Gazelle model L
-
- Berichten: 2397
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle model L
Ja ,inderdaad geen bies op de velg.
Ze zijn ook veel te fris van uiterlijk om origineel te zijn .
Vroeg of laat komen er 28 x 1 3/8 velgen in.
Er is nog wel het een en ander te doen aan de fiets. Zo is bijvoorbeeld het onderste stukje spatbord aan de voorkant verdwenen.
Ik zal dat waarschijnlijk van een bredere variant van Gazelle gaan maken. Een stukje in het midden er tussenuit slijpen zodat het spatbord zo`n 7 mm smaller wordt en dat over de lengte van het missende stuk.
Inderdaad vreemd dat de kettingkast op is gehangen aan twee beugels aan de voorkant. Dat terwijl Gazelle in die jaren toch echt al die lippen op de liggende achtervork soldeerde om een kettingkast te monteren.
De achternaaf met versnellingen is niet origineel en ik denk dat er geen versnellingen op zaten want niet een beugeltje is van het vooroorlogse type.
Daar had toch nog iets van in gebruik moeten zijn gebleven als er origineel wel versnellingen op zaten ,denk ik dan.
Het groen van de fiets heb ik inmiddels bewerkt met commandant polijstpasta. Het wordt er een stuk lichter,'' mossiger'' groen van. Eigenlijk wel heel mooi , het heeft een diepte doordat in moeilijker te poetsen hoeken en gaten de kleur donkerder blijft. Ik moet nog eens kijken wat dat gaat opleveren.
Hele stukken zijn ook overgekwast en dat moet er weer af vind ik.
Groeten,
Maarten
Ze zijn ook veel te fris van uiterlijk om origineel te zijn .
Vroeg of laat komen er 28 x 1 3/8 velgen in.
Er is nog wel het een en ander te doen aan de fiets. Zo is bijvoorbeeld het onderste stukje spatbord aan de voorkant verdwenen.
Ik zal dat waarschijnlijk van een bredere variant van Gazelle gaan maken. Een stukje in het midden er tussenuit slijpen zodat het spatbord zo`n 7 mm smaller wordt en dat over de lengte van het missende stuk.
Inderdaad vreemd dat de kettingkast op is gehangen aan twee beugels aan de voorkant. Dat terwijl Gazelle in die jaren toch echt al die lippen op de liggende achtervork soldeerde om een kettingkast te monteren.
De achternaaf met versnellingen is niet origineel en ik denk dat er geen versnellingen op zaten want niet een beugeltje is van het vooroorlogse type.
Daar had toch nog iets van in gebruik moeten zijn gebleven als er origineel wel versnellingen op zaten ,denk ik dan.
Het groen van de fiets heb ik inmiddels bewerkt met commandant polijstpasta. Het wordt er een stuk lichter,'' mossiger'' groen van. Eigenlijk wel heel mooi , het heeft een diepte doordat in moeilijker te poetsen hoeken en gaten de kleur donkerder blijft. Ik moet nog eens kijken wat dat gaat opleveren.
Hele stukken zijn ook overgekwast en dat moet er weer af vind ik.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 2397
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle model L
laatste dagen weer eens bezig geweest met de Gazelle type L.
De fiets stond al een hele tijd op zolder te wachten op onderdelen maar
met een goede ruil gaan er de juiste pedalen en een Terry zadel op komen.
Dat motiveerde me om eens wat aan de fiets te doen. Ik heb een advertentie gezet op marktplaats voor de juiste velg 28 x 1 3/8 en als het lukt een achter trommelremnaaf met kogellagers. Als iemand hier in de groep denk dat hij zo`n velg heeft Ik zou `m graag overnemen!
In middels is het voorspatbord weer compleet tot onderaan. Mogelijk nog zelfs iets te lang.
Ik heb een stukje van het oude type Gazelle spatbord smaller gemaakt door er in het midden 5 mm tussen uit te halen.
