betrof.
Met enige goede wil kon je op de foto`s zien dat de achtervorken met lugs uitgevoerd waren.
Een Gazelle 7 dus. In veel gevallen is niet te achterhalen wat de geschiedenis van de fiets is maar in dit geval bleek de eigenaar de kleinzoon van de
oorspronkelijke eerst koper te zijn.
Leendert Jacobus Hannema, telg uit een koopman en zoutzieders geslacht te Harlingen heeft de Gazelle eind jaren 20 nieuw aangeschaft.
In het telefoonboek van 1921 staat dat hij een fabriek had aan de Noorderhaven 37.
Hannema was evenals zijn voorouders zoutzieder.
In Harlingen werd al eeuwen zout gewonnen door de verbranding van buitendijkse veen. uit het as werd zout gewonnen.
Later in de 19e eeuw werd grof vuil zout voornamelijk geïmporteerd uit zuidelijke landen en later ook uit Engeland.
In grote gietijzeren troggen werd het zout dan verder gezuiverd. Later vond men zout in de grond bij Boekelo en ging de lokale zoutverwerking langzaam aan verloren. Veel zoutverwerkers kregen aandelen in de nieuwe maatschappij van de ondergrondse zoutwinning.
Volgens de kleinzoon van Leendert handelde zijn grootvader ook in zuidvruchten. Ik kan me voorstellen dat mee genomen werd met de schepen die het zuidelijke zout kwamen afleveren.
Hannema was actief in de Harlingse gemeenschap. Hij was voorzitter van ''oud Harlingen'' en mede bestuurder van de scheepvaartschool in Harlingen en
aardig om te vermelden ,tevens bestuurslid van de vereniging ''betere woningen voor de arbeidersstand''.
In de loop der jaren ontwikkelde Hannema door zijn interesse in de lokale geschiedenis en belangstelling voor kunst een museum in zijn huis aan de Voorstraat 56. Na zijn dood in 1964 en nadat zijn weduwe twee jaar later verhuisde werd het huis en museum geschonken aan de gemeente Harlingen. Het museum Hannemahuis is nog altijd springlevend en (na de crisis) te bezoeken.
Hannema was dus als redelijk welgestelde in staat om een Gazelle 7 te kopen. Niet de duurste Gazelle want dat was de 7K van 145 gulden (1928) maar de Gazelle 7 van fl 122,= in luxe uitvoering met velgremmen, lederen kettingkast ,naar keuze een Brooks of gezondheidszadel en dus die gelugde achtervorken. De 7K koste dus 145 gulden tegen een Fongers BB van fl149,= ,Burgers het luxe model van 150 gulden en de Simplex Cycloïde voor maar liefst 160 gulden in 1928. Nu weet ik waarom er van die laatste zo weinig van over zijn gebleven!
De fiets is later een keer teug geweest naar de fabriek of door een lokaal bedrijf eens goed aangepakt.
De lak is opnieuw aangebracht en het nikkel is verchroomd. Chroom werd nog niet toegepast in 1929.
Het zou kunnen dan de eerste eigenaar dit heeft laten uitvoeren maar het is ook mogelijk dat de zoon van Leendert Jacobus Hannema dit nog in de jaren 60 heeft laten doen. Ik zou dat nog eens kunnen vragen want de vader van de laatste eigenaar is onder ons en kan er zijn herinneringen mogelijk nog eens over ophalen.
Er zitten ook diverse onderdelen op die duidelijk uit een latere periode komen. De versnellingshendel is niet van het type K en de overigens nog zeer fraaie Philips verlichting is ook duidelijk van latere datum.
Waarschijnlijk heeft de fiets nooit in de zoutfabriek gestaan want de spatborden zijn nog origineel al is de achterste spatbordstang wel eens vervangen. De Gazelle 7K van mevr. Bruinsma de Jonge uit Groningen laat zien hoe het hoort te zitten. Ik denk dat dat ook geldt voor de kettingspanners. Op de fiets van Hannema zitten wel de kettingspanners met kapjes maar eronder op de patten wel de punten voor de open kettingspanners. Erg fraai vind ik die achtervorken. D vormige buisprofielen en dus ook nog die gesoldeerde pat.
Bij de fraaie Gazelle 7 (1931) van Aad zijn de buizen geknepen en ovaal doorsnede meen ik. Ik heb de fiets even ontdaan van onderdelen die niet helemaal kloppen (oa een Fongers lamphaak!)en een ander stuur er tijdelijk opgezet.
