Gazelle 3-naaf reparatie

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
fongers

Re: Gazelle 3-naaf reparatie

Bericht door fongers »

Hallo,

Naar mijn inzien, zijn de onderdelen van een Gazelle naaf net iets fragieller dan die van een SA naaf. Ieder zijn meningen en ideen :)

Groetjes Mark
asterduc

Bericht door asterduc »

Durabo88 schreef:Beste Asterduc,

Werkte voor mij prima om de KB naar AB om te zetten, de vervorming is slechts tijdelijk en de enige manier om het los te krijgen zonder inspaken.

Als jij SA naven van mindere kwaliteit vindt dan Gazelle, dan mag je dat vinden, maar kijk nu eens goed.

Groeten, Y.
Yorick,

Wij gaan een adapter en montageplaat maken om de naaf vast te houden en het palwiel los te draaien. Fotos volgen.

Ombouw: het ging hem mij niet om de kwaliteit, wel om de exclusiviteit en behoud van het origineel.
Ik vind, gezien het feit dat er slechts een kleine 50.000 stuks van deze Gazelle 3-naaf zijn gebouwd, hij daarmee dusdanig uniek is dat elk nog bestaand exemplaar moet gered worden.

Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Ed,

De onderdelen die ik heb liggen zitten in een kist die gekocht kon worden door fietsenmakers die Gazelle verkochten.
Ik heb er geen foto van maar het is een 'echte Gazelle kist' met het logo en de naam bovenop met aan de voorkant de letters 'trommelrem en naaf onderdelen'.
Het is een zwaar uitgevoerde sigarenkist met allemaal vakjes en een verdieping.
Er is een speciaal lang vak voor de stangen van het remsysteem.

Er is door de tijd heen, voordat de kist bij mij kwam al van alles aan toegevoegd en van gebruikt natuurlijk maar het zijn dus echt onderdelen die zijn bedoeld om naven te repareren. Er zitten geen naafhuizen bij en er zijn dus geen naven gesloopt om deze onderdelen over te houden.
Legitiem plunderen dus :lol:

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
asterduc

Bericht door asterduc »

ondertussen via Charles de missende onderdelen gevonden en bekomen, waarvoor dank.
De naaf zit terug in elkaar en het wiel zit nu in de fiets. Morgen een rondje proefrijden.

Om het tandwiel van de ingelopen drijfkop te demonteren heb ik een vastgelast koppelingsdeel gebruikt.
demontage tandwiel 1.JPG
demontage tandwiel 1.JPG (144.18 KiB) 6331 keer bekeken
demontage tandwiel 2.JPG
demontage tandwiel 2.JPG (149.2 KiB) 6331 keer bekeken
demontage tandwiel 3.JPG
demontage tandwiel 3.JPG (134.45 KiB) 6331 keer bekeken
demontage tandwiel 4.JPG
demontage tandwiel 4.JPG (145.92 KiB) 6331 keer bekeken
demontage tandwiel 5.JPG
demontage tandwiel 5.JPG (140.29 KiB) 6331 keer bekeken
Op de foto is wel de nieuwe drijfkop te zien (fototoestel was niet snel genoeg om de oude vast te leggen :-))
fongers

Bericht door fongers »

Hoop dat de naaf weer naar behoren werkt Ed :)
asterduc

Bericht door asterduc »

fongers schreef:Hoop dat de naaf weer naar behoren werkt Ed :)
dat zal wel moeten, anders is er iets fundamenteel fout in de naafconstructie :lol: .

De 4 pallen zijn vernieuwd, nieuwe kogels erin, 2 planeetwielen vervangen, nieuw spanbalkje met nieuwe veer en last but not least, nieuwe olie in het huis en proper vet rond de kogels.
Verder nog alle rondellen en moeren voorzien volgens het Gazelle boekje en aangedraaid dat de speling net niet volledig weg is.

Hij draait niet zo los als een vaste naaf zonder versnellingen, maar hij stopt ook niet na enkele toeren.
Daarbij 'tikt' hij als een versterkt precisieuurwerk.
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Beste Ed,

Al een tijdje volg ik het Gazelle naaf verhaal, de truc met Bahco werkt wel degelijk, zonder beschadigingen aan de huls op te lopen, wel de sleutel (groot model) zo strak mogelijk op de huls plaatsen en vervolgens een steeksleutel dwars op de Bahco zetten (rechtsom = los)
Het hulpstuk bezit ik ook, het is netjes gemaakt, Gazelle heeft deze zelf indertijd geproduceerd en verstrekt aan dealers, in het naaf boekje worden deze vermeld als extra gereedschap (No.399-2113)
Overigens hoef je bij de Gazelle dealer echt niet aan te komen voor onderdelen, ze weten over het algemeen niet eens dat gazelle deze naven ooit geproduceerd heeft, wellicht heeft een (oude)dealer nog iets op de plank liggen, maar reken er niet op :( de hedendaagse fietsenmakers zijn netjes, en bewaren bijna niets, laatstaan onderdelen voor fietsen uit de jaren 50/60

Groeten,
Jeroen
asterduc

Bericht door asterduc »

bedankt voor de informatie Jeroen,

Bahco: Paul heeft een speciale sleutel gefreesd gemaakt maar het palhuis beweegt geen millimeter. Weet iemand of het de bedoeling is dat het palhuis eruit kan of is het huis er voor de eeuwigheid ingezet?

Drukkopplaat: je hebt gelijk Jeroen, ik merk het nu ook. Ik heb altijd gedacht dat het een zelfbouwdeel was.

Weet iemand wat er juist in de service-kit zat?
Gazelle drieversnellingsnaven groen 011.jpg
Gazelle drieversnellingsnaven groen 011.jpg (119.29 KiB) 6271 keer bekeken
By the way:
ik heb de naaf gisteren proefgereden en alles blijkt te werken.
De naaf is wel enorm kritisch voor de afstelling van de kabel en de handvatversteller. Ik kan me voorstellen dat alleen mensen met gevoel voor techniek dit systeem probleemloos konden bedienen.
Mogelijk de reden dat het geen succes is geworden?!

Mvg,
Ed.
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Ed,

Leuk om te lezen dat het weer werkt allemaal.
Heb je het vastzittende palwiel nu wel of niet losgekregen?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen

Bericht door Jeroen »

Beste Ed,

Fijn te horen dat het goed werkt, het draaihandvat is inderdaad een systeem wat zorvuldig afgesteld dient te worden, maar ook met een beetje eerbied gehanteerd moet worden...
Het palwiel kan wel los komen,(mijzelf gelukt met de Bahco) maar zit behoorlijk vast :x ...

Groeten,
Jeroen
Plaats reactie