Fongers model BB

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Maarten Waarlé

Re: Fongers model BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Arjan,
Dank voor de complimenten. Ik heb er ook veel plezier aan gehad, het gerommel om tot dit te komen.
Fietsen die helemaal puntgaaf zijn laat ik in veel gevallen staan omdat het me gaat om het traject van wederopbouw.

Goed idee om Peter de fiets te laten zien. We hadden dat eerlijk gezegt ook afgesproken maar door de marktplaats mailwisseling ben ik nu zijn email adres kwijt.
Heb jij dat toevallig nog ergens staan?

Groeten,
Maarten
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Arjan,

Inderdaad leuk om je eindresultaat aan de verkoper te laten zien. Ik denk dat hij versteld zal staan van Maartens' goede zorg voor dit rijwiel.

Kleine correctie; de Husqvarna is door een tip van mij bij eysfan terecht gekomen en niet bij mij zelf (ik had en heb de ruimte niet).

Groeten, Y.

Beste Maarten,

Wat een prachtig werk heb je weer met deze fiets bewezen. Eigenlijk ben ik wel een beetje jaloers op hoe snel en goed je dit allemaal doet, prachtig!

Ik wil hier meteen even een discussiepunt openen wat betreft spaken op de duurdere Fongers modellen, nl. BB, CCG en HZ. Bij welke modellen werd double butted toegepast en vanaf wanneer tot wanneer? En over het schilderen van spaken en nippels. Op de Groninger beeldbank zijn tot en met de midden jaren 1920 de spaken vanaf velg tot de eerste kruizing zwartgeschilderd (incl. nippel). Eind jaren 20 is dit niet meer zo. Van wanneer tot wanneer zijn spaken deels of geheel zwartgeschilderd? Waren de spaken altijd vernikkeld?
Het meest fraaie voorbeeld van double butted spaken vind ik toch wel de foto onder de volgende link;
http://beeldbankgroningen.nl/beeldbank/ ... gers%20ccg

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten,

Misschien leuk om die ventieldopjes met kettinkje op classic-cycle.de te bestellen. Deze staan namelijk ook nadrukkelijk op de foto's van de beeldbank. Bestellen wil ik eventueel ook wel doen om de verzendkosten voor ons beiden te drukken.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Hallo Yorick,

Dat van die spaken, van waneer tot waneer welk type durf ik echt niets te zeggen.
Ik denk dat je er het best achter komt door nog eens flink door de archief foto`s te kijken in kombinatie met catalogi die hier op de site staan.
Wat de ventiedopjes met ketting betreft; als je er een stel voor je zelf bestelt dan wil ik van je aanbod voor nog een stel gebruik maken. Ik weet niet wat ze kosten overigens maar het zal niet te gek zijn neem ik toch aan?

Groeten,
Maarten
regina

Bericht door regina »

hai durabo ik ben ook wel geintresseerd in een aantal van die ventieldopjes ik wil er wel 10 hebben kunnen we zoiets regelen ik hoor het wel van je hoe of wat groetjes regina
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Maarten en regina,

Ze kosten 1,49 per stuk. Ik ga een bestelling voor mezelf plaatsen, dus we hebben wat betreft de verzendkosten er allemaal voordeel van. Ze hebben overigens ook nog een versie zonder kettinkje voor 4,95 per paar. Ik moet er nog even over nadenken hoeveel verzendkosten ik op jullie spullen doorreken, maar dat zal denk ik zo rond de 1 à 2 euro uitkomen denk ik. Als ik ze nog naar jullie binnen Nederland moet opsturen, dan komt dat er nog wel bij. Kijk anders meteen even op hun website of er nog meer is wat je zoekt (verzendkosten worden dan wel hoger).

Mail me maar even op yorick _ online [apenstaartje] hotmail . com (spaties verwijderen en [apenstaartje] = @). Dan kunnen we afspreken wat we doen.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
arjank

Bericht door arjank »

oké, yorick, dat heb ik dan misverstaan. maarten, ik heb geen mailadres, maar wel een telefoonnummer. dat zal ik je per persoonlijke post sturen.

groeten, arjan
Maarten Waarlé

Als je de bovenstaande post leest dan zou je niet denken dat deze topic gaat over een Fongers BB65 uit 1925 maar dat is/was wel het geval.
Ik heb vandaag na lang aarzelen en met enige tegenzin het voorspatbord veranderd van de fiets.
In de jaren van 1924 tot ik meen 1927 werd het korte bij de kroon ophoudende voorspatbord verlengd met een rechthoekig stukje spatbord .
Zie hiervoor ook de recentelijk gerestaureerde Fongers BB65 uit 1926 van Jos.
DSC06110.JPG
De vroege Fongers fietsen (voor 1924) hadden een frame layout waarbij het spatbord onmogelijk onder de vorkkroon door kon. De band zat zo dicht tegen de kroon dat er geen ruimte meer was.
In 24 is dat veranderd waarbij ze dus in eerste instantie hebben gekozen voor de wat vreemde verlenging.
Tegen het einde van de 20er jaren bouwde ze de fietsen zo dat het voorspatbord er met het normale profiel onderdoor kon.
Mij is tot nu toe onduidelijk waarom ze enige jaren voor die tussenoplossing hebben gekozen.
Maar goed het hoort er gewoon op bij mijn fiets en Wouter wilde zo`n tussen model verlenging aan me over doen. Waarvoor dank!

Het voorspatbord is wat anders gevormd vooraan waar de klinknagels zitten van het voorstukje.
DSC06112.JPG

Maar dat is van een standaard spatbord goed na te kloppen.Ik had gelukkig nog een goed oud voorbeeld liggen met twee totaal willekeurig geplaatste klinknagels.
DSC06114.JPG
Klinknagels heb ik zo als steeds gemaakt op de draaibank. Los kopen gaat bijna niet meer en met draaien kun je precies maken wat nodig is.
En nu het er op zit vind ik het toch wel meevallen (de lelijkheid) en het geeft in ieder geval een meer authentiek beeld. De begrippen mooi en lelijk zijn plots (maar eigenlijk altijd) heel relatief
DSC06111.JPG
Nu nog een keer het bevestigingsplaatje boven op het spatbord zetten. Ook al zo`n oplossing die ik niet echt fraai vind maar wel de toenmalige realiteit was.

Groeten,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Ja echt een heel raar verschijnsel, dat opzetneusje. Ik weet dat je het in Engeland als accessoire kon kopen op de oudere fietsen met 'half' voorscherm. Misschien deed Fongers dit omdat ze nog een enorme voorrraad te korte voorschermen hadden liggen?
Iemand een betere verklaring?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Mooi Maarten, dat verlengstukje hoort er echt bij in 1925.

Ik heb me ook wel eens afgevraagd waarom ze deze wat knullige constructie van 1924 tot 1927 (invoering velgremmen met wijdere beugels c.q meer ruimte voor het spatbord) hebben gevoerd. Veel merken hadden rond 1920 al doorlopende voorspatborden (Burgers paste ze op een aantal modellen al in 1913 toe). Fongers was een wat behoudend merk en voelde zich kennelijk pas in 1923/4 verplicht de voorspatborden te 'moderniseren', zonder dat men de voorvork nog wilde aanpassen of het remsysteem wilde veranderen. Het verlengstukje is overigens wat smaller dan de borden (60 mm). Een van de curiositeiten van dit merk...

groet, Jos
Plaats reactie