Uiteindelijk wil ik de fiets weer ''1929'' maken en het zou natuurlijk leuk zijn om deze fiets op een of andere manier te koppelen aan het museum Hannemahuis in Harlingen.
De beschrijving van het framenummer en foto`s op marktplaats lieten geen twijfel dat het een vroege Gazelle fiets betrof.
Met enige goede wil kon je op de foto`s zien dat de achtervorken met lugs uitgevoerd waren.
Een Gazelle 7 dus. In veel gevallen is niet te achterhalen wat de geschiedenis van de fiets is maar in dit geval bleek de eigenaar de kleinzoon van de
oorspronkelijke eerst koper te zijn.
Leendert Jacobus Hannema, telg uit een koopman en zoutzieders geslacht te Harlingen heeft de Gazelle eind jaren 20 nieuw aangeschaft.
In het telefoonboek van 1921 staat dat hij een fabriek had aan de Noorderhaven 37.
Hannema was evenals zijn voorouders zoutzieder.
In Harlingen werd al eeuwen zout gewonnen door de verbranding van buitendijkse veen. uit het as werd zout gewonnen.
Later in de 19e eeuw werd grof vuil zout voornamelijk geïmporteerd uit zuidelijke landen en later ook uit Engeland.
In grote gietijzeren troggen werd het zout dan verder gezuiverd. Later vond men zout in de grond bij Boekelo en ging de lokale zoutverwerking langzaam aan verloren. Veel zoutverwerkers kregen aandelen in de nieuwe maatschappij van de ondergrondse zoutwinning.
Volgens de kleinzoon van Leendert handelde zijn grootvader ook in zuidvruchten. Ik kan me voorstellen dat mee genomen werd met de schepen die het zuidelijke zout kwamen afleveren.
Hannema was actief in de Harlingse gemeenschap. Hij was voorzitter van ''oud Harlingen'' en mede bestuurder van de scheepvaartschool in Harlingen en
aardig om te vermelden ,tevens bestuurslid van de vereniging ''betere woningen voor de arbeidersstand''.
In de loop der jaren ontwikkelde Hannema door zijn interesse in de lokale geschiedenis en belangstelling voor kunst een museum in zijn huis aan de Voorstraat 56. Na zijn dood in 1964 en nadat zijn weduwe twee jaar later verhuisde werd het huis en museum geschonken aan de gemeente Harlingen. Het museum Hannemahuis is nog altijd springlevend en (na de crisis) te bezoeken.
Hannema was dus als redelijk welgestelde in staat om een Gazelle 7 te kopen. Niet de duurste Gazelle want dat was de 7K van 145 gulden (1928) maar de Gazelle 7 van fl 122,= in luxe uitvoering met velgremmen, lederen kettingkast ,naar keuze een Brooks of gezondheidszadel en dus die gelugde achtervorken. De 7K koste dus 145 gulden tegen een Fongers BB van fl149,= ,Burgers het luxe model van 150 gulden en de Simplex Cycloïde voor maar liefst 160 gulden in 1928. Nu weet ik waarom er van die laatste zo weinig van over zijn gebleven!
De fiets is later een keer teug geweest naar de fabriek of door een lokaal bedrijf eens goed aangepakt.
De lak is opnieuw aangebracht en het nikkel is verchroomd. Chroom werd nog niet toegepast in 1929.
Het zou kunnen dan de eerste eigenaar dit heeft laten uitvoeren maar het is ook mogelijk dat de zoon van Leendert Jacobus Hannema dit nog in de jaren 60 heeft laten doen. Ik zou dat nog eens kunnen vragen want de vader van de laatste eigenaar is onder ons en kan er zijn herinneringen mogelijk nog eens over ophalen.
Er zitten ook diverse onderdelen op die duidelijk uit een latere periode komen. De versnellingshendel is niet van het type K en de overigens nog zeer fraaie Philips verlichting is ook duidelijk van latere datum.
Waarschijnlijk heeft de fiets nooit in de zoutfabriek gestaan want de spatborden zijn nog origineel al is de achterste spatbordstang wel eens vervangen. De Gazelle 7K van mevr. Bruinsma de Jonge uit Groningen laat zien hoe het hoort te zitten. Ik denk dat dat ook geldt voor de kettingspanners. Op de fiets van Hannema zitten wel de kettingspanners met kapjes maar eronder op de patten wel de punten voor de open kettingspanners. Erg fraai vind ik die achtervorken. D vormige buisprofielen en dus ook nog die gesoldeerde pat.
