voorstellen: ik en mijn Springfield special

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Leonardo giovanni

voorstellen: ik en mijn Springfield special

Bericht door Leonardo giovanni »

hallo,

Leonardo was al vergeven dus daarom maar leonardo giovanni.
fiets liefhebber van af mijn 6 jaar en nu 43. Veel oude fietsen en onderdelen gehad en bijna alles opgeruimd in de tijd, ben geen verzamelaar maar fietser. Dus t meeste een paar keer op gereden en weer weg, stadsfietsen sportfietsen en racefietsen.

Nu is bijna alles weg en is er de wens om een replica van mijn eerste echte racefiets te gaan vinden, een mid jaren 80 Champion Mondial maar dan wel 1 in mijn maat (57) en versnellingen, niet de 50 met vast verzet. gewoon om te hebben en misschien een toertocht mee te rijden.

de enige complete vintage fiets die ik nu heb is een vroeg jaren 70 Springfield special, er was niet echt veel informatie over te vinden. en t zoeken heeft me ook hier gebracht.
Ik vraag me namelijk af met de tekst die ik over de hr. Mets heb gelezen er wel spatborden op de fiets horen, de derailleur is een simpele Valentino, crankstel is een simplex wel met spie en assen met moeren maar de spaken zijn dan weer wel gesoldeerd en de lugs en campagnolo patten zijn dan weer te luxe voor een toerfiets.
de originele ttt stuurnok was helaas gescheurd omdat iemand er een veel te dik atb stuur op had gezet.

houdoe :)
E0E1F615-D254-415F-BD03-07958170B198_1_105_c.jpg
Nicolas

Re: voorstellen: ik en mijn Springfield special

Bericht door Nicolas »

Leuk hoor, ik heb er 2, waren heel bekende fietsen in de buurt van Haarlem, Metz maakte ze en later is dit over gegaan naar Hoogland, wanneer er geen Hoogland op staat is dit een oudere, volgens mij zijn de spatborden en bagagedrager latere toevoegingen
non-fixie

Bericht door non-fixie »

Welkom Leonardo!

Mooie fiets heb je meegebracht. Ik sluit niet uit dat Metz ook toermodellen leverde. Ik heb zelf deze een paar jaar geleden gevonden.

Hij is duidelijk op enig moment met spatborden uitgerust geweest, en ook de doorvoeren voor lichtdraad wijzen op een toermodel.

Zoals ik hem vond, met o.a. Campagnolo Record derailleurs en Universal 61 remmen:

Afbeelding
marco verbaant

Bericht door marco verbaant »

In mijn zoektochten naar Caballerofietsen door de jaren heen, ben ik tot twee keer toe op een Springfield gestuit. Deze hier is die van oud-prof Jan van der Horst, die hem nu nog gebruikt in retro ritten. De fietsen van de Caballero ploeg werden door de renners zelf gekocht (merk naar eigen vrije keuze) en dan door de befaamde Witte Ko (uit Haarlem ook) gespoten in de teamkleuren. Als het even kon spaarde hij het balhoofdplaatje, Anders werd er het "mexicaantje" opgeplakt.
Afbeelding
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
De spatborden & wielen passen ruim in de vorken, dus zal ik zeggen dat de frame was gebouwd voor spatborden. Bij een frame dat was gebouwd voor geen spatborden kan je heel mooilijk of helemaal niet spatborden monteren.De remmen zijn ook langere modellen, nog een teken voor mij dat de spatborden zijn origineel. De bagagedrager lijkt een model voor kleinere wielen. Is het toevallig een Pletscher voor 26 wielen? Ik zoek een.
Gr
Jon
m-gineering

Bericht door m-gineering »

rowejon schreef: 15 feb 2021, 13.59 Bij een frame dat was gebouwd voor geen spatborden kan je heel mooilijk of helemaal niet spatborden monteren.De remmen zijn ook langere modellen,
Vroeg 70-er jaren moest je goed je best doen om een rem te vinden die zo kort was dat er geen spatbord onder paste.
/Marten
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Weinmann short reach.jpg
Weinmann short reach.jpg (57.4 KiB) 3302 keer bekeken
Gr
Jon
m-gineering

Bericht door m-gineering »