JasperA schreef: ↑18 sep 2019, 11.38
Als ik wat onderzoeksvragen zou moeten definiëren dan zijn dat tot nu toe:
1. Waar heeft de familie Van Calcar gewoond in de Zwanestraat?
2. Waarom geeft de website van de Groninger Archieven aan dat de familie op de 'Hoge der A' heeft gewoond terwijl de fiets op de Zwanestraat is geleverd?
3. Wat is eigenlijk het verschil tussen een Kruisframe model B en een Kruisframe model C?
4. Zijn er naast de babyfoto nog meer foto's (mogelijk met de fiets

) beschikbaar in het Groninger Archief van Dr. J.W. van Calcar?
5. Is de villa 'Calcaria' in Putten inderdaad door de eerste eigenaar van mijn fiets gebouwd?
6. Klopt het dat Dr. J.W. van Calcar 5 kinderen had, 4 zoons en 1 dochter waarvan de oudste degene op de baby foto is?
7. Is er nog enigszins directe familie te traceren die ik zou kunnen benaderen met mijn vondst?
8. Waar is de fiets ooit ingeruild geweest?
9. Wat is het jaartal waarop de fiets is teruggeweest naar de fabriek?
10. Wie zijn de eigenaren/berijders van de fiets geweest na Dr. J.W. van Calcar?
Het fijne aan Internet is dat de kans dat je contact weet te leggen met nazaten van rijwielen er vele malen groter door is geworden en dat we nu nog in een tijd leven dat informatie boven water gehaald kan worden door kleinkinderen en/of achterkleinkinderen van eerste eigenaren.
Zo ook bij dit rijwiel waarover ik in contact ben gekomen met een kleinzoon die me naast wat foto’s van Dr. J.W. van Calcar ook uitsluitsel gaf ten aanzien van wat onderzoeksvragen:
1. Zo is het onwaarschijnlijk dat Dr. J.W. van Calcar in de Zwanestraat heeft gewoond. Waarom deze straat als plaats van aflevering wordt genoemd is onduidelijk. Mogelijk zat hier een werkadres.
5. Villa Calcaria is inderdaad in opdracht van Dr. J.W. van Calcar gebouwd. In een boekje over historisch Putten staat dat het door een oogarts is gebouwd maar dat klopt niet. De betreffende oogarts (ook een Jan Willem) uit Rotterdam was zijn zoon.
6. Ik heb een foto ontvangen met Dr. J.W. van Calcar en zijn 4 zoons + dochter op een wagen voortgetrokken door een grote hond bij Villa Calcaria.
7. Het antwoord hierop is dus ja.