Bij de fraaie Gazelle 7 (1931) van Aad zijn de buizen geknepen en ovaal doorsnede meen ik. Ik heb de fiets even ontdaan van onderdelen die niet helemaal kloppen (oa een Fongers lamphaak!)en een ander stuur er tijdelijk opgezet.
Uiteindelijk wil ik de fiets weer ''1929'' maken en het zou natuurlijk leuk zijn om deze fiets op een of andere manier te koppelen aan het museum Hannemahuis in Harlingen.
Re: Gazelle 7 eind 20er jaren
Prachtige fiets en mooi verhaal! Waarom is de fiets eigenlijk verkocht? Al 40 jaar niet meer gebruikt en nu in de weg? En waarom niet eerst aan het museum aangeboden?
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 12 nov 2018, 10.44
Re: Gazelle 7 eind 20er jaren
Prachtige fiets Maarten,
Zag hem ook staan op MP, had hem ook op het oog
Mooi dat de fiets in goede handen is, volgende keer even langskomen voor een bakkie
Was namelijk maar 5 km bij mij vandaan.
Ziet er al fraai uit, pak je kromme stuur ook nog aan?
gr Sil
Zag hem ook staan op MP, had hem ook op het oog

Mooi dat de fiets in goede handen is, volgende keer even langskomen voor een bakkie

Was namelijk maar 5 km bij mij vandaan.
Ziet er al fraai uit, pak je kromme stuur ook nog aan?
gr Sil
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle 7 eind 20er jaren
Ja goeie vraag Fietser.
Ik heb het ook in gedachte gehad maar het museum is niet gericht op het leven van Hannema maar laat historische dingen uit Harlingen zien en
heeft ook voortdurend wisselende tentoonstellingen.
Ik weet dus ook niet of de fiets een functie zou kunnen hebben daar in het museum. Misschien ook wel hoor?
Waarschijnlijk stond de eigenaar van de fiets (de kleinzoon) te dicht op het onderwerp om er zicht op te hebben.
Hij had de fiets jaren in gebruik gehad ,mogelijk al als student maar dat is niet meer dan een vermoeden van mij.
De mensen hebben het plan om ergens anders te gaan wonen en dan ga je eens opruimen en kijken wat echt mee gaat en wat maar eens weg moet.
Dat was de reden achter de advertentie geloof ik.
Ik wist dat ik bij je in de buurt kwam Sil.
Zelfs even het bordje Heemstede gepasseerd.
Volgende keer kom ik zeker even langs ben wat minder makkelijk met bezoeken door de infectie crisis momenteel.
Het stuur is inmiddels recht en zit weer op de fiets. Er is wel een kort kuiltje ontstaan aan de bovenkant van de buiging.
Dat gaat nog goed komen bij de vernikkel klus. Ik ''plamuur'' zo`n deukje dan met het co2 lasapparaat of ik boor een gaatje tegenover de kuil en tik de deuk weg. gaatje dichtlassen en klaar.
Het achterwiel gaat ook nog veranderen Ik zoek of een S.A. naaf of een freewheelnaaf van Gazelle. Ik denk eigenlijk dat bij eerste aankoop er geen versnellingen op zaten. Wat moet je daarmee in het vlakke Friesland in die jaren? Er van uitgaande dat het geen ''tegen de wind in'' fiets is maar meer een ''mooie zondag'' fiets. Viel me trouwens ook op hoe weinig aandacht Gazelle daaraan gaf in haar catalogi in die jaren. Ergens achterin staat iets van drie versnellingen met of zonder rem maar bv niet eens het merk erbij.
Groeten,
Maarten
Ik heb het ook in gedachte gehad maar het museum is niet gericht op het leven van Hannema maar laat historische dingen uit Harlingen zien en
heeft ook voortdurend wisselende tentoonstellingen.
Ik weet dus ook niet of de fiets een functie zou kunnen hebben daar in het museum. Misschien ook wel hoor?
Waarschijnlijk stond de eigenaar van de fiets (de kleinzoon) te dicht op het onderwerp om er zicht op te hebben.
Hij had de fiets jaren in gebruik gehad ,mogelijk al als student maar dat is niet meer dan een vermoeden van mij.
De mensen hebben het plan om ergens anders te gaan wonen en dan ga je eens opruimen en kijken wat echt mee gaat en wat maar eens weg moet.
Dat was de reden achter de advertentie geloof ik.
Ik wist dat ik bij je in de buurt kwam Sil.
Zelfs even het bordje Heemstede gepasseerd.
Volgende keer kom ik zeker even langs ben wat minder makkelijk met bezoeken door de infectie crisis momenteel.
