Vrijwiel pakt niet goed

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
rowejon

Vrijwiel pakt niet goed

Bericht door rowejon »

Hi,
Ik heb een blokketting vrijwiel op een Franse fiets dat pakt niet goed. De vrijwiel maakt geen geluid bij niet trappen. Ik kan geen merk erop vinden. Zijn er algemeen tips dat ik kan proberen om dit te herstellen voor dat ik begin aan demonteren.
Gr
Jon
theodorus

Re: Vrijwiel pakt niet goed

Bericht door theodorus »

Jon. gewoon open maken zoveel zit er niet in.
Je kunt hem het beste op het wiel laten zitten en met een dreveltje voorzichtig het dekseltje los tikken
Let op linkse schroefdraad.
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Dank je wel voor je tip. Van ochtend net na 0800 aangepakt! Ik heb de deksel met een "peg spanner" loss gekregen, ik houd niet van hamer en drevel.

"zoveel zit er niet in" - 8x veertjes, 8x plaatjes & 8x rolletjes! Verder alles met uitgehaard vuil dicht . Alles schoon gemaakt & gemonteerd alleen met olie, behalve de draad van de deksel. Er is een flink verbetering maar ik kan nog niet een helling op. Ik denk dat 100+ jaar slijtage telt. Ik heb de rolletjes gemeten & denk dat zij zijn 5/32 (3,97mm) geweest. Ik overweeg om elke rolletje met 2x kogels 4mm te vervangen om te onderzoeken of overmaat rolletjes zal de vrijwiel herstellen. Ik begrip dat kogels kan geen langdurige oplossing worden. Iemand ideen?
Gr
Jon
Hans van de Stouwe

Bericht door Hans van de Stouwe »

Een stuk assen staal rond 4mm op de juist maat zagen zal beter werken. Als er na een aantal tochten speling opkomt kan je er nieuwe voor maken.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Zou best eens kunnen werken wat Hans schrijft.
Maar in ieder geval klinkt het niet als een standaard freewheel constructie.
Kun je eens een foto plaatsen dan denkt het makkelijker mee.

Groeten,
Maarten
rowejon

Bericht door rowejon »

Hi,
Foto
IMG_20210615_082659.jpg
Gr
Jon
Bandenplakker

Bericht door Bandenplakker »

Dag Jon,

Nu ik het zo zie, zou ik je nadrukkelijk afraden om kogels te gebruiken.
Die krijgen alle kracht op een veel te klein oppervlak en gaan zo goed als meteen kapot.

Groeten van

Dirk
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wellicht de schachten van 4mm boortjes gebruiken? Die zijn gehard. Wel voorzichtig met doorslijpen zodat ze niet te warm worden.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Jeroen Zuiderwijk schreef: 15 jun 2021, 14.53 Wellicht de schachten van 4mm boortjes gebruiken? Die zijn gehard. Wel voorzichtig met doorslijpen zodat ze niet te warm worden.
Geldt trouwens niet voor alle boortjes. Bij voorkeur even testen met een vijl of de schacht ook gehard is. Bij goedkope boortjes kan dat nog wel eens ongehard zijn.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

rowejon schreef: 13 jun 2021, 14.46 Hi,
Dank je wel voor je tip. Van ochtend net na 0800 aangepakt! Ik heb de deksel met een "peg spanner" loss gekregen, ik houd niet van hamer en drevel.

"zoveel zit er niet in" - 8x veertjes, 8x plaatjes & 8x rolletjes! Verder alles met uitgehaard vuil dicht . Alles schoon gemaakt & gemonteerd alleen met olie, behalve de draad van de deksel. Er is een flink verbetering maar ik kan nog niet een helling op. Ik denk dat 100+ jaar slijtage telt. Ik heb de rolletjes gemeten & denk dat zij zijn 5/32 (3,97mm) geweest. Ik overweeg om elke rolletje met 2x kogels 4mm te vervangen om te onderzoeken of overmaat rolletjes zal de vrijwiel herstellen. Ik begrip dat kogels kan geen langdurige oplossing worden. Iemand ideen?
Gr
Jon
leuk, dus een freewheel met sprag-clutch en niet met pallen.

Naalden voor naaldlagers zijn los leverbaar, geen idee van de prijs bij een mini-order
Andere optie: snelstaal toolbit: bv https://www.hbm-machines.com/producten/ ... olbit-rond
/Marten
Plaats reactie