Het profiel van de vroege L serie Gazelle is verder identiek dus het profiel loopt nu mooi door.
De kleur is nog niet optimaal maar voorlopig goed. Het vreemde van de originele lak is ook dat ze donkerder is geworden van het zonlicht en/of de tijd.
Na flink poetsen wordt ze wel wat lichter maar niet meer zoals onder de vork kroon bijvoorbeeld.
Intussen is ook de Fongers BB65 wat verder gekomen. Het is nu wel een fiets te noemen ipv een frame.
Volgende stap is het aansluiten van de twee versnellingen waaronder ook het maken van een verstellertje voor twee standen en dan de remmen . Moet nog even goed over nagedacht worden...
Dan is zo`n Gazelle tussen door wel lekker overzichtelijk...
Daar zit vooral werk in het weer wat netter maken . De fiets heeft qua lak en chroom behoorlijk geleden. Ook al een een beetje lelijk bijgeverfd.
Het chroom is zeg 50 of 60 % , al zitten er gelukkig geen vellen loshangend chroom aan. Het is wat sleets wat weer minder slecht eruit ziet dan dat er roestblaren onder zitten.
Wordt vervolgd
Groeten,
Maarten
De fiets stond al een hele tijd op zolder te wachten op onderdelen maar
met een goede ruil gaan er de juiste pedalen en een Terry zadel op komen.
Dat motiveerde me om eens wat aan de fiets te doen. Ik heb een advertentie gezet op marktplaats voor de juiste velg 28 x 1 3/8 en als het lukt een achter trommelremnaaf met kogellagers. Als iemand hier in de groep denk dat hij zo`n velg heeft Ik zou `m graag overnemen!
In middels is het voorspatbord weer compleet tot onderaan. Mogelijk nog zelfs iets te lang.
Ik heb een stukje van het oude type Gazelle spatbord smaller gemaakt door er in het midden 5 mm tussen uit te halen.
Het profiel van de vroege L serie Gazelle is verder identiek dus het profiel loopt nu mooi door.
De kleur is nog niet optimaal maar voorlopig goed. Het vreemde van de originele lak is ook dat ze donkerder is geworden van het zonlicht en/of de tijd.
Na flink poetsen wordt ze wel wat lichter maar niet meer zoals onder de vork kroon bijvoorbeeld.
Intussen is ook de Fongers BB65 wat verder gekomen. Het is nu wel een fiets te noemen ipv een frame.
Volgende stap is het aansluiten van de twee versnellingen waaronder ook het maken van een verstellertje voor twee standen en dan de remmen . Moet nog even goed over nagedacht worden...
Dan is zo`n Gazelle tussen door wel lekker overzichtelijk...
Daar zit vooral werk in het weer wat netter maken . De fiets heeft qua lak en chroom behoorlijk geleden. Ook al een een beetje lelijk bijgeverfd.
Het chroom is zeg 50 of 60 % , al zitten er gelukkig geen vellen loshangend chroom aan. Het is wat sleets wat weer minder slecht eruit ziet dan dat er roestblaren onder zitten.
Wordt vervolgd
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle model L
Hi Maarten,
Zo te zien heb je een velg 28x1 3/8 op de kop getikt. Die geven een fiets een heel andere uitstraling vergeleken met 28x1 1/2.
Gr
Jon
Zo te zien heb je een velg 28x1 3/8 op de kop getikt. Die geven een fiets een heel andere uitstraling vergeleken met 28x1 1/2.
Gr
Jon
-
- Berichten: 2397
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle model L
Ja, dat lijkt me ook Jon,
Inderdaad is er al een velg ,nu nog een tweede.
Ik zou er een van een 28 x 1 5/8 kunnen maken maar dan krijg je twee lassen die niet verchroomd zijn ( plm 6cm verlenging er tussen).
Die zou je dan kunnen vernikkelen maar het blijft een beetje een tweede keus.
Had jij ook niet een fiets met deze wielmaat .Een Phoenix?