Het stuur is inmiddels recht en zit weer op de fiets. Er is wel een kort kuiltje ontstaan aan de bovenkant van de buiging.
Dat gaat nog goed komen bij de vernikkel klus. Ik ''plamuur'' zo`n deukje dan met het co2 lasapparaat of ik boor een gaatje tegenover de kuil en tik de deuk weg. gaatje dichtlassen en klaar.
Het achterwiel gaat ook nog veranderen Ik zoek of een S.A. naaf of een freewheelnaaf van Gazelle. Ik denk eigenlijk dat bij eerste aankoop er geen versnellingen op zaten. Wat moet je daarmee in het vlakke Friesland in die jaren? Er van uitgaande dat het geen ''tegen de wind in'' fiets is maar meer een ''mooie zondag'' fiets. Viel me trouwens ook op hoe weinig aandacht Gazelle daaraan gaf in haar catalogi in die jaren. Ergens achterin staat iets van drie versnellingen met of zonder rem maar bv niet eens het merk erbij.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 10 nov 2018, 11.48
Re: Gazelle 7 eind 20er jaren
Wat mooi !!! 

Re: Gazelle 7 eind 20er jaren
Hallo Maarten
Hele mooie fiets zeker in de gestripte uitvoering ontdaan van alle niet Gazelle onderdelen.
Typisch dat ik afgelopen weekend een Gazelle van 1930 heb opgehaald met dezelfde hoogte in vergelijkbare staat.
En ook nieuw verkocht in Friesland Leeuwarden om precies te zijn kwam ik na een beetje poetsen achter.
Zal binnenkort wat foto’s op het forum zetten van deze fiets.
Groeten Martijn uit Eindhoven die van HB (Ligtvoet).
Hele mooie fiets zeker in de gestripte uitvoering ontdaan van alle niet Gazelle onderdelen.
Typisch dat ik afgelopen weekend een Gazelle van 1930 heb opgehaald met dezelfde hoogte in vergelijkbare staat.
En ook nieuw verkocht in Friesland Leeuwarden om precies te zijn kwam ik na een beetje poetsen achter.
Zal binnenkort wat foto’s op het forum zetten van deze fiets.
Groeten Martijn uit Eindhoven die van HB (Ligtvoet).
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle 7 eind 20er jaren
Ah, dat is interessant Martijn!
Altijd leuk om vroege fietsen te bekijken (en vergelijken in dit geval).
Ik heb voor de fiets van Hannema in de Leeuwarder courant gezocht naar mogelijke Gazelle leveranciers uit die jaren.
Kwam voor Leeuwarden uit bij L. de Vries maar er was ook een Titus Postma die met Gazelle adverteerde.
Overigens meende de vader van de laatste eigenaar (de zoon van de eerste koper) dat de fiets bij een fietswinkel bij hen tegenover gekocht kon zijn.
K.Küten van Noorderhaven 72. Die is ook terug te vinden in de Leeuwarder courant.
Ben benieuwd naar je Gazelle,
Groeten,
Maarten
Altijd leuk om vroege fietsen te bekijken (en vergelijken in dit geval).
Ik heb voor de fiets van Hannema in de Leeuwarder courant gezocht naar mogelijke Gazelle leveranciers uit die jaren.
Kwam voor Leeuwarden uit bij L. de Vries maar er was ook een Titus Postma die met Gazelle adverteerde.
Overigens meende de vader van de laatste eigenaar (de zoon van de eerste koper) dat de fiets bij een fietswinkel bij hen tegenover gekocht kon zijn.
K.Küten van Noorderhaven 72. Die is ook terug te vinden in de Leeuwarder courant.
Ben benieuwd naar je Gazelle,
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle 7 eind 20er jaren
Onder een nummerplaathouder (heeft een ei van Berini opgezeten) vond ik dit dealer plaatje.
B.L.de Witte de Schrans 6 Leeuwarden. Een rondje googelen leverde niks op. Zelfs geen streetview van het het adres.
Maar nog niet heel goed mijn best gedaan. Foto van de fiets moet ik echt bij daglicht maken. Werkplaats staat te vol en onder mijn afdak te donker.
Groeten Martijn
B.L.de Witte de Schrans 6 Leeuwarden. Een rondje googelen leverde niks op. Zelfs geen streetview van het het adres.
Maar nog niet heel goed mijn best gedaan. Foto van de fiets moet ik echt bij daglicht maken. Werkplaats staat te vol en onder mijn afdak te donker.
Groeten Martijn