Vrijwiel pakt niet goed
Vrijwiel pakt niet goed
Hi,
Ik heb een blokketting vrijwiel op een Franse fiets dat pakt niet goed. De vrijwiel maakt geen geluid bij niet trappen. Ik kan geen merk erop vinden. Zijn er algemeen tips dat ik kan proberen om dit te herstellen voor dat ik begin aan demonteren.
Gr
Jon
Ik heb een blokketting vrijwiel op een Franse fiets dat pakt niet goed. De vrijwiel maakt geen geluid bij niet trappen. Ik kan geen merk erop vinden. Zijn er algemeen tips dat ik kan proberen om dit te herstellen voor dat ik begin aan demonteren.
Gr
Jon
Re: Vrijwiel pakt niet goed
Jon. gewoon open maken zoveel zit er niet in.
Je kunt hem het beste op het wiel laten zitten en met een dreveltje voorzichtig het dekseltje los tikken
Let op linkse schroefdraad.
Je kunt hem het beste op het wiel laten zitten en met een dreveltje voorzichtig het dekseltje los tikken
Let op linkse schroefdraad.
Hi,
Dank je wel voor je tip. Van ochtend net na 0800 aangepakt! Ik heb de deksel met een "peg spanner" loss gekregen, ik houd niet van hamer en drevel.
"zoveel zit er niet in" - 8x veertjes, 8x plaatjes & 8x rolletjes! Verder alles met uitgehaard vuil dicht . Alles schoon gemaakt & gemonteerd alleen met olie, behalve de draad van de deksel. Er is een flink verbetering maar ik kan nog niet een helling op. Ik denk dat 100+ jaar slijtage telt. Ik heb de rolletjes gemeten & denk dat zij zijn 5/32 (3,97mm) geweest. Ik overweeg om elke rolletje met 2x kogels 4mm te vervangen om te onderzoeken of overmaat rolletjes zal de vrijwiel herstellen. Ik begrip dat kogels kan geen langdurige oplossing worden. Iemand ideen?
Gr
Jon
Dank je wel voor je tip. Van ochtend net na 0800 aangepakt! Ik heb de deksel met een "peg spanner" loss gekregen, ik houd niet van hamer en drevel.
"zoveel zit er niet in" - 8x veertjes, 8x plaatjes & 8x rolletjes! Verder alles met uitgehaard vuil dicht . Alles schoon gemaakt & gemonteerd alleen met olie, behalve de draad van de deksel. Er is een flink verbetering maar ik kan nog niet een helling op. Ik denk dat 100+ jaar slijtage telt. Ik heb de rolletjes gemeten & denk dat zij zijn 5/32 (3,97mm) geweest. Ik overweeg om elke rolletje met 2x kogels 4mm te vervangen om te onderzoeken of overmaat rolletjes zal de vrijwiel herstellen. Ik begrip dat kogels kan geen langdurige oplossing worden. Iemand ideen?
Gr
Jon
- Hans van de Stouwe
Een stuk assen staal rond 4mm op de juist maat zagen zal beter werken. Als er na een aantal tochten speling opkomt kan je er nieuwe voor maken.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
-
Zou best eens kunnen werken wat Hans schrijft.
Maar in ieder geval klinkt het niet als een standaard freewheel constructie.
Kun je eens een foto plaatsen dan denkt het makkelijker mee.
Groeten,
Maarten
Maar in ieder geval klinkt het niet als een standaard freewheel constructie.
Kun je eens een foto plaatsen dan denkt het makkelijker mee.
Groeten,
Maarten
Hi,
Foto Gr
Jon
Foto Gr
Jon
-
Dag Jon,
Nu ik het zo zie, zou ik je nadrukkelijk afraden om kogels te gebruiken.
Die krijgen alle kracht op een veel te klein oppervlak en gaan zo goed als meteen kapot.
Groeten van
Dirk
Nu ik het zo zie, zou ik je nadrukkelijk afraden om kogels te gebruiken.
Die krijgen alle kracht op een veel te klein oppervlak en gaan zo goed als meteen kapot.
Groeten van
Dirk
- Jeroen Zuiderwijk
Wellicht de schachten van 4mm boortjes gebruiken? Die zijn gehard. Wel voorzichtig met doorslijpen zodat ze niet te warm worden.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
Geldt trouwens niet voor alle boortjes. Bij voorkeur even testen met een vijl of de schacht ook gehard is. Bij goedkope boortjes kan dat nog wel eens ongehard zijn.Jeroen Zuiderwijk schreef: ↑15 jun 2021, 14.53 Wellicht de schachten van 4mm boortjes gebruiken? Die zijn gehard. Wel voorzichtig met doorslijpen zodat ze niet te warm worden.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
leuk, dus een freewheel met sprag-clutch en niet met pallen.rowejon schreef: ↑13 jun 2021, 14.46 Hi,
Gr
Jon
Naalden voor naaldlagers zijn los leverbaar, geen idee van de prijs bij een mini-order
Andere optie: snelstaal toolbit: bv https://www.hbm-machines.com/producten/ ... olbit-rond
/Marten