Trapas Gazelle toer A 1963

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Han Gazelle

Trapas Gazelle toer A 1963

Bericht door Han Gazelle »

Hoi, ik ben sinds kort de eigenaar van een Gazelle toer A uit 1963, heb de fiets gekocht in de wetenschap dat de trapas "vast" zat. Heb deze nu gedemonteerd en zou graag wat advies willen ontvangen om van deze fiets weer een fijne dagelijkse rijder te maken.
Bijlagen
1358193959NIMG_0862_1_.JPG
1358193959NIMG_0862_1_.JPG (27.38 KiB) 6927 keer bekeken
1358193906NIMG_0858_1_.JPG
1358193906NIMG_0858_1_.JPG (19.85 KiB) 6927 keer bekeken
1358193610NIMG_0843_1_.JPG
1358193610NIMG_0843_1_.JPG (113.71 KiB) 6927 keer bekeken
maartenB

Re: Trapas Gazelle toer A 1963

Bericht door maartenB »

Hoi Han,
We willen je graag advies geven, maar dan moet je iets specifieker zijn met je vragen.
Die schalen die nog in het frame zitten, waar de kogels in draaien, noemen we de cups. Zijn die ingepit of zie je slijtagesporen? Vaak zijn ze nog goed, dan laat je ze gewoon zitten.
Datzelfde geldt voor de 2 lagerschalen op de trapas, dat noemen we de cones. Zijn die nog netjes en is het loopvlak waar de kogels liepen mooi egaal glanzend? Waarschijnlijk niet ....
Maak anders detailfoto's. Soms is het mogelijk versleten onderdelen op te knappen.
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Han Gazelle

Dag Maarten,
Het is zoals jij zegt, de cups zien er idd nog redelijk uit, aan een zijde kun je wel zien waar de kogels gelopen hebben en aan de andere zijde zit een heel klein putje. Zal morgen wat fotos maken, ben alleen nog niet zo goed met het verkleinen ervan.
De cones daarentegen zijn flink ingelopen, je kunt op de ene foto ook zien dat de kogelkooien compleet "fijngemaalt" zijn.
Ben eigenlijk ook wel benieuwd of deze trapas nog wel de originele is, zoals gezegd ik meld me morgen weer met hopelijk wat duidelijkere foto's.....
Alvast bedankt voor je reactie!
Groeten,
Han
Han Gazelle

Dag Maarten,
Hier ben ik weer met hopelijk wat duidelijkere foto's. Ben benieuwd of jij aan de hand van de foto's kunt zeggen wat ik allemaal moet vervangen en of al deze onderdelen nog gewoon te krijgen zijn.....
Dus hierbij de foto's:
Bijlagen
Trapas
Trapas
Trapas.jpg (89.42 KiB) 6876 keer bekeken
Cup rechts
Cup rechts
Cup rechts.jpg (95.78 KiB) 6876 keer bekeken
Cup links
Cup links
Cup links.jpg (114.95 KiB) 6876 keer bekeken
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Han,
Als ik jou was zou ik gaan zoeken naar een vervangende as. Maar wellicht kun je enkel de 2 cones vinden, het opknappen daarvan is niet zinvol: ze zijn echt heel slecht. Ik weet dat Fotomaan een heleboel van dergelijke cones heeft liggen. Maar of die passen?
Je kunt ook de maten van je trapas opmeten (met schuifmaat, komt heel nauw) en die hier posten.
Tik dan ook even een van de cups uit het frame en meet de diameter van de cup, waar die in het frame is geperst. Ik gok op 45 mm. maar misschien had Gazelle wel weer een afwijkende mat.
Dan kunnen forumleden je wellicht helpen aan een nieuwe as met cups.
succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Han en Maarten,

Ik heb al gekeken maar het is niet gemakkelijk om de juiste as te vinden met al die verschillende maten.
Ik vermoed dat er wel iets bij ligt maar welke?
Het zou beter zijn om een keer langs te komen met de as om te vergelijken. Zo'n reparatie as van Reich heb ik wel liggen in't ieder geval.

Dus Han, ik weet niet waar je zit en of het te doen is om een keer langs te komen maar je bent welkom.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Han Gazelle

Dag Charles,

Ik kom zelf uit Eindhoven, dus Tilburg is voor mij heel goed te doen. Wil as. zaterdag nog even bij 2 lokale fietsenmakers binnenstappen in de hoop dat hun nog iets op de plank hebben liggen maar mocht dat niet het geval zijn dan wil ik zeker van je aanbod gebruik maken om een keer langs te komen. Hoe dan ook ik laat je nog iets weten!
Alvast bedankt! En jij ook Maarten.

Groeten,
Han
Han Gazelle

Hoi Charles,
Mijn strooptocht langs oude fietsenzaken in Eindhoven heeft niets opgeleverd. Heb e.e.a. opgemeten en de cups lijken 37mm te zijn, weet niet welke maten van de trapas belangrijk zijn maar hij is 140mm lang, in het midden heeft hij een diameter van 17,3mm en aan de uiteinden 15,8mm. Heb jij misschien een dergelijke combinatie liggen?

Groeten,
Han van Kessel
Bijlagen
Lengte trapas.jpg
Lengte trapas.jpg (116.98 KiB) 6771 keer bekeken
Cupmaat.jpg
Cupmaat.jpg (107.3 KiB) 6771 keer bekeken
Plaats reactie