130mm remnaaf en racebanden

Plaats reactie
Jorrit

130mm remnaaf en racebanden

Bericht door Jorrit »

Beste medeforumgebruikers,

Ik ben bezig met het opbouwen van een sportfiets geïnspireerd op oude jaren 30 racefietsen. Hiervoor ben ik opzoek naar een remnaaf die in een achtervork van 130mm past. Liefst een (Torpedo) remnaaf van de jaren 30 t/m 60. Bestaan er ook voornaven van dit merk?
Daarnaast bijna onvindbaar, of onbetaalbaar: old stock of goede creme / witte racebanden van 23 t/m 28mm breed.

Als jullie misschien iets hebben liggen houd ik me graag aanbevolen.

Alvast bedankt, en een fijn weekend.

Groet Jorrit
velophile

Re: 130mm remnaaf en racebanden

Bericht door velophile »

Dag Jorrit,

Torpedo is geen merknaam, maar een type achterremnaaf van de firma Fichtel&Sachs. Deze naaf is tientallen jaren populair geweest. Een voornaaf met de aanduiding Torpedo zul je niet snel vinden. Er hoort gewoon een F&S voornaaf bij. De inbouwbreedte van de achternaaf is ongeveer 115mm. De as zelf is natuurlijk altijd veel langer. Voor sommige types naaf tot meer dan 150-160mm. Er is soms dus wat ruimte om met extra vulringen en moeren de inbouwbreedte te vergroten tot 130mm. Bij sommige naven moet de vaste conus (tandwielkant) met een vertanding in de achterpat grijpen anders loopt de naaf vast.
Als daar geen vertanding is, maar een afstelmoertje met inkeping voor F&S haaksleutelje, kun je extra vulmoeren toevoegen.

Groeten, Wiel
Ook het richten en centreren van de achtervork naar 115mm is een optie. Voor een beginner zonder frame-uitlijner wel riskant.
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Hoi Wiel,

Dank je voor je informatie. Ik dacht echt dat het een merk was, omdat het er zo sierlijk op vermeld staat. Ik had laatst een naaf waar inderdaad wel paste, maar iets te kort was. Bedankt voor de tips. Ik wil hem niet zelf inspaken, daar ben ik niet handig genoeg voor.

Groet Jorrit
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Je kunt eenvoudig een terugtrapremnaaf opvullen met moeren. Ik heb daar goede ervaringen mee.
Het is gunstig om moeren te nemen die een flens hebben met ribbel. Deze flenzen zet je dan naar buiten toe; blijft het wiel beter zitten.
Hou wel de kettinglijn in de gaten. Je kunt niet vanzelfsprekend beide zijden evenveel opvullen...

Als je overigens een fiets wil maken die een jaren dertig gevoel geeft kun je beter een gewoon tourfietsframe nemen met omgekeerde achterpatten. De verhoudingen en geometrie komen veel meer overeen met die oude racefietsen. Moderne raceframes zijn te slank en te stijl.

Hier nog twee keer een terugtraprem toegepast in een raceframe:
Bijlagen
Z-RIH-2 (Medium).JPG
Z-RIH-2 (Medium).JPG (63.87 KiB) 7070 keer bekeken
Z-Uiver (Medium).JPG
Z-Uiver (Medium).JPG (95.57 KiB) 7070 keer bekeken
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Bedankt voor de tips! Ik maakte me al een beetje zorgen over de geometrie. En de een tourfietsframe nemen maakt het een stuk comfortabeler.
En fijn dat je de praktische tips geeft over het opvullen van de ruimte op de naaf. Ik zal een foto posten als ie klaar is.

Groet Jorrit
Jorrit

Bericht door Jorrit »

PS complimenten over de rode fiets, ziet er leuk uit!
HJvMontfort

Bericht door HJvMontfort »

Zo heb ik 1 van mijn fietsen ook een beetje opgebouwd

Afbeelding

Ziet er ondertussen alweer helemaal anders uit natuurlijk!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Jorrit

Bericht door Jorrit »

Wauw! Super! Zoiets heb ik inderdaad ook in gedachten. Dit is op basis van een stadsfiets toch? Mooi voorblad heb je gebruikt, wat is dit voor blad? En

Als stuur wil ik onderstaand houten stuur gebruiken, het heeft volgens mij niets met jaren 30 te maken, ik vind het gewoon erg mooi. Ze gaan hem iets breder voor me maken.
Bijlagen
F&Y http://fny.bigcartel.com/
F&Y http://fny.bigcartel.com/
La_Fl_che_courb_.jpg (31.3 KiB) 6993 keer bekeken
Cyclissimo

Bericht door Cyclissimo »

Ben benieuwd wat het wordt.

Hier nog een leuk voorbeeld van een echte racefiets uit de tijd:
De geometrie van de fiets is ongeveer zo lui als de gemiddelde toerfiets uit de jaren vijftig. Er zijn overigens ook wel frames te vinden uit de jaren 80 die dezelfde geometrie hebben en wel omgedraaide achterpatten. Dat maakt het frame gelijk een stuk sportiever.

viewtopic.php?f=52&t=895
Plaats reactie