Op een verloren moment kwam ik deze fiets tegen. Ik zag gelijk dat dit iets bijzonders was. Gelukkig was de verkoper heel behulpzaam met het geven van info, ondanks dat ik de fiets niet zou kopen wegens ruimtegebrek Nog steeds knaagt het, maar dat terzijde.
Zo bleek dat deze fiets een Simplex ‘Victory’ is uit eind 1952, begin 1953, in zeer fraaie conditie. Mooie kleur ook, ‘maroon’.
Opvallend zijn de verschillen met Victory’s uit de periode 1955-1956, zoals het voorspatbord, bagagedrager (niet het Locomotief-model), kroonkapje en de afwezigheid van een stuurslot.
![Afbeelding](http://limited.smugmug.com/photos/i-nZrfxCp/0/X3/i-nZrfxCp-X3.jpg)
Deze fraaie fiets, met 26” wielen, is het begin van een nieuwe generatie Simplex sportfietsen. Al voor de oorlog had Simplex een sportfiets in het assortiment. Exemplaren uit de vroege jaren vijftig zijn nog mondjesmaat te vinden. Zoals deze, gespot in de Kalverstraat, bouwjaar circa 1951.
![Afbeelding](http://limited.smugmug.com/photos/i-5vfRHrP/0/X3/i-5vfRHrP-X3.jpg)
Opvallend aan deze fiets zijn de 28” wielen en de ‘luie’ geometrie, kenmerken die meer doen denken aan een toerfiets dan aan een sportfiets. Op de slanke voorvork na, is de afwerking ook niet bijzonder elegant. De interessante kettingspanner-constructie kan niet verhullen dat de achterpat gewoon platgedrukte buis is.
![Afbeelding](http://limited.smugmug.com/photos/i-NcjxwKr/0/X3/i-NcjxwKr-X3.jpg)
Gezien de zeldzaamheid van dit type op straat vermoed ik dat het geen verkoopsucces was. Simplex zal daarom besloten hebben een nieuw model te ontwikkelen voor dit groeiende marktsegment.
Mijn hypothese is dat ze dit niet zelf hebben gedaan, maar dat ze de hulp van stadsgenoot Locomotief hebben ingeroepen. Locomotief had kort na de oorlog veel succes met haar 26” sportfietsen. De directie van Simplex heeft wellicht gedacht dat het beter was een goedlopend product over te nemen dan de gok te nemen met een eigen ontwikkeling.
En zo vermoed ik dat deze Victory door Locomotief ontworpen en wellicht ook gebouwd is. Uiteindelijk was deze samenwerking de opmaat voor de fusie tussen beide bedrijven.
Simplex heeft het model Victory ook na de fusie nog enige jaren verkocht, als het paradepaardje van haar sportfietsen. Met het stuurslot, vaste Locomotief-drager en bijzondere spatborden met dat schitterende neusje.
![Afbeelding](http://limited.smugmug.com/photos/i-8kF7qwG/0/X3/i-8kF7qwG-X3.jpg)
![Afbeelding](http://limited.smugmug.com/photos/i-B2GqD4s/0/X3/i-B2GqD4s-X3.jpg)
Ondanks die luxe kenmerken lijkt dit model niet veel verkocht te zijn. Wellicht was het merk Simplex gewoon niet hip genoeg voor het sportfietsenpubliek en wilde men liever een Locomotief.
Met dank aan Dusty Thuss voor de foto’s van zijn grijze Simplex Victory.