Groeten,
Maarten
Inderdaad is er al een velg ,nu nog een tweede.
Ik zou er een van een 28 x 1 5/8 kunnen maken maar dan krijg je twee lassen die niet verchroomd zijn ( plm 6cm verlenging er tussen).
Die zou je dan kunnen vernikkelen maar het blijft een beetje een tweede keus.
Had jij ook niet een fiets met deze wielmaat .Een Phoenix?
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle model L
Hi,
"Had jij ook niet een fiets met deze wielmaat"
Ja een Franse trussframe dat je heb in Medemblik gezien. Toen had ik een 28x1 1/2 voorwiel erin. Inmiddels heb ik precies de juiste op eBay.fr op de kop getikt met nieuw oud Michelin band.
Gr
Jon
"Had jij ook niet een fiets met deze wielmaat"
Ja een Franse trussframe dat je heb in Medemblik gezien. Toen had ik een 28x1 1/2 voorwiel erin. Inmiddels heb ik precies de juiste op eBay.fr op de kop getikt met nieuw oud Michelin band.
Gr
Jon
Re: Gazelle model L
Een mooie en bijzondere fietsen Maarten. Gaaf dat je het zo voortvarend aanpakt.
-
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 9 jan 2013, 13.10
Re: Gazelle model L
Ziet er weer prachtig uit. Wat de velg betreft zou ik eens in België proberen. Daar zijn westwood velgen in 1 3/8 veel vaker voorkomend dan hier.
-
- Berichten: 2397
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle model L
Ik zal eens informeren in België. Inmiddels wel het beeld gekregen dat ze overal en nergens werden gemonteerd.
Zelf heb ik een Engelse Rover staan van rond 1901 met deze maat . Maarten Bokslag heeft `m hier op de groep eens besproken.
Jon heeft z`n Franse fiets met deze velgen en hier in Nederland in ieder geval Gazelle en Phoenix.
Ik dacht die laatste met aluminium velgen maar daar kan ik ook best naast zitten.
Groeten,
Maarten
Zelf heb ik een Engelse Rover staan van rond 1901 met deze maat . Maarten Bokslag heeft `m hier op de groep eens besproken.
Jon heeft z`n Franse fiets met deze velgen en hier in Nederland in ieder geval Gazelle en Phoenix.
Ik dacht die laatste met aluminium velgen maar daar kan ik ook best naast zitten.
Groeten,
Maarten
Re: Gazelle model L
Hi,
En ik heb een andere Franse fiets met 635 Westwood velgen die zijn maar 29,5mm over de kraal. Ik denk dat velg maten verdiend een eigen onderwerp.
Gr
Jon
En ik heb een andere Franse fiets met 635 Westwood velgen die zijn maar 29,5mm over de kraal. Ik denk dat velg maten verdiend een eigen onderwerp.
Gr
Jon
-
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Gazelle model L
Toch maar even een pleidooi om de door mij zeer gewaardeerde ETRTO-codering aan te prijzen.
Daar is de grootste mij bekende bandenmaat: 37-642, in het engels: 28 x 1 5/8 x 1 3/8 en op zijn frans: 700*35A.
Waarschijnlijk ten overvloede: Niet te verwarren met 37-622 = 28 x 1 3/8 x 1 5/8 of 700*35C.
Ik ben mij bewust van het feit dat de ETRTO-codes op oude banden en velgen niet vermeld worden, maar het helpt tegen de spraakverwarring.
Daar is de grootste mij bekende bandenmaat: 37-642, in het engels: 28 x 1 5/8 x 1 3/8 en op zijn frans: 700*35A.
Waarschijnlijk ten overvloede: Niet te verwarren met 37-622 = 28 x 1 3/8 x 1 5/8 of 700*35C.
Ik ben mij bewust van het feit dat de ETRTO-codes op oude banden en velgen niet vermeld worden, maar het helpt tegen de spraakverwarring.