en daarom zet je er een pijp onder,. als je niet met een gouden lepel in je bek geboren bent.Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑20 mei 2021, 22.01Ja maar de lagers (en trapas) heel houden is vaak toch wel gewenstBeundeHaastweewieler schreef: ↑20 mei 2021, 21.25daar is dus die hamer voor.Fongers1952 schreef: ↑20 mei 2021, 16.31 Een stevige bankschroef vind ik onmisbaar voor allerlei karweitjes. En een crankspie uitdrijver zodat je de lagers niet verrot slaat. Die laatste had ik toevallig vanmiddag nodig, ik gebruik hem niet vaak maar toch erg handig![]()
![]()
belangrijkste gereedschap voor je old timer
Re: belangrijkste gereedschap voor je old timer
Re: belangrijkste gereedschap voor je old timer
Met hamer en beitel in de hand gaat Beun door fietsenland 

-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Re: belangrijkste gereedschap voor je old timer
Ik gebruik deze, werkt iedere keer. Over de crankspie plaatsen, klap met een zware hamer en klaar is kees!m-gineering schreef: ↑20 mei 2021, 19.43Een goede bankschroef is een crankspie uitdrijverFongers1952 schreef: ↑20 mei 2021, 16.31 Een stevige bankschroef vind ik onmisbaar voor allerlei karweitjes. En een crankspie uitdrijver zodat je de lagers niet verrot slaat![]()
De beste sportfiets is een transportfiets 

Re: belangrijkste gereedschap voor je old timer
BeundeHaastweewieler schreef: ↑20 mei 2021, 11.40 Meest gebruikte en dus belangrijkste stuk gereedschap in de werkplaats van Beun de Haas tweewielers.
Absoluut onmisbaar!
Alleen verkrijgbaar bij de gespecialiseerde gereedschapshandelaar.

Prachtig! Begin je met een nieuwe forum onderwerp over gereedschap en gaan leden met passie over hamers en andere rare gereedschap en trapassen

Maar ik ga wel even kijken of ik wat op marktplaats kan vinden, anders wordt een dure grap al dit gereedschap. Als jullie ergens extra gereedschap heb liggen voor een leuk prijsje, laat me weten
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: belangrijkste gereedschap voor je old timer
Een aambeeld in mijn geval. Die is ook precies de juiste hoogte. Ik gebruik wel een vuistje op de spie, en dan daarop met een hamer van minstens 1kg een tik geven. Dan is de kans veel kleiner dat je iets beschadigd als je niet zo goed richt met je hamer. Een zware hamer werkt ook beter dan een lichte, omdat je met een lichte meer je spie plet dan hem eruit duwt.BeundeHaastweewieler schreef: ↑20 mei 2021, 22.44en daarom zet je er een pijp onder,. als je niet met een gouden lepel in je bek geboren bent.Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑20 mei 2021, 22.01Ja maar de lagers (en trapas) heel houden is vaak toch wel gewenst![]()
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: belangrijkste gereedschap voor je old timer
Precies, deze heb ik ook, werkt goed en je lagers blijven heel. Zo heb ik mijn cranks vervangen omdat deze roestig waren, de hele as dan verwijderen om in de bankschroef te zetten is extra werkRob Houkes schreef: ↑20 mei 2021, 23.26Ik gebruik deze, werkt iedere keer. Over de crankspie plaatsen, klap met een zware hamer en klaar is kees!m-gineering schreef: ↑20 mei 2021, 19.43Een goede bankschroef is een crankspie uitdrijverFongers1952 schreef: ↑20 mei 2021, 16.31 Een stevige bankschroef vind ik onmisbaar voor allerlei karweitjes. En een crankspie uitdrijver zodat je de lagers niet verrot slaat![]()
crankspie-uitdrijver.jpg
crankspie-uitdrijver_2.jpg
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia