Fongers DZ 60 1918 - 87842
Fongers DZ 60 1918 - 87842
Prachtig deze in 2020 in mijn blikveld gekomen DZ 60 uit 1918. Extra bijzonder is dat deze fiets nog de originele double butted spaken heeft.
De fiets is momenteel in goede handen… Deze foto’s wilde ik jullie echter niet onthouden.
De fiets is momenteel in goede handen… Deze foto’s wilde ik jullie echter niet onthouden.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842
Wow , mooi exemplaar zeg!
Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842
Prachtig !
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842
Behalve dat het gewoon een mooi oud ding is is er ook iets speciaals aan deze fiets. Er zitten /zaten namelijk naven in van de duurdere soort met links en rechts draaiende stofkappen. Ik heb het vermoeden dat Fongers deze naven zelf maakte. In mijn vroege Fongers fietsen (2 stuks ) zitten de naven gemerkt met Fongers en omdat het in de periode van deze DZ oorlog was in Europa kon Fongers niet meer aan de buitenlandse goedkopere naven komen.
Dan maar hun eigen product er in gespaakt.
De fiets was een toekomst als donorfiets beschoren en er zijn ook verschillende onderdelen van deze dame afgeschroefd ten behoeve van een andere Fongers.
Omdat ik niet goed kan tegen huilende zeehondjes ,om geknakte boompjes en vernielde oude fietsen had ik besloten de restanten (95% van de fiets) over te nemen. Had ook het idee dat de rest misschien naar de Oost zou vertrekken anders (niets meer of minder dan marktwerking in dat geval, geen waardeoordeel van mijn kant. Wel een persoonlijke voorkeur)
En nu is de fiets in de opbouw geraakt. Er is al een nieuw voorspatbord aangegroeid dus het gaat goed met deze dame...
Ik zie nu dat er ook spatbordbeugels aan gezeten hadden. Die van achter heb ik nooit gezien .Gelukkig heb ik nog een BB tje staan waar ik ze wel van af kan slopen...
Dan maar hun eigen product er in gespaakt.
De fiets was een toekomst als donorfiets beschoren en er zijn ook verschillende onderdelen van deze dame afgeschroefd ten behoeve van een andere Fongers.
Omdat ik niet goed kan tegen huilende zeehondjes ,om geknakte boompjes en vernielde oude fietsen had ik besloten de restanten (95% van de fiets) over te nemen. Had ook het idee dat de rest misschien naar de Oost zou vertrekken anders (niets meer of minder dan marktwerking in dat geval, geen waardeoordeel van mijn kant. Wel een persoonlijke voorkeur)
En nu is de fiets in de opbouw geraakt. Er is al een nieuw voorspatbord aangegroeid dus het gaat goed met deze dame...
Ik zie nu dat er ook spatbordbeugels aan gezeten hadden. Die van achter heb ik nooit gezien .Gelukkig heb ik nog een BB tje staan waar ik ze wel van af kan slopen...
Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842
Goed zo, weer een ijzeren zeehondje gered!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842
Gisteren heb ik van de Fongers DZ60 het voorwiel weer compleet weten te krijgen.
De voornaaf met sleuf schroefkapjes was verdwenen richting een andere Fongers.
Wat er nog wel was waren de spaken (op 6 gebroken stuks na) en de velg.
Je zou denken ''boeiend'' maar in het geval van de spaken gaat het om hele dunne dubbel butted spaken die alleen nog in vroege Fongers fietsen zitten
die niet terug zijn gehaald naar de fabriek voor een opknapbeurt.
Heel zeldzaam dus.
De stofkappen op deze nieuw gekochte naaf had ik gekregen en in de naaf heb ik schroefdraad gesneden .
Dat ging goed omdat de cups er uit lagen Die moesten vervangen worden dus was er uitloop ruimte voor de schroefdraadbeitel.
Na het bepalen van de juiste spoed van de schroefdraad van de stofkap was het een koud kunstje om de draad te snijden.
In een draaibank dan wel. Ik ga nog een keer een kettingkast met raampje maken en remblokjes (in open frames van Fongers) en mogelijk wat nikkel toevoegen aan de pedalen.
Dan is het weer een dame die er mag zijn. 1918 , 104 jaar oud
De voornaaf met sleuf schroefkapjes was verdwenen richting een andere Fongers.
Wat er nog wel was waren de spaken (op 6 gebroken stuks na) en de velg.
Je zou denken ''boeiend'' maar in het geval van de spaken gaat het om hele dunne dubbel butted spaken die alleen nog in vroege Fongers fietsen zitten
die niet terug zijn gehaald naar de fabriek voor een opknapbeurt.
Heel zeldzaam dus.
De stofkappen op deze nieuw gekochte naaf had ik gekregen en in de naaf heb ik schroefdraad gesneden .
Dat ging goed omdat de cups er uit lagen Die moesten vervangen worden dus was er uitloop ruimte voor de schroefdraadbeitel.
Na het bepalen van de juiste spoed van de schroefdraad van de stofkap was het een koud kunstje om de draad te snijden.
In een draaibank dan wel. Ik ga nog een keer een kettingkast met raampje maken en remblokjes (in open frames van Fongers) en mogelijk wat nikkel toevoegen aan de pedalen.
Dan is het weer een dame die er mag zijn. 1918 , 104 jaar oud
Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842
Dank Maarten voor het behouden en weer compleet maken van dit rijwiel! Wordt gewaardeerd!!
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
-
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842
Vandaag heb ik geleerd: double butted is niet (bepaald) iets van de laatste tijd, zoals ik dacht. Wat verrassend.
Mooi werk, Maarten!
Dirk
Mooi werk, Maarten!
Dirk
-
- Berichten: 2379
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842
Ja , het is ook wel belangrijk dat het behouden blijft .
Langzaam aan verdwijnen deze modellen en bouwjaren.
De dubbel butted spaken zijn er zeker al in de safety periode en
ik ken een aantal merken die in de hoge bi periode al singel butted spaken toepaste.
De meest bekende is Singer die haar spaken naar de naaf toe heel geleidelijk dikker liet worden.
Zie fotos van enkele singel butted spaken in safety`s Groeten,
Maarten
Langzaam aan verdwijnen deze modellen en bouwjaren.
De dubbel butted spaken zijn er zeker al in de safety periode en
ik ken een aantal merken die in de hoge bi periode al singel butted spaken toepaste.
De meest bekende is Singer die haar spaken naar de naaf toe heel geleidelijk dikker liet worden.
Zie fotos van enkele singel butted spaken in safety`s Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 9 nov 2013, 16.12
Re: Fongers DZ 60 1918 - 87842
Maarten,
Het maken van butted spaken lijkt mij veel arbeidsintensiever (en dus duurder) dan gewone. Heb je een idee waarom ze het deden?
Dirk
Het maken van butted spaken lijkt mij veel arbeidsintensiever (en dus duurder) dan gewone. Heb je een idee waarom ze het deden?
